• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • skogsvitter

Och att ögoninflammation skulle kunna fördärva ögonen tror jag inte ett dugg på. Då beror det på något annat, finns många ögonsjukdomar och några ger liknande symptom som ögoninflammation (men är då naturligtvis inte smittsamt på samma sätt).

• Acelise

Jag har drabbats av både ögoninflammationer och förkylning i mitt liv. Mår betydligt sämre allmänt av förkylning. Barn med astma eller immunförsvarsnedsättningar är ju självklart ett undantag och det är just av respekt och hänsyn för andra som jag inte lämnar mitt barn till dagis när han är SJUK. Men om man nu ska gå efter rekommendationer från Vårdguiden m.m. är han idag inte SJUK och därför ok att vara på förskolan....

Han nös iofs en gång i morse, ska jag ta hem honom då...??

Lider med de barn som av ett eller annat skäl mår väldigt dåligt av "lindriga" sjukdomar. Hemskt jobbigt för dem såklart! Men då kanske man inte ska gå på dagis i småbarnsgrupp med 20 barn? Då är dagmamma/hemmaförälder bättre?

• Coyote
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:50:22 följande:
    Jag tror alla här förstår att det är smittsamt. Det vi däremot inte håller med om är att det skulle vara värre än en förkylning, och den där snuvan eller lilla hostan du pratar om är ju exakt vad som orsakar att de knappt kan andas alls och som gör att du själv behövde åka in med din son!
    Precis! Min unge (då två veckor) blev smittad av sin kusin som "bara var lite snorig, men pigg och glad" vilket resulterade i flera turer till akuten och inhalering av adrenalin. Jag hade ju hellre tagit en ögoninflammation i det läget.
  • Coyote
    Acelise skrev 2012-01-31 10:53:24 följande:
    Jag har drabbats av både ögoninflammationer och förkylning i mitt liv. Mår betydligt sämre allmänt av förkylning. Barn med astma eller immunförsvarsnedsättningar är ju självklart ett undantag och det är just av respekt och hänsyn för andra som jag inte lämnar mitt barn till dagis när han är SJUK. Men om man nu ska gå efter rekommendationer från Vårdguiden m.m. är han idag inte SJUK och därför ok att vara på förskolan....

Han nös iofs en gång i morse, ska jag ta hem honom då...??

Lider med de barn som av ett eller annat skäl mår väldigt dåligt av "lindriga" sjukdomar. Hemskt jobbigt för dem såklart! Men då kanske man inte ska gå på dagis i småbarnsgrupp med 20 barn? Då är dagmamma/hemmaförälder bättre?
    Jag hoppas du inte tolkar mina inlägg som att man alltid ska hålla ett förkylt barn hemma? För det är inte meningen. Jag försöker belysa att ögoninflammation inte är farligare än en vanlig förkylning. I verkligheten skulle förskolorna behöva stänga från oktober till maj om man inte ville ha förkylda barn där. Just en ögoninflammation är inte farligare eller mer smittsam än en "vanlig förkylning", men det är ju hysteri kring kladd i ögonen.
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:50:22 följande:
    Jag tror alla här förstår att det är smittsamt. Det vi däremot inte håller med om är att det skulle vara värre än en förkylning, och den där snuvan eller lilla hostan du pratar om är ju exakt vad som orsakar att de knappt kan andas alls och som gör att du själv behövde åka in med din son!
    tror inte det va dagis utan det va nog när vi va hos en av mina vänner vars barn va dåliga.
    men visst kan de ändå bli smittade av en liten förkylning. men min åsikt står kvar att ögoninflammation är värre än en vanlig förkylning  
  • Acelise

Jag önskar inget hellre än helt friska barn, för JAG vill inte heller att min son ska vara sjuk. Det är jobbigt för honom och inget han förtjänar. Inget barn förtjänar ju att vara sjukt. Tror alla håller med om det också?
    Men dagis är en plats där smittor sprids, därför finns det regler som kan reglera detta. Dock är det inte ok att de reglerna är "godtyckliga" och därmed felaktigt drabbar hela familjer. För oss får det följder ekonomiskt, praktiskt och på andra sätt om jag ska ha min son hemma i en vecka utan skäl.

• Frontline
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:41:34 följande:
    Jag har haft ögoninflammation massor av gånger och tycker inte det är ett dugg obehagligt. Du vet väl att förkylningar också kan ge men för livet?
    Fast bara för att du har haft ögoninflammation massor med gånger och inte tycker det är obehagligt så kanske andra gör det eller är du en måttstock på hur man ska må?

Vi är aldrig magsjuka i denna familj trots exponering av det men bara för vi är det så finns det ju andra som drabbas och mår förjävligt...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • katze
    Coyote skrev 2012-01-31 10:53:40 följande:
    Precis! Min unge (då två veckor) blev smittad av sin kusin som "bara var lite snorig, men pigg och glad" vilket resulterade i flera turer till akuten och inhalering av adrenalin. Jag hade ju hellre tagit en ögoninflammation i det läget.
    om barnet är astmatiker reager hen kanske lika illa pa alla infektioner.

när det gäller ögoninflamation finns det flera olika varianter vanligast är ett vanligt förkylnings virus som sätter sig i ögat men man kan även fa bakteriel ögoninflamation som behöver antibotika för att läka ut och som kan ge ärr pa näthuden eller bli kronisk om man har otur.
  • Acelise
    katze skrev 2012-01-31 10:59:10 följande:
    om barnet är astmatiker reager hen kanske lika illa pa alla infektioner.

när det gäller ögoninflamation finns det flera olika varianter vanligast är ett vanligt förkylnings virus som sätter sig i ögat men man kan även fa bakteriel ögoninflamation som behöver antibotika för att läka ut och som kan ge ärr pa näthuden eller bli kronisk om man har otur.
    Ja, och en bakteriell ögoninflammation (ögoninfektion) är inte så mild som jag beskriver i TS. Om man inte kan öppna ögonen på morgonen, om de är gula och variga, så ska man självklart inte gå till dagis! Då mår man ju inte heller tipptopp!

Men det är stor skillnad på det och det jag beskriver i TS.
  • skogsvitter
    Frontline skrev 2012-01-31 10:57:12 följande:
    Fast bara för att du har haft ögoninflammation massor med gånger och inte tycker det är obehagligt så kanske andra gör det eller är du en måttstock på hur man ska må?

Vi är aldrig magsjuka i denna familj trots exponering av det men bara för vi är det så finns det ju andra som drabbas och mår förjävligt...
    Ja det var exakt min poäng.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!