• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • move
    Frontline skrev 2012-04-28 01:13:20 följande:
    Det är upp till dig, men du är inte bara rolig att läsa om du är helt tokig, galen, knäpp mm och lite till
    Ok, bra att du tror det...
  • stikkem
    move skrev 2012-04-28 01:04:40 följande:
    Jo, men varför skulle jag låta dig göra dig rolig på min bekostnad?
    Face-palm moment.
  • Tom Araya

I denna tråd och i din blogg hittar jag mycket beskrivningar av vad som du tycker är bra med Jamaica och jamaicaner men väldigt lite som får mig att tycka detsamma. Det handlar uppenbarligen om smak.

• move
    stikkem skrev 2012-04-28 01:17:19 följande:
    Face-palm moment.
    Att hon skrev: Ja så var ju mitt inlägg av en stor smula ironi om du inte fatta det...

Var det enda facepalm moment, men du förstår inte det? 
  • move
    adaeze skrev 2012-04-28 00:18:59 följande:
    Tror aldrig jag hört någon säga att någon är korkad för de pratar patois eller jamaicansk dialekt.. däremot så tycker jag personligen att man om man är smart anpassar språk till den man pratar med så den kan förstå. JAg var gift med en nigerian innan så jag är van vid, och förstår pigeon english som de pratar där, och pratar jag med honom så pratar jag på det sätter till viss del också, men om jag skulle prata med en britt så skulle jag anstrnga mig för att prata "ren" engelska och inte slänga mig med pigeon uttryck som en vanlig britt kanske ändå inte förstår. Om du förstår vad jag menar. Sen om det är i ens egen blogg tex så får man skriva på vilket språk man vill såklart. MEn pratar man med någon så tycker jag det respektfulla är att försöka anpassa språket till den personen så man kan förstå varann. Sen är det klart att man kan råka slänga sig med vissa uttryck eller råka använda ord den andra inte förstår, bara för man är van vid det och inte tänker på det och det är helt naturligt och inget fel med det
    True
  • move
    Toboas skrev 2012-04-28 00:19:07 följande:
    1) Om det ligger på tillräckligt hög nivå så kan ingen det.

2 ) Det beror på vilken intelligens du talar om men du verkar utgå ifrån den som traditionellt mäts med IQ-test.

3) Men är det sunt att blockera sorg när man blivit sårad?

4) Tänker inte läsa din blogg bara för att du inte kan svara rakt på frågan.

5) Nej, du kan inte uttala dig om hur de fungerar i "allmänhet" eftersom du uppenbarligen inte har någon koll.
    Lol, såklart man kan. Jag kan tex säga skit som; det svenska språket har utvunnits ur den germanska familjen. 
    Om jag var smart hade jag sagt;  Tyskland är pappa till Svenskan.

Ja det gjorde jag

Ja, för att då blir du kapabel till att ta dig ur situationen. Någon som hellre ser till problem, utan att se lösningar, fastnar i en nedåt-gående spiral av depression osv....

Brott begås för det mesta där inte pga hat.

Jo, eftersom att jag har sett hur alla beter sig, på stan, i klassen, online.. Det skulle jag kalla hur samhället fungerar i allmänhet.

• 070104

Om jag adopterar en bebis från Kina, då slipper väl jag läsa på om det landet?! För om mitt barn är från Kina, då vet ju jag hur alla kineser är!  

• move
    Tom Araya skrev 2012-04-28 01:22:31 följande:
    I denna tråd och i din blogg hittar jag mycket beskrivningar av vad som du tycker är bra med Jamaica och jamaicaner men väldigt lite som får mig att tycka detsamma. Det handlar uppenbarligen om smak.
    Ja, men tänk dig själv. Du gör saker på ett sätt som alla andra runt om dig gör. Du tycker det är rätt för du vet inget annat. Sen ser du andra personer som beter sig på ett annat sätt, så du börjar tänka på vilket sätt som är rätt.

Eftersom du då, har sett båda sätten är du kapabel till att se vilket sätt som är rätt, håller du inte med om det? 
  • move
    070104 skrev 2012-05-03 20:49:26 följande:
    Om jag adopterar en bebis från Kina, då slipper väl jag läsa på om det landet?! För om mitt barn är från Kina, då vet ju jag hur alla kineser är!  
    Nej. Men däremot om du hade åkt till Kina, pratat med Kineser i flera år, och aktivt undersökt vad som händer i Kina. 
    Skulle jag tro att du visste mer om Kina än människor som bara läst tidningar och hört om landet på ryktesvägar, tycker du inte? 
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska