• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Coyote
    Lilla Hjärtat skrev 2012-01-31 10:34:48 följande:
    Åh, jag håller inte alls med. Om ett barn har klet i ögonen på vårt dagis tar jag hem mitt barn bums, för ögoninflammation är det värsta i den vägen jag kan tänka mig. Vi blev drabbade av det hela familjen en gång, och jag hade problem i mer än ett år efteråt, var torr och irriterad. Förstår verkligen dagis. Gult Klet = bakterier, oavsett mängd.
    Gult klet kan också vara "snor i ögonen" och behöver inte alls vara farligt. Men många, särskilt förskolepersonal, ser på gult klet på samma sätt som de ser på kräks, livsfarligt. Vi hade turen att ha tre föräldrar som var barnläkare på samma avdelning, de tittade gärna barnen i ögonen och konstaterade om det var ögoninflammation eller inte. Mycket tacksamt!
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:35:17 följande:
    Intressant. Du tycker inte "vanlig förkylning" är så farligt, men lite kladd i ögat är hysteriskt livsfarligt? Ärligt, hur tänker du?!
    hur jag tänker. ja du. ögoninflammation kan ge men för livet om man inte sköter det ordentligt. men en vanlig förkylning försvinner. jag vill gärna inte drabba nån med ögoninflammation. efter du har haft det kan man bli torr i ögonen och det är riktigt obehagligt. 
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:38:01 följande:
    hur jag tänker. ja du. ögoninflammation kan ge men för livet om man inte sköter det ordentligt. men en vanlig förkylning försvinner. jag vill gärna inte drabba nån med ögoninflammation. efter du har haft det kan man bli torr i ögonen och det är riktigt obehagligt. 
    Jag har haft ögoninflammation massor av gånger och tycker inte det är ett dugg obehagligt. Du vet väl att förkylningar också kan ge men för livet?
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:38:01 följande:
    Men kom igen, torr i ögonen? Mm... Men de som får öroninflammation med sprucken trumhinna och hörselnedsättning då? Eller det lilla barnet som får ägna nätterna åt att fara in och ut från akuten för att inhalera mediciner för att förkylningen gjort att han inte kan andas?
  • skogsvitter

Menar alltså att det klart att det är obehagligt att inte kunna öppna ögonen riktigt på morgonen osv, men det har ju inte gett obehag flera år framåt. Det går ju över på bara någon/några dagar. Precis som en förkylning men med betydligt lindrigare symptom. Man blir ju inte direkt sängliggandes.

• katze
    Coyote skrev 2012-01-31 10:37:31 följande:
    Gult klet kan också vara "snor i ögonen" och behöver inte alls vara farligt. Men många, särskilt förskolepersonal, ser på gult klet på samma sätt som de ser på kräks, livsfarligt. Vi hade turen att ha tre föräldrar som var barnläkare på samma avdelning, de tittade gärna barnen i ögonen och konstaterade om det var ögoninflammation eller inte. Mycket tacksamt!
    och om ungen bara är snorig kan man ju lämna?
  • skogsvitter
    Coyote skrev 2012-01-31 10:41:48 följande:
    Men kom igen, torr i ögonen? Mm... Men de som får öroninflammation med sprucken trumhinna och hörselnedsättning då? Eller det lilla barnet som får ägna nätterna åt att fara in och ut från akuten för att inhalera mediciner för att förkylningen gjort att han inte kan andas?
    Känns som att "lite torr i ögonen" inte direkt kan mäta sig med de allvarliga konsekvenser som förkylningar ofta får.
  • Fridiz86
    Coyote skrev 2012-01-31 10:41:48 följande:
    förkylning kan vara jobbigt. va nyligen på sjukhuset med son. där han inhalerade för öppna upp luft vägarna.
    men han va hemma i 2 veckor också. barn som har lite snuva och lite hosta anser jag inte som farligt.
    det farliga är när det gör så de knappt kan andas. 
    med ögoninflammation så kan de fördärva ögonen. men man kanske ska vara med om det eller veta nån som har blivit drabbad för förstå hur smittsamt det är. 
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:46:20 följande:
    förkylning kan vara jobbigt. va nyligen på sjukhuset med son. där han inhalerade för öppna upp luft vägarna.
    men han va hemma i 2 veckor också. barn som har lite snuva och lite hosta anser jag inte som farligt.
    med ögoninflammation så kan de fördärva ögonen. men man kanske ska vara med om det eller veta nån som har blivit drabbad för förstå hur smittsamt det är. 
    Jag tror alla här förstår att det är smittsamt. Det vi däremot inte håller med om är att det skulle vara värre än en förkylning, och den där snuvan eller lilla hostan du pratar om är ju exakt vad som orsakar att de knappt kan andas alls och som gör att du själv behövde åka in med din son!
  • Coyote
    katze skrev 2012-01-31 10:43:49 följande:
    och om ungen bara är snorig kan man ju lämna?
    Nej, självklart inte? Det har jag väl inte sagt heller? Jag vänder mig emot de hysterikor som tar hem sina ungar så snart någon är något kletiga i ögonen, men tycker att det är helt okej att lämna barnet som bara är "lite vanligt förkylda".
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:46:20 följande:
    Ja? Och då vet du väl också att din unge förmodligen inte alls blev smittad av ett barn som låg hemma i feber och var förkyld, utan av ett barn vars förälder ansåg att "hon är bara lite förkyld, det är ingen fara" och lämnade ändå. Märker du inte hur skevt du resonerar?
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!