• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • Toboas
    move skrev 2012-04-07 21:19:43 följande:
    1) Alla som har rökt säger samma sak, weed gör en mer intelligent, du använder delar av hjärnan du normalt sätt inte skulle använda. Det hör man om man pratar med någon som rökt också, den talar avancerat och intelligent, som en gammal erfaren man. Om man pratar med en "normal människa", ser man att dom är ointelligenta på sättet dom uttrycker sig, som barn.

2) Jag såg faktiskt ett program på tvåan om weed, där sa läkarna att man såg att stopp signalerna (som skickas i din frontal-lob, (delen som styr impulsiva handlingar) hindrades från att nå receptorerna). Du blir modigare eftersom att du inte känner rädsla på samma sätt,

3) men nyss kom jag även på att  det måste vara därför du tvingas att tänka djupare, du använder delar av hjärnan du inte brukar använda. Du känner inte känslor som irritation, ilska, rädsla. Du är inte heller att ledsen eller deprimerad.

4) Människor i fattigare länder tar hand om varandra, i I-länder hatar folk varandra.
    1) Samma uppfattning om sin egen förmåga och andras oförmåga kan man får om man dricker alkohol, det innebär inte att det stämmer.

2) Mod handlar inte om att inte känna rädsla, det handlar om att övervinna rädsla. Men det är klart att man också kan hävda att att människor som dricker alkohol också blir modigare (eller oansvariga och oförsiktiga) eftersom de sunda skyddsmekanismerna sätts ur spel i hjärnan.

3) Att du tror att det är så är inte något som stärker din egen tes om jag säger så...

4) Människor i fattiga länder hjälper ofta andra människor de känner (familj, vänner och släkt) men kan bete sig illa mot människor de inte känner. Människor i i-länder är ofta mer individualistiska och tar inte i samma utsträckning hand om folk utanför kärnfamiljen eller väldigt nära vänner, å andra sidan bidrar de ofta solidariskt genom samhället till människor de varken känner eller träffat.
  • move
    Toboas skrev 2012-04-07 22:12:29 följande:
    1) Samma uppfattning om sin egen förmåga och andras oförmåga kan man får om man dricker alkohol, det innebär inte att det stämmer.

2) Mod handlar inte om att inte känna rädsla, det handlar om att övervinna rädsla. Men det är klart att man också kan hävda att att människor som dricker alkohol också blir modigare (eller oansvariga och oförsiktiga) eftersom de sunda skyddsmekanismerna sätts ur spel i hjärnan.

3) Att du tror att det är så är inte något som stärker din egen tes om jag säger så...

4) Människor i fattiga länder hjälper ofta andra människor de känner (familj, vänner och släkt) men kan bete sig illa mot människor de inte känner. Människor i i-länder är ofta mer individualistiska och tar inte i samma utsträckning hand om folk utanför kärnfamiljen eller väldigt nära vänner, å andra sidan bidrar de ofta solidariskt genom samhället till människor de varken känner eller träffat.
    Men hur förklarar du att jag har varit nykter och betraktat människor som rökt weed och sett då folk druckit och då sett den skillnaden?

Ja, men om du är modig känner du ingen rädsla :P... Nej men även då du inte röker blir du inte rädd osv, eftersom att du bara mår bra och har lärt dig att majoriteten av människorna bara kommer med skitsnack, så du bryr dig inte. Du har blivit snäppet intelligentare, så att du förstår allting, även då du inte rökt på månader...

Ok, då kan jag förklara på ett ställe stod det att frontal loben styrde känslor som irritation,ilska,rädsla, depression. På det där programmet om weed sa dom att normala stoppsignaler i frontalloben blev stoppades. Jag vet att man inte känner sig irriterad, arg, rädd eller ledsen då du rökt, så jag plussade ihop ett+ett och fick två.

Om du träffar någon på vägen i Jamaica gör dom allt för att hjälpa dig. Dom frågar om vad du vill etc, i Sverige skiter familjen och vänner i varandra, dom tjafsar och är egoistiska, Jaf har hört många som hatar att betala skatt, dom skulle aldrig ge någon annan något. Visst en present på dens födelse dag så att den själv får en present. Här är människor så falska. Dom ler och är trevliga, men då dom kommit hem snackar dom skit. Här är man helt självisk, man skiter i sina bästa vänner om det gynnar en själv....osv 
  • Toboas
    move skrev 2012-04-07 22:53:53 följande:
    1) Men hur förklarar du att jag har varit nykter och betraktat människor som rökt weed och sett då folk druckit och då sett den skillnaden?

2) Ja, men om du är modig känner du ingen rädsla :P... Nej men även då du inte röker blir du inte rädd osv, eftersom att du bara mår bra och har lärt dig att majoriteten av människorna bara kommer med skitsnack, så du bryr dig inte. Du har blivit snäppet intelligentare, så att du förstår allting, även då du inte rökt på månader...

3) Ok, då kan jag förklara på ett ställe stod det att frontal loben styrde känslor som irritation,ilska,rädsla, depression. På det där programmet om weed sa dom att normala stoppsignaler i frontalloben blev stoppades. Jag vet att man inte känner sig irriterad, arg, rädd eller ledsen då du rökt, så jag plussade ihop ett+ett och fick två.

4) Om du träffar någon på vägen i Jamaica gör dom allt för att hjälpa dig. Dom frågar om vad du vill etc,

5) i Sverige skiter familjen och vänner i varandra, dom tjafsar och är egoistiska, Jaf har hört många som hatar att betala skatt, dom skulle aldrig ge någon annan något. Visst en present på dens födelse dag så att den själv får en present. Här är människor så falska. Dom ler och är trevliga, men då dom kommit hem snackar dom skit. Här är man helt självisk, man skiter i sina bästa vänner om det gynnar en själv....osv 
    1) Om någon säger något obegripligt kan man tolka det som djupt och filosofiskt utan att för den sakens skull ha rätt.

2) Hur definierar du intelligens i det här fallet? Tror du att om man skulle testa någons IQ när de röker på jämfört med tidigare så skulle de få bättre resultat när de är höga?

3) Men i så fall handlar det om att blockera känslor, tycker du själv att det är sunt?

4) Givet antalet mor och olika typer av hatbrott i Jamaica så verkar det inte vara ett så generellt beteende.

5) Det där säger väldigt mycket om den miljö du växte upp i men du kan inte generalisera den till hela befolkningen.
  • Dr Mupp
    move skrev 2012-04-07 21:34:54 följande:
    Jag kan fyra, men det fjärde kan jag bara lite...

Ska vi bli imponerade? 

Vilket språk är det du bara kan lite om? Svenskan, patos eller engelska? För du ger intryck av att inte kunna nått av dem särskilt bra.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Johan75

Jag skulle kunna tänka mig att legalisera marijuana i Sverige bara för att weedförespråkarna då inte skulle ha någonting att prata om. 

Behold, i come as a thief.
  • 070104

Jamaicanska är inget språk!!! 
    Och nej, det är mycket, mycket bättre att bo i Sverige.

Om du tycker att Jamaica är ett sådant paradis så flytta dit då. 
    Men jag skulle verkligen inte göra det. Fy. 

• move
    Dr Mupp skrev 2012-04-08 09:01:06 följande:
    Ska vi bli imponerade? 

Vilket språk är det du bara kan lite om? Svenskan, patos eller engelska? För du ger intryck av att inte kunna nått av dem särskilt bra.
    Hahaha, du var smart?

Jag svarade på någon som sa att dom flesta pratade två språk. Varför i hela friden skulle jag bry mig om vad ni tyckte?

Ni är precis som barn, det ser jag på hur ni skriver. Mycket moget inlägg av dig.

Jag kan inte Svenska eller Engelska? Ok, det skulle du känna till? Jag fick MVG i båda. Patois kan jag lika mycket som jag kan Svenska. Spanska var det språket jag syftade på. Jag förstår mer än vad jag kan prata, för då man inte använder ett språk glömmer man det...

• move
    070104 skrev 2012-04-08 18:29:41 följande:
    Jamaicanska är inget språk!!! 
    Och nej, det är mycket, mycket bättre att bo i Sverige.

Om du tycker att Jamaica är ett sådant paradis så flytta dit då. 
    Men jag skulle verkligen inte göra det. Fy. 
    Jamaicanska är hur dom pratar Engelska på Jamaica.
    Patois är ett språk som dom utvecklat på Jamaica.

Visst, då jag har bott där i någon månad känner jag mig lättad på vissa sätt då jag kommer till Sverige.
    Då syftar jag på möjligheten att använda Internet banken/betala dina räkningar via den, dom bra vägarna och busstid tabellerna.

Det andra gör dom bättre i Jamaica. Deras affärer osv är precis likadana som här...Dom har mer restauranger där etc. Men då pratar jag om Kingston, "country u frm"? 
  • MrsC74

Jag blir förvirrad. Ibland skriver du att du bott på Jamaica i ca ett år och ibland en månad. Vad gäller ?
    Sen undrar jag hur du kan jämföra dina erfarenheter med någon som bott där halva sitt liv ?

Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska