• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Ozzygirl3

Har varit med om vad smittsamt det är med ögon inflammation rinnande ögon som kliar
    och det är jobbigt för barnen medan förkylningar kan barn ha utan att vara påverkade ..Det kan också vara så att ögoninflammationer smittar lättare och blir mer synlig ..jag personligen tycker ögon inflammation är värre än en vanlig förkylning
    och sen nästa fråga ..vill föräldrarna ha sina barn på förskolan om det härjar ögon inflammation ?
    En del barn kan bli väldigt påverkade av det
    och ögonen är känsligare än näsan ..
    snuva kan torkad bort men ögonen är jobbigt för dom små liven ..

• Eva 081

Tyvärr så stämmer inte alltid sjukvårdens rekommendationer överens med varandra. När vi har utformat vår folder så har vi dels tittat på sjukvårdsupplysningens och BVC´s rekommendationer, och även vägt in pedagogernas kunskap om hur smitta sprids i förskolan och hur det drabbar den enskilda familjen.   När det gäller just ögoninflammation vet vi att det smittar mycket lätt i alla stadier. Man blir inte immun mot smittan varvid det inte är ovanligt att ett och samma barn kan få täta återfall och kan behöva vara hemma flera veckor under en kort period   Med den kunskapen har vi valt att sätta vår policy en aning snävare än sjukvårdsupplysningen, för att det ska bli bra för samtliga familjer på förskolan. Då det smittar så lätt blir även personalen sjuk, vikarier behöver tas in ( vilket drabbar, barn, föräldrar och resterande personal) nån gång har vi även behövt stänga för att så mycket personal har insjuknat.

• Eva 081
    mandelblomma skrev 2012-01-31 22:15:23 följande:
    fast du missar poängen, det är lika smittsamt som en förkylning och det är skillnad på ögoninflammation och  ögoninflammation. Enligt sjukvården kan barn absolut gå om de inte är direkt påverkade och bara har ett morgonkladd i ögat som sen liksom ger sig under dagen och inte kräver flera "torkningar."

Morgonkladd borde då vara borttorkat på morgonen och inte finnas kvar när barnet kommer till förskolan. Alltså, inga symptom, barnet kan gå. Kommer kladdet tillbaka eller att ögonvitan är röd efter torkning så är symptomen kvar, barnet ska vara hemma. Simpel as that!
  • mandelblomma
    Eva 081 skrev 2012-01-31 23:27:45 följande:
    Morgonkladd borde då vara borttorkat på morgonen och inte finnas kvar när barnet kommer till förskolan. Alltså, inga symptom, barnet kan gå. Kommer kladdet tillbaka eller att ögonvitan är röd efter torkning så är symptomen kvar, barnet ska vara hemma. Simpel as that!
    nej det röda kan självklart kvarstå utan att barnet är påverkar.
    Det blir lite märkligt när dagis sätter en regel som faktiskt inte är medicinsk försvarbar, eller en olicy. Dessutom kan försäkringskassan neka eftersom det inte är just medicinskt försvarbart.
    Min son ska till dagis i dag med just såna röda ögon.
  • Acelise
    mandelblomma skrev 2012-02-01 06:27:55 följande:
    nej det röda kan självklart kvarstå utan att barnet är påverkar.
    Det blir lite märkligt när dagis sätter en regel som faktiskt inte är medicinsk försvarbar, eller en olicy. Dessutom kan försäkringskassan neka eftersom det inte är just medicinskt försvarbart.
    Min son ska till dagis i dag med just såna röda ögon.
    Är helt med dig här. Min sons ögon är ofta röda upp till en vecka efter att allt gegg är borta. Imorse hade han lite vitt torkat klet i ögonvrån som jag torkade bort. Men vad jag vet kan man inte torka bort röda ögon... Så han går till dagis. Är noll påverkad.

Anledningen till min TS var att dagis "hittar på" egna regler och bestämmelser kring sjukdomar som de faktiskt inte är utbildade i. Jag har full respekt för att förskolepersonal ser och känner barnen på ett annat sätt, de har erfarenhet (oftast) och vet, som någon skrev, hur det drabbar den enskilde familjen. JAG kan dock inte försvara en VAB som inte är VAB till Försäkringskassan eller min arbetsgivare. Det går ju inte!

Lika lite som att säga "Hej Försäkringskassan, det är ett snorigt barn på min sons dagis, så vi tar en VAB-vecka". Orimligt.

Jag efterlyser att dagis hänger med i de medicinska råd som ges och resten måste man låta föräldrarna avgöra. Om man däremot märker att samma barns föräldrar alltid lämnar när barnen är rejält påverkade måste man såklart prata med dem och säga att det inte är ok. Men att säga så till mig igår med en son som hade lite röda ögon är INTE ok. Dessutom när jag förklarade att det var i helgen han hade haft det och att det nu var över.
  • Pussesnuttan

Ts, för att ögoninflammation smittar så mycket lättare än förkylning!

• Acelise
    Pussesnuttan skrev 2012-02-01 09:30:43 följande:
    Men det gör det inte. Exakt lika smittsamt som förkylning, om man får tro de källor som finns i ämnet.
  • Coyote
    Pussesnuttan skrev 2012-02-01 09:30:43 följande:
    Men exakt VARFÖR skulle en ögoninflammation smitta lättare än en förkylning?
  • Coyote
    Acelise skrev 2012-02-01 09:09:49 följande:
    Är helt med dig här. Min sons ögon är ofta röda upp till en vecka efter att allt gegg är borta. Imorse hade han lite vitt torkat klet i ögonvrån som jag torkade bort. Men vad jag vet kan man inte torka bort röda ögon... Så han går till dagis. Är noll påverkad.

Anledningen till min TS var att dagis "hittar på" egna regler och bestämmelser kring sjukdomar som de faktiskt inte är utbildade i. Jag har full respekt för att förskolepersonal ser och känner barnen på ett annat sätt, de har erfarenhet (oftast) och vet, som någon skrev, hur det drabbar den enskilde familjen. JAG kan dock inte försvara en VAB som inte är VAB till Försäkringskassan eller min arbetsgivare. Det går ju inte!

Lika lite som att säga "Hej Försäkringskassan, det är ett snorigt barn på min sons dagis, så vi tar en VAB-vecka". Orimligt.

Jag efterlyser att dagis hänger med i de medicinska råd som ges och resten måste man låta föräldrarna avgöra. Om man däremot märker att samma barns föräldrar alltid lämnar när barnen är rejält påverkade måste man såklart prata med dem och säga att det inte är ok. Men att säga så till mig igår med en son som hade lite röda ögon är INTE ok. Dessutom när jag förklarade att det var i helgen han hade haft det och att det nu var över.
    Det här känns som att det är den springande punkten i all irritation föräldrar och förskola emellan. Det vi som personal har, som föräldrar inte har, är förståelsen och kunskapen om hur ett sjukt barn agerar i förskolan, i fullt tempo. I övrigt har vi ingen sjukvårdsutbildning, om nu ingen har läst något extra utöver förskollärar-/barnskötarutbildningen. Det lilla vi läser om smitta i förskolan räcker absolut inte. Ibland skulle jag önska att vi hade en skolsköterska även på förskolan, som kan komma och informera föräldrarna, och kan komma med korrekta råd om smittor och sjukdomar.
  • Acelise
    Coyote skrev 2012-02-01 09:59:34 följande:
    Det här känns som att det är den springande punkten i all irritation föräldrar och förskola emellan. Det vi som personal har, som föräldrar inte har, är förståelsen och kunskapen om hur ett sjukt barn agerar i förskolan, i fullt tempo. I övrigt har vi ingen sjukvårdsutbildning, om nu ingen har läst något extra utöver förskollärar-/barnskötarutbildningen. Det lilla vi läser om smitta i förskolan räcker absolut inte. Ibland skulle jag önska att vi hade en skolsköterska även på förskolan, som kan komma och informera föräldrarna, och kan komma med korrekta råd om smittor och sjukdomar.
    Det hade ju varit fantastiskt!

Jag är verkligen en förälder som ALDRIG skulle vilja ha min son på dagis om han är minsta hängig, ledsen eller trött. Aldrig! Jag har därför en tät dialog med personalen där jag ALLTID uppmanar dem att ringa mig om han verkar låg, inte orkar hänga med eller är trött. Om något är "off" helt enkelt. De dagar han är lite på gränsen på morgonen (ni vet, när man inte riktigt vet om han är morgontrött eller om det är en förkylning på G), så ringer jag dagis efter en timme och hör hur han är/om han leker m.m.

Jag VILL (till skillnad från många andra?) veta exakt hur min son har det, hur ni som personal upplever honom, hur han är, vad han pratar om, vad han skrattat åt, vad han tycker är jobbigt etc. Därför gör det ännu mer ont för mig att höra att jag "slänger in honom på förskolan med ögoninflammation" när så inte var fallet.

Det vore nog helt på sin plats med mer utbildning, både för föräldrar och personal, kring detta! 
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!