• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • Trialanderror
    move skrev 2012-02-07 14:28:44 följande:
    Har jag någonsin sagt att människor som bor i Jamaica lever i Utopi?
    Nej, jag har sagt att dom lever i ett helvete, men dom klarar sig igenom livet på ett bättre sätt och är lyckligare än svenskar..

Jag förstår varför du ljuger om vad jag har sagt,  du är inte en lycklig människa. Men förklara inte för mig, jag är inte intresserad av att veta vad andra människor för eller inte gör...

Jag har också svarat på varför jag bor här o inte i Jamaica... men det är inte lätt när det är svårt...
    Enlighten me igen varför du inte lever på Jamaica?
    Jag har ärligt talat inte orkat läsa igenom alla sidor så jag verkar ha missat varför...
    Nej nu får du inte rasera den drömen du byggt upp om hur bra det är på Jamaica med att säga
    att det är ett helvete...

lycklig och lycklig, jag är lika lycklig som du är gissar jag.

Nej att du inte är intresserad av andra människor är tydligt, däremot är du väldigt noga med att du förväntar dig att andra ska förstå och hålla med dig.
  • glenda
    move skrev 2012-02-07 14:10:12 följande:
    Har jag påstått något annat?
    Ja det har du: dina inlagg 227 och 230 (dar du pastar att JA engelska ar ett eget sprak som du kallar Jamaicanska) gar inte riktigt ihop med det som sags i denna video "You do NOT speak Jamaican, what you do speak is Jamaican Patwa or with a Jamaican accent. Get it straight." (01:12)

Kvinnan i denna video talar (mest) Engelska med en Jamaican accent alltsa, som Jamaicans talar pa jobbet, i affarer, pa nyheterna, i skolan), som du kanske hor ar det just Engelska med en dialekt, inga annorlunda meningsuppbyggnader fran the Queens English. Eller hur?    
  • move
    laid back skrev 2012-02-07 14:43:41 följande:
    Men du säger ju att det är så bra där och folk är sååå lyckliga på Jamaica. Det säger ju inte Demarco utan han visar en helt annan sida än vad du säger. Eller hur!
    Sedan vill jag ha svar på det här också:

Har du ts någon erfarenhet av att ha vart hungrig i flera dagar? Vet du hur det känns? Jag har inte heller erfarenhet av att vara hungrig så länge men jag vet att efter en dag utan mat så mår jag riktigt dåligt.

Ts du är en svensk medborgare som alltid kommer ha tryggheten med vår välfärd i ryggen så du kan aldrig föreställa dig hur det skulle vara att vara fattig och utan någonting. Du har besökt Jamaica några gånger, NEJ du har inte bott där utan du har besökt landet. Tycker du verkligen att du är en värdig kandidat till att vara Jamaicas talesman? Är du verkligen rätt person att komma och predika för oss andra vad som gäller på Jamaica?
    Men herre gud, en människa som går igenom hemska saker stänger av och bryr sig inte om små saker, dom tjafsar inte heller som folk i I-länderna gör. Då du röker weed kommer inte stopp signalerna fram,  Alla som har rökt säger samma sak, weed gör en mer intelligent, du använder delar av hjärnan du normalt sätt inte skulle använda. Det hör man om man pratar med någon som rökt också, den talar avancerat och intelligent, som en gammal erfaren man. Om man pratar med en "normal människa", ser man att dom är ointelligenta på sättet dom uttrycker sig, som barn.

Jag såg faktiskt ett program på tvåan om weed, där sa läkarna att man såg att stopp signalerna (som skickas i din frontal-lob, (delen som styr impulsiva handlingar) hindrades från att nå receptorerna). 

Du blir modigare eftersom att du inte känner rädsla på samma sätt, men nyss kom jag även på att  det måste vara därför du tvingas att tänka djupare, du använder delar av hjärnan du inte brukar använda. Du känner inte känslor som irritation, ilska, rädsla. Du är inte heller att ledsen eller deprimerad.
    Det är så det är. Livsstilen på Jamaica är så att du köper mat till den du är med, vänner eller familj. Den som har pengar köper. Det är ett faktum.  Människor i fattigare länder tar hand om varandra, i I-länder hatar folk varandra.

Bara för att jag bott där i ett år och upplevt hur Jamaicaner fungerar, betyder inte det att den som läst om landet i 10 år vet mer. Inte heller betyder det att artister som försöker få en hitlåt talar om hur verkligheten egentligen ser ut.

Du kan inte ha lyssnat på mycket Dancehall eftersom att dom artister som sjungit om hur hungriga dom tvingats vara osv. också gör låtar där dom säger att Jamaica är det bästa landet i världen och att dom aldrig skulle flytta, dom säger att det inte finns något ställe som är så nice som Jamaica. Men om du väljer att lyssna på en låt dom gjort istället för att lyssna på alla deras låtar och besöka landet, är det upp till dig. 

Men kom inte och säg till mig att vad jag vet är sant är falskt...

• move
    Trialanderror skrev 2012-02-07 14:59:46 följande:
    Enlighten me igen varför du inte lever på Jamaica?
    Jag har ärligt talat inte orkat läsa igenom alla sidor så jag verkar ha missat varför...
    Nej nu får du inte rasera den drömen du byggt upp om hur bra det är på Jamaica med att säga
    att det är ett helvete...

lycklig och lycklig, jag är lika lycklig som du är gissar jag.

Nej att du inte är intresserad av andra människor är tydligt, däremot är du väldigt noga med att du förväntar dig att andra ska förstå och hålla med dig.
    Jag ska flytta till Jamaica så fort jag har pengar till att köpa ett hus där...
    De människor som liknar mig är Jamaicaner, dom känner inte av problem, bryr sig inte om irrelevanta saker och mår bra.

Första halvåret jag gillade Jamaica var det *en dröm* Jag visste inget om landet bara att dom hade skön musik. Men nu har jag umgåtts med Jamaicaner i 6 år så jag vet hur dom beter sig, och jag älskar Jamaica.

Då jag säger att jag älskar Jamaica betyder det att jag älskar hur Jamaicaner handskas med situationer osv...

Det betyder inte att jag inte förstår att många inte har jobb eller någon inkomst och inte alltid kan äta sig mätta. Någon som är blåst skulle nå den slutsatsen.
  • move
    AnnaPuddel skrev 2012-02-08 10:34:39 följande:
    Nästan alla kan två språk ju
    Jag kan fyra, men det fjärde kan jag bara lite...

• move
    glenda skrev 2012-02-07 22:53:35 följande:
    Ja det har du: dina inlagg 227 och 230 (dar du pastar att JA engelska ar ett eget sprak som du kallar Jamaicanska) gar inte riktigt ihop med det som sags i denna video "You do NOT speak Jamaican, what you do speak is Jamaican Patwa or with a Jamaican accent. Get it straight." (01:12)

Kvinnan i denna video talar (mest) Engelska med en Jamaican accent alltsa, som Jamaicans talar pa jobbet, i affarer, pa nyheterna, i skolan), som du kanske hor ar det just Engelska med en dialekt, inga annorlunda meningsuppbyggnader fran the Queens English. Eller hur?    
    Jag vet inte vad av det där du säger eftersom att jag har sagt majoriteten av det där... Jamaikanska är Engelska med Jamaicansk dialekt. Patois är Patois.. Jag har inte gjort någon video där jag pratar Patois...
  • luckynumber
    move skrev 2012-04-07 21:19:43 följande:
    Men herre gud, en människa som går igenom hemska saker stänger av och bryr sig inte om små saker, dom tjafsar inte heller som folk i I-länderna gör. Då du röker weed kommer inte stopp signalerna fram,  Alla som har rökt säger samma sak, weed gör en mer intelligent, du använder delar av hjärnan du normalt sätt inte skulle använda. Det hör man om man pratar med någon som rökt också, den talar avancerat och intelligent, som en gammal erfaren man. Om man pratar med en "normal människa", ser man att dom är ointelligenta på sättet dom uttrycker sig, som barn.

Jag såg faktiskt ett program på tvåan om weed, där sa läkarna att man såg att stopp signalerna (som skickas i din frontal-lob, (delen som styr impulsiva handlingar) hindrades från att nå receptorerna). 

Du blir modigare eftersom att du inte känner rädsla på samma sätt, men nyss kom jag även på att  det måste vara därför du tvingas att tänka djupare, du använder delar av hjärnan du inte brukar använda. Du känner inte känslor som irritation, ilska, rädsla. Du är inte heller att ledsen eller deprimerad.
    Det är så det är. Livsstilen på Jamaica är så att du köper mat till den du är med, vänner eller familj. Den som har pengar köper. Det är ett faktum.  Människor i fattigare länder tar hand om varandra, i I-länder hatar folk varandra.

Bara för att jag bott där i ett år och upplevt hur Jamaicaner fungerar, betyder inte det att den som läst om landet i 10 år vet mer. Inte heller betyder det att artister som försöker få en hitlåt talar om hur verkligheten egentligen ser ut.

Du kan inte ha lyssnat på mycket Dancehall eftersom att dom artister som sjungit om hur hungriga dom tvingats vara osv. också gör låtar där dom säger att Jamaica är det bästa landet i världen och att dom aldrig skulle flytta, dom säger att det inte finns något ställe som är så nice som Jamaica. Men om du väljer att lyssna på en låt dom gjort istället för att lyssna på alla deras låtar och besöka landet, är det upp till dig. 

Men kom inte och säg till mig att vad jag vet är sant är falskt...
    okej.. du låter som en som röker och då menar jag inte på det sättet som du menar!
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska