• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • mandelblomma
    Tjollerfia skrev 2012-02-01 20:37:52 följande:
    Precis, vi brukar lösa det med byte av arbetspass mm.
    jaha ja men då vabbar ni ju inte och behöver såklart inte uppge någonting till någon . Inte samma sak för de som vabbar med ersättning från F-kassan där de vill ha angett vilken åkomma barnet är hemma för.
  • Tjollerfia
    mandelblomma skrev 2012-02-01 20:39:32 följande:
    jaha ja men då vabbar ni ju inte och behöver såklart inte uppge någonting till någon . Inte samma sak för de som vabbar med ersättning från F-kassan där de vill ha angett vilken åkomma barnet är hemma för.
    Nej jag har ju förstått det. Jag har bara sett papperna som vi fyller i på förskolan och trodde det bara var de papperna som skickades in.
  • mandelblomma
    Tjollerfia skrev 2012-02-01 20:40:40 följande:
    Nej jag har ju förstått det. Jag har bara sett papperna som vi fyller i på förskolan och trodde det bara var de papperna som skickades in.
    ok nej man har ett eget papper också där föräldern skriver under också
  • katze
    Acelise skrev 2012-02-01 19:00:23 följande:
    Nu är jag drabbad. Inser att sonen hade en väldigt mild variant i bara en dag. Jag är nästan helt igenmurad i ena ögat, var och rinner hela tiden. Ont i ögonlocket. Svullen. Om min som var såhär skulle jag aldrig skicka honom till dagis. Men han hade en bråkdel av detta (och är helt återställd idag)...
    Så förtydligar att jag inte skulle skicka sonen till dagis med ren och uppenbar ögoninflammation. Men han hade alltså inte det igår.
    men din son har smittat ner halva dagis enda för att du inte tror pa folk när dom säger att han har ögoninflamation.
  • Acelise
    katze skrev 2012-02-02 10:31:48 följande:
    men din son har smittat ner halva dagis enda för att du inte tror pa folk när dom säger att han har ögoninflamation.
    Du, nu måste du ärligt talat lyssna och läsa vad jag skriver.

Min son hade ögoninflammation i söndags. Lite i måndags morse. Hade honom hemma måndag.
    På tisdagen gick jag till dagis. Det ENDA i min sons ögon var då att han var lite röd och i ena ögonvrån hade han en liten liten smula torkat vitt (kunde lika gärna varit efter en vanlig natts sömn). HAN var alltså INTE sjuk när jag lämnade honom på dagis. Däremot trodde dagis det och var därför så otroligt rabiata. 

Jag har ju precis sagt att jag tycker denna vända jag har av ögoninflammation faktiskt är rätt tuff och att jag aldrig unnar någon att ha ont i ögonen, såklart. Och jag påstår fortfarande att min son var och är frisk och därmed inte smittar. Lägg ner. 
  • katze
    Acelise skrev 2012-02-02 10:55:11 följande:
    Du, nu måste du ärligt talat lyssna och läsa vad jag skriver.

Min son hade ögoninflammation i söndags. Lite i måndags morse. Hade honom hemma måndag.
    På tisdagen gick jag till dagis. Det ENDA i min sons ögon var då att han var lite röd och i ena ögonvrån hade han en liten liten smula torkat vitt (kunde lika gärna varit efter en vanlig natts sömn). HAN var alltså INTE sjuk när jag lämnade honom på dagis. Däremot trodde dagis det och var därför så otroligt rabiata. 

Jag har ju precis sagt att jag tycker denna vända jag har av ögoninflammation faktiskt är rätt tuff och att jag aldrig unnar någon att ha ont i ögonen, såklart. Och jag påstår fortfarande att min son var och är frisk och därmed inte smittar. Lägg ner. 
    och jag talar om för dig att han förmodligen  inte var det. även om du tycker att han var det. det är lite som att säga min son hade maginfluensa men nu har han bara lite diare
  • Acelise
    katze skrev 2012-02-02 11:54:51 följande:
    och jag talar om för dig att han förmodligen  inte var det. även om du tycker att han var det. det är lite som att säga min son hade maginfluensa men nu har han bara lite diare
    Nej, för det rann inte i hans öga ALLS.
    NOLL.

Skulle aldrig säga att min son var frisk om han hade diarré..
    Du vill verkligen tjafsa va?  
  • katze
    Acelise skrev 2012-02-02 11:58:30 följande:
    Nej, för det rann inte i hans öga ALLS.
    NOLL.

Skulle aldrig säga att min son var frisk om han hade diarré..
    Du vill verkligen tjafsa va?  
    o ja jag älskar att tjafsa.
    hur hade han fatt geggat i ögat da var det en fagel som kom och sket dit den?
  • Acelise
    katze skrev 2012-02-02 11:59:54 följande:
    o ja jag älskar att tjafsa.
    hur hade han fatt geggat i ögat da var det en fagel som kom och sket dit den?
    Jag lägger ner, känns inte konstruktivt och jag vet ju att det inte var något gegg alls. Men fortsätt du att tro det.
  • katze
    Acelise skrev 2012-02-02 12:11:16 följande:
    Jag lägger ner, känns inte konstruktivt och jag vet ju att det inte var något gegg alls. Men fortsätt du att tro det.

men det var kanske fagelskit som sagt eller tvättar du inte ditt barns ögon?
  • Eva 081
    Acelise skrev 2012-02-01 19:00:23 följande:
    Nu är jag drabbad. Inser att sonen hade en väldigt mild variant i bara en dag. Jag är nästan helt igenmurad i ena ögat, var och rinner hela tiden. Ont i ögonlocket. Svullen. Om min som var såhär skulle jag aldrig skicka honom till dagis. Men han hade en bråkdel av detta (och är helt återställd idag)... Så förtydligar att jag inte skulle skicka sonen till dagis med ren och uppenbar ögoninflammation. Men han hade alltså inte det igår.

Men då har du ju fått svaret på din undran varför pedagogerna är så "rädda" för smitta. Din son hade tur och fick det lindrigt, men smittade iaf, du hade inte lika tur. Hade han varit på förskolan så hade det kanske varit några kompisar och någon pedagog som hade mindre tur.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!