• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:27:38 följande:
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
    Men gör du samma sak vid förkylning? En unge nyser, din unge andas in, pang, förkyld.
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:27:38 följande:
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
    Och jag säger detsamma om snor och hosta, men det är ju tydligen ok? Trots att det leder till långvariga förkylningssymptom och svårigheter på nätterna.
  • katze
    Acelise skrev 2012-01-31 10:27:15 följande:
    Nej, just det. Men om man ska gå på vad alla milda sjukdomar som förkylnin goch ögoninflammation leder till, så kan ju barnen aldrig vara på dagis, för det går alltid något!
    du ser ingen skilnad pa att det gar nagot och att barnet som man försöker lämna visar symptom pa nagot?
  • skogsvitter
    Coyote skrev 2012-01-31 10:30:45 följande:
    Men gör du samma sak vid förkylning? En unge nyser, din unge andas in, pang, förkyld.
  • Fridiz86
    vid kraftig förkylning så ja då får de vara hemma.
    men nu har vi ett jättebra dagis. är där barn som är förkylda och lite slöa så får de vara hemma.
    men vanlig förkylning tycker inte jag är så farligt. 
  • Acelise
    Jag har nog aldrig varit med om att ALLA 20 barn i min sons dagisgrupp är kärnfriska samtidigt. Dessutom smittar ju en förkylning som mest precis innan och när den bryter ut. Hur kan man se det när barnen är där och man själv är på jobbet? Det är ju omöjligt att skydda sig emot.
  • Coyote
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:32:27 följande:
    Och jag säger detsamma om snor och hosta, men det är ju tydligen ok? Trots att det leder till långvariga förkylningssymptom och svårigheter på nätterna.
    Många barn med infektionsutlöst astma mår ju hundra gånger sämre av en förkylning än en ögoninflammation dessutom...
  • Lilla Hjärtat

Åh, jag håller inte alls med. Om ett barn har klet i ögonen på vårt dagis tar jag hem mitt barn bums, för ögoninflammation är det värsta i den vägen jag kan tänka mig. Vi blev drabbade av det hela familjen en gång, och jag hade problem i mer än ett år efteråt, var torr och irriterad. Förstår verkligen dagis. Gult Klet = bakterier, oavsett mängd.

• skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:32:55 följande:
    men nu har vi ett jättebra dagis. är där barn som är förkylda och lite slöa så får de vara hemma.
    Intressant. Du tycker inte "vanlig förkylning" är så farligt, men lite kladd i ögat är hysteriskt livsfarligt? Ärligt, hur tänker du?!
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:32:55 följande:
    Men vad är skillnaden? En vanlig förkylning är ju lika smittsam? Den där vattninga snuvan som kommer först är ju värst, men det räknas inte som en kraftig förkylning då?
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!