• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Rabarberpajen

Men, vem har sagt att det är ok att lämna dyngförkylda barn m snor o hosta? Någonstans måste väl föräldrar bedömma själva. Än att dagispersonal gör det. Då drar de en gräns o då accepterar vi inte den? Eller? Mot ögoninfektion får man en receptbelagd salva. Det får man inte vid förkylning utan feber. ( Alvedon är inte heller receptbelagt men vid feber orkar man ju inte gå till dagis). Det är väldigt irreterande också att vara på ett jobb där någon säger att man chansat att lämna barnet på dagis. Sen ringer de hem den personen o då ska man mitt i smeten hitta en ersättare. Lättare att göra det från början istället. Jag tror inte duskutionen vore uppmärksam vid ögoninfektion om det inte var så att det är ganska speciellt med just den sortens förkylning. Den påverkar vissa familjer värre än vanlig förkylning. Varför ska det vara svårt att acceptera det? klägg, lite röd= hemma

• SysterYster76

Bara läst TS och håller med fullständigt.

En snorig näsa/förkylning på dagis är ju oftast accepterat trots att det kan leda till allvarliga saker (lunginflammation etc). Men har barnet ett kladdigt öga blir de portade typ :)

Jupp, dags att dagis hänger med lite i kunskap och utveckling ang dessa saker.

• Wilowa
    SysterYster76 skrev 2012-01-31 16:04:23 följande:
    Bara läst TS och håller med fullständigt.

En snorig näsa/förkylning på dagis är ju oftast accepterat trots att det kan leda till allvarliga saker (lunginflammation etc). Men har barnet ett kladdigt öga blir de portade typ :)

Jupp, dags att dagis hänger med lite i kunskap och utveckling ang dessa saker.
    Fast om dagis ska hänga med på den utveckligen, så kan väl du försöka hänga med i utvecklingen och inse att dagis egentligen heter förskola...och nej, jag är inte en av dem som skyr ordet dagis som pesten, men vi som jobbar på förskolor runt om i landet har betydligt viktigare saker än att lära oss vad som gäller just nu för varje liten sjukdom. Inse att med dagens pressade situation skulle det gå ut över barnen, bättre att ni föräldrar på ett snällt sätt informerar oss när vi jobbar efter felaktiga rekomendationer...det vinner alla på, allra mest barnen!
  • mandelblomma

jag håller helt med dig Ts och när i synnerhet min ena killa blir förkyld (utan att vara så sjuk) blir han irriterad i ögonen och  det är lätt kladdigt på morgonen. Alltså får han gå.

• vittis

Tycker det är lite väl hysteriskt detta, är ni osäkra så rådgör med förskolan och ev en läkare.
    En annan sak att tänka på är att försäkringskassan inte alltid anser att ett barn är sjukt för att den har ögoninflamation. Detta fick jag iallafall förklartat för mig när min son hade ögoninflamation.

• Ajkje

Det smittar ju och barn kliar sig ofta i ögonen och så går det runt runt.

• vittis

Det finns jätte många olika smittsamma sjukdomar som alla människor kommer i kontakt med varje dag. ögoninflamation är iallafall inte farligt och läker oftast ut av sig själv.

Jag säger inte att man ska lämna ett barn med ögoninflamation till dagis, men jag tycker att vissa är lite väl hysteriska när dom skriver här inne.
     Man får nog se lite från fall till fall...  

• katze
    vittis skrev 2012-01-31 19:45:11 följande:
    Det finns jätte många olika smittsamma sjukdomar som alla människor kommer i kontakt med varje dag. ögoninflamation är iallafall inte farligt och läker oftast ut av sig själv.

Jag säger inte att man ska lämna ett barn med ögoninflamation till dagis, men jag tycker att vissa är lite väl hysteriska när dom skriver här inne.
    löss gör heller ingen större skada varför ska man inte lämna sina barn med löss dom är ju pigga och glada det samma med mask..
  • Coyote

Precis, det är ju det som är hela grejen, man låter supersnoriga ungar komma till förskolan men har någon en aningens lite gult klet i ögonen ska de hem direkt.
  • mandelblomma

nu är det skillnad på ögoninflammation och ögoninflmmation så visst kan man lämna den ena varianten till dagis. Står jättetydliga råd om hur var och när om man själv är osäker.
    Min ena kille ser alltid ut som han har det då han är lika förkyld som sin tvillingbror som mer rinner ur näsan. De är då lika pigga båda två och kan självklart gå till dagis.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!