• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Acelise

En ögoninflammation kan ta en vecka att helt läka ut. Men smittar inte så länge. Så vad gör man som förälder då? Förutsatt att man uppfyller kriterierna för "icke-varigt" barn... Stannar hemma en vecka?? Och de med snor i näsan gör detsamma? No way. Vi har barn på sonens dagis som varit förkylda i flera månader, hostar och har sig.

• Acelise
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:17:55 följande:
    Håller helt med i detta. Påminner om det bemötande vi fått också. Kändes ungefär som att dottern var spetälsk eller pestsmittad!  (Har de en utarbetad taktik att prata över barns huvuden på förskolorna tro?)
    Ingen får prata så och få mitt barn att känna sig spetälsk (precis vad som hände idag). De vet dessutom vilken "typ" av förälder jag är. Jag hämtar hem mitt barn när jag hör att någon är magsjuk, jag har honom hemma ofta, trots att han bara är lite förkyld (eftersom jag frilansar och kan styra min tid). Så de vet att jag inte är någon förälder som kastar in barnet på dagis och kutar därifrån, oavsett hur barnet mår.
  • katze
    Acelise skrev 2012-01-31 10:18:43 följande:
    En ögoninflammation kan ta en vecka att helt läka ut. Men smittar inte så länge. Så vad gör man som förälder då? Förutsatt att man uppfyller kriterierna för "icke-varigt" barn... Stannar hemma en vecka?? Och de med snor i näsan gör detsamma? No way. Vi har barn på sonens dagis som varit förkylda i flera månader, hostar och har sig.
    en ögoninflamation kan även bli kronisk och leda till nedsatt syn.
  • Acelise
    katze skrev 2012-01-31 10:20:23 följande:
    en ögoninflamation kan även bli kronisk och leda till nedsatt syn.
    Och en förkylning kan leda till öroninflammation, nedsatt hörsel, lunginflammation m.m. Hur extremt kan det bli?
    Jag som har en kronisk magsjukdom kan dessutom bli extremt sjukt i månader om jag blir magsjuk, men det är ju en risk man tar med barn på dagis.
  • Fridiz86
    Acelise skrev 2012-01-31 10:14:12 följande:
    Enligt vårdguiden (tror jag det var) är förkylning och ögoninflammation lika smittsamt....
    enligt vårdguiden att det är lika smittsamt nu helt plötsligt och kan säga att så va det inte innan.
    jag själv skulle bli förbannad om ett barn som har ögoninflammation skulle vara på dagis.
    jag skulle vända vid dörren i såfall.
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:22:22 följande:
    enligt vårdguiden att det är lika smittsamt nu helt plötsligt och kan säga att så va det inte innan.
    jag själv skulle bli förbannad om ett barn som har ögoninflammation skulle vara på dagis.
    jag skulle vända vid dörren i såfall.
    Hysteriskt.
  • katze
    Acelise skrev 2012-01-31 10:21:47 följande:
    Och en förkylning kan leda till öroninflammation, nedsatt hörsel, lunginflammation m.m. Hur extremt kan det bli?
    Jag som har en kronisk magsjukdom kan dessutom bli extremt sjukt i månader om jag blir magsjuk, men det är ju en risk man tar med barn på dagis.
    men nu har jag ju knappast sagt att man ska lämna sina barn med förkylning pa dagis eller hur?
    själv skulle jag inte göra det!
  • Acelise
    katze skrev 2012-01-31 10:23:19 följande:
    men nu har jag ju knappast sagt att man ska lämna sina barn med förkylning pa dagis eller hur?
    själv skulle jag inte göra det!
    Nej, just det. Men om man ska gå på vad alla milda sjukdomar som förkylnin goch ögoninflammation leder till, så kan ju barnen aldrig vara på dagis, för det går alltid något!
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:22:54 följande:
    Hysteriskt.
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
  • Coyote
    Acelise skrev 2012-01-31 10:16:50 följande:
    Hur man som förälder KAN göra så (lämna sjuka barn) är för mig ett mysterium. Och ren idioti och hemskt mot barnen. Men ska jag som "klok" förälder straffas för det? Jag har ju mitt barns bästa för ögonen (no pun intended), har rådgjort med Vårdguiden m.m. och ändå ska jag behöva bli kritiserad framför mitt barn när jag ska lämna? Finns säkert de som lämnar barn 1 timme efter senaste magsjuka också, men jag är alltid hemma 48 timmar efter MINST, och ska ju inte behöva bevisa något när jag väl lämnar.
    Jag förstår dig! Och jag håller med! Det känns för jävligt att behöva be en förälder som alltid sköter sig att ta ett par timmar ledigt för att åka till vårdcentralen, men vi har blivit tvungna för att få de övriga föräldrarna att förstå. Min förhoppning är att alla ska inse att det inte är värt att försöka lämna ett sjukt barn (alltså ett rejält sjukt barn) och att vi inte kommer behöva be om sådana saker i framtiden.

Jag själv håller min unge hemma den extra feberfria dagen, 48 timmar efter senaste symptomet på magsjuka (minst!) och när han är supersnorig, och jag tycker det är jättesynd att de skötsamma föräldrarna "straffas" på grund av de som inte fattar bättre.

Däremot är jag väldigt väldigt noga med att inte prata över huvudet på barnet! Snarare så att jag vänder mig till barnet, om en förälder kommer och säger att ungen hade feber igår kväll men att han fått alvedon på morgonen och mår bra så kan jag säga till barnet att det ju är skönare att få vara hemma om man har feber. Det är inte heller optimalt, men ibland har man inget val... :S
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!