• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • move
    MrsC74 skrev 2012-04-10 10:11:44 följande:
    Jag blir förvirrad. Ibland skriver du att du bott på Jamaica i ca ett år och ibland en månad. Vad gäller ?
    Sen undrar jag hur du kan jämföra dina erfarenheter med någon som bott där halva sitt liv ?
    För att jag bott totalt på Jamaica i ca ett år, men tex 2011 var jag där i en månad....

Hon har aldrig kommit med något svar på vad jag säger som inte stämmer så....

Däremot har hon sagt att de flesta inte har TV och Internett eller läser tidningen och är ignorant till världsproblemen. Ovs 

Jag har varit hemma hos befolkningen i många olika ghetton, bott med medelklassen och överklassen. Alla dem hade både dator, tv och läste tidningen. Så på vad hon säger låter det som att hon kommer ifrån landsbygden och inte har någon verklighetsförankring. 

Så vad tyder på att hon har fler erfarenheter än mig?
  • move
    070104 skrev 2012-04-08 18:29:41 följande:
    Lyssna på den här låten och säg till mig att  det här inte är precis hur jamaicanerna generellt sätt tänker. Svenskarna generellt sett tänker inte såhär, de har aldrig tvingats tänka så här långt.

Jag har skrivit utförligt också på  min blogg precis vad en jamaican gör bättre, det vore intressant att se dig svara...
  • Frontline
    move skrev 2012-04-27 23:43:18 följande:
    För att jag bott totalt på Jamaica i ca ett år, men tex 2011 var jag där i en månad....

Hon har aldrig kommit med något svar på vad jag säger som inte stämmer så....

Däremot har hon sagt att de flesta inte har TV och Internett eller läser tidningen och är ignorant till världsproblemen. Ovs 

Jag har varit hemma hos befolkningen i många olika ghetton, bott med medelklassen och överklassen. Alla dem hade både dator, tv och läste tidningen. Så på vad hon säger låter det som att hon kommer ifrån landsbygden och inte har någon verklighetsförankring. 

Så vad tyder på att hon har fler erfarenheter än mig?
    Oj ett helt år ja men det förklarar ju läget då du helt enkelt är en inbiten Jamaican och förmodligen har stenkoll på livet där

Jag har bott i Sverige i över 40 år och har absolut inte koll alls på hur allt är här...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • move
    Toboas skrev 2012-04-07 23:31:26 följande:
    1) Om någon säger något obegripligt kan man tolka det som djupt och filosofiskt utan att för den sakens skull ha rätt.

2) Hur definierar du intelligens i det här fallet? Tror du att om man skulle testa någons IQ när de röker på jämfört med tidigare så skulle de få bättre resultat när de är höga?

3) Men i så fall handlar det om att blockera känslor, tycker du själv att det är sunt?

4) Givet antalet mor och olika typer av hatbrott i Jamaica så verkar det inte vara ett så generellt beteende.

5) Det där säger väldigt mycket om den miljö du växte upp i men du kan inte generalisera den till hela befolkningen.
    Så du hör inte skillnad på då någon pratar strunt och säger något avancerat?

Nej det tror jag inte, för att den skulle tänka för avancerat för att hinna med att svara på alla frågor. Men, tycker du att någon som är intelligent nödvändigtvis måste få bra resultat på ett IQ test?

Känslor finns där för att skydda dig själv. Men vissa känslor förhindrar dig från att handla sunt, så ja jag tycker att det är sunt att blockera vissa känslor i vissa situationer. 

Jag har skrivit allt om varför brott begås där och varför de är bättre i Jamaica här:
    http://godhelpjamaica.blogspot.se/2012/04/varfor-ar-en-jamaican-battre-andra-why.html

Nja, vänners familjer och hur familjer i allmänhet fungerar. Jag tror att de fungerar så pga hur barnen beter sig. Samt hur kyligt det här samhället är...

• adaeze

Tror aldrig jag hört någon säga att någon är korkad för de pratar patois eller jamaicansk dialekt.. däremot så tycker jag personligen att man om man är smart anpassar språk till den man pratar med så den kan förstå. JAg var gift med en nigerian innan så jag är van vid, och förstår pigeon english som de pratar där, och pratar jag med honom så pratar jag på det sätter till viss del också, men om jag skulle prata med en britt så skulle jag anstrnga mig för att prata "ren" engelska och inte slänga mig med pigeon uttryck som en vanlig britt kanske ändå inte förstår. Om du förstår vad jag menar. Sen om det är i ens egen blogg tex så får man skriva på vilket språk man vill såklart. MEn pratar man med någon så tycker jag det respektfulla är att försöka anpassa språket till den personen så man kan förstå varann. Sen är det klart att man kan råka slänga sig med vissa uttryck eller råka använda ord den andra inte förstår, bara för man är van vid det och inte tänker på det och det är helt naturligt och inget fel med det

• Toboas
    move skrev 2012-04-28 00:11:14 följande:
    1) Så du hör inte skillnad på då någon pratar strunt och säger något avancerat?

2) Nej det tror jag inte, för att den skulle tänka för avancerat för att hinna med att svara på alla frågor. Men, tycker du att någon som är intelligent nödvändigtvis måste få bra resultat på ett IQ test?

3 )Känslor finns där för att skydda dig själv. Men vissa känslor förhindrar dig från att handla sunt, så ja jag tycker att det är sunt att blockera vissa känslor i vissa situationer. 

4) Jag har skrivit allt om varför brott begås där och varför de är bättre i Jamaica här:
    godhelpjamaica.blogspot.se/2012/04/varfor-ar-...

5) Nja, vänners familjer och hur familjer i allmänhet fungerar. Jag tror att de fungerar så pga hur barnen beter sig. Samt hur kyligt det här samhället är...

1) Om det ligger på tillräckligt hög nivå så kan ingen det.

2 ) Det beror på vilken intelligens du talar om men du verkar utgå ifrån den som traditionellt mäts med IQ-test.

3) Men är det sunt att blockera sorg när man blivit sårad?

4) Tänker inte läsa din blogg bara för att du inte kan svara rakt på frågan.

5) Nej, du kan inte uttala dig om hur de fungerar i "allmänhet" eftersom du uppenbarligen inte har någon koll.
  • move
    Frontline skrev 2012-04-28 00:01:43 följande:
    Oj ett helt år ja men det förklarar ju läget då du helt enkelt är en inbiten Jamaican och förmodligen har stenkoll på livet där

Jag har bott i Sverige i över 40 år och har absolut inte koll alls på hur allt är här...
    Nej, precis, men någon som har levt i Sverige i ett år/ Bott med flera olika svenskar/samt har pratat med svenskar i sex år/inte gör annat än att lyssna på Svensk musik/ Tittar på Svenska nyheter/ förstått den svenska kulturen osv.

Jag skulle tro att den visste mer om hur läget såg ut i Sverige än om den som bott här i 20 år,  i sin bubbla av fördomar. 
  • Frontline
    move skrev 2012-04-28 00:20:25 följande:
    Nej, precis, men någon som har levt i Sverige i ett år/ Bott med flera olika svenskar/samt har pratat med svenskar i sex år/inte gör annat än att lyssna på Svensk musik/ Tittar på Svenska nyheter/ förstått den svenska kulturen osv.

Jag skulle tro att den visste mer om hur läget såg ut i Sverige än om den som bott här i 20 år,  i sin bubbla av fördomar. 
    Ja så var ju mitt inlägg av en stor smula ironi om du inte fatta det...
  • move
    Frontline skrev 2012-04-28 00:23:18 följande:
    Ja så var ju mitt inlägg av en stor smula ironi om du inte fatta det...
    Jo, men varför skulle jag låta dig göra dig rolig på min bekostnad?
  • Frontline
    move skrev 2012-04-28 01:04:40 följande:
    Jo, men varför skulle jag låta dig göra dig rolig på min bekostnad?
    Det är upp till dig, men du är inte bara rolig att läsa om du är helt tokig, galen, knäpp mm och lite till
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska