• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • laid back
    Trialanderror skrev 2012-02-07 08:46:18 följande:
    Ok ok ok...

Jag måste bara reda ut en grej...
    Ella du säger att din man pluggar här (vilket blir moment 22 med tanke på vad du sagt tidigare ang. att plugga) och att han pluggar för att få ett jobb... Du säger att du "bor" i Jamaica mentalt, att alla är lyckliga på Jamaica, att det inte finns problem på Jamaica och att alla tar hand om varandra.

Varför bor du inte på Jamaica? Detta utopia till land detta Eldorado där vägarna är kantade av guld och lycka... Att flytta från ett land till ett annat är inte svårt, har själv gjort det två gånger.

Jag förstår inte varför ni är kvar i känslokalla Sverige när ni kan på i Utopia.

Men sen igen så är jag högutbildad och hjärntvättad så det kanske är därför jag inte förstår.
    Precis! Jag undrar hur ts kommer svara på det här?
  • hoppipannkakan
    laid back skrev 2012-02-07 11:17:16 följande:
    Precis! Jag undrar hur ts kommer svara på det här?
    Amen, du fattar ju inte...

Exakt så kommer hon svara :) 
  • laid back
    Jag har också lite konstruktiv kritik till ts som jag hoppas på att få svar på.

Ts hävdar ju att de flesta är så lyckliga på Jamaica även om de inte äter mat på flera dagar bara de får röka på istället så är dom glada. Jag undrar då hur det kommer sig att kriminaliteten är så stor där och speciellt i de fattigare delarna av Kingston. Ser du ts kopplingar mellan att människor är så fattiga och kriminaliteten?

Some areas of Jamaica, particularly cities such as Kingston, Montego Bay and Spanish Town, experience high levels of crime and violence.[1] Jamaica has had one of the highest murder rates in the world for many years, according to UN estimates.[2] Former Prime Minister P. J. Patterson described the situation as "a national challenge of unprecedented proportions".[3]

In 2005, Jamaica had 1,674 murders for a murder rate of 58 per 100,000 people.[4] That year, Jamaica had the highest murder rate in the world.[2] In November 2008, the Jamaican Parliament voted to retain the death penalty, which is performed by hanging.[5]

There were 1,682 reported murders in 2009 and 1,428 in 2010. Since 2011 the murder rate has continued to fall following the downward trend started in 2010, with increases in police patrols, curfews and more effective anti-gang activities.[6]

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Jamaica

Sedan kan vi ta och gå igenom en ganska nygjord låt gjord av en känd reggae/dancehallartist som heter Jah Vinci. Låten heter "My life" och han sjunger alltså om sitt liv som han lever på Jamaica. Jag ska skriva texten till låten på engelska nedan. Här kan man se hans video:
    ">

Den första biten av låten går såhär:

Sometimes you will see me smile
    You dont know what it's inside
    Lot of pain me a hide but me still hold my pride
    Ohhh
    Sometimes you may think that it's easy
     The way how me live it dont please me
    A lot of kids wanna be me but they dont really see that

Chorus:
    In my life I feel the pain
    And I, cry, tears like rain
    And If died, my name remain
    Know that I stand for righteousness

Verse 1:
    Tell me now
    How me name Jah Vinci and my mother still poor
    Cant take the dirty living no more
    Nuff (allot) times me sing to fans till my throat get sore
    And me dont ?? the food aint sure
      They want me to smile and pretend when a nuff (allot) me endure
      Me a search my pocket them bore
    Cant find my daughter school fee and a landlord knock down my door
     Me just forward of tour

(Ursäkta konstig engelska men jag har översatt den från patois så alla kan förstå vad han säger)

Ts! Hur kommenterar du den här låten med tanke på dina tidigare uttalanden om att alla är lyckliga på Jamaica? Tycker du inte själv att du förminskar och förskönar problematiken och fattigdomen på Jamaica? Tycker du inte att du gör människor som är fattiga och inte har ätit mat på flera dagar till åtlöje när du kommer med såna uttalanden? Den här artisten bor på Jamaica och han sjunger om samhällets problem som finns där. Har du ts någon erfarenhet av att ha vart hungrig i flera dagar? Vet du hur det känns? Jag har inte heller erfarenhet av att vara hungrig så länge men jag vet att efter en dag utan mat så mår jag riktigt dåligt.

Ts du är en svensk medborgare som alltid kommer ha tryggheten med vår välfärd i ryggen så du kan aldrig föreställa dig hur det skulle vara att vara fattig och utan någonting. Du har besökt Jamaica några gånger, NEJ du har inte bott där utan du har besökt landet. Tycker du verkligen att du är en värdig kandidat till att vara Jamaicas talesman? Är du verkligen rätt person att komma och predika för oss andra vad som gäller på Jamaica?

Jag vet att många har försökt att påpeka det här innan för dig men du verkar inte vilja ta till dig någonting! Om du inte lyssnar på oss så kan du ju i alla fall lyssna på människor som BOR på Jamaica. Vi har nu lagt upp några länkar med videos där jamaicaner pratar eller sjunger om saker så du kan lyssna på dom!

Och jag KRÄVER svar av ts på det här inlägget!
  • laid back
    hoppipannkakan skrev 2012-02-07 11:25:20 följande:
    Amen, du fattar ju inte...

Exakt så kommer hon svara :) 
    Ja herregud. Det är sorgligt hur hon kan avfärda den här typen av frågor så lättvindigt. Jag skrev precis ett långt inlägg med frågor till ts som jag verkligen vill ha svar på. Och om hon inte svarar på de frågorna så tycker jag inte att ts verkligen vill diskutera utan mest göra reklam för sin blogg genom att provocera folk till att läsa den. Det skulle visa hennes verkliga syfte med alla hennes trådar.
  • Fiona M

jag tror det blir som i de andra trådarna TS startar -när hon blir överbevisad startar hon helt enkelt en ny tråd. synd, om det nu är diskutera hon vill.

• laid back

Här är en annan precis nygjord låt av Demarco (också dancehallartist) som heter Iron bird som jag tycker att alla här inne borde lyssna på med speciellt DU TS! I videon ser man hur det verkligen ser ut på Jamaica.

">

Jag ska göra ett tappert försök att översätta det första stycket i låten:

Yeah, every ghetto youths wish
    Have to know this

Immigration, me beg you please put a stamp in my book
    so my family and friends can cook
    Government on scrap (?)...
    So its natural to the plastic buckle we are look (looking for menar han)

You dont see the this set away round brook
    If foreign (utlandet) never see my face, good luck
    Cus any given time and the thing decide (???)

So you dont see how the thing set away?
    Them come for you at night and bare face a day (han menar polisen/militären)
    Before me hold and pray (?)

In a poverty ghetto youth dont want to stay
    Father God tell them to hope and pray
    Sufferation not nice but me know its a better way

Ghetto youth want to fly in plain
    Iron bird
    Just to say mark for my words
    (?)

She want house, yeah, she want land
    For her grandpickney (han menar barnbarn)

Ursäkta att jag inte kan översätta allt men han sjunger så snabbt.

Ts om alla är så lyckliga på Jamaica och det är så bra där, varför sjunger en stor dancehallartist som Demarco det här tror du? Att ghetto youths (ghetto barnen) vill flyga iväg i ett flygplan för att få det bättre?

• Nerfherder

Har med stort nöje läst igenom ts båda trådar, måste säga att jag aldrig stött på en sån människa i hela mitt liv. Jag måste bara skriva att anledningen till att hon är så totalt bakom flötet vad gäller Jamaica så beror det säkert på att hennes slacker till pojkvän ljuger om sin bakgrund. Och hon sväljer det med hull och hår. Jag menar, tom jag kan spela, surfa på min iphone och prata med min fru samtidigt (ja det är nu ni ska säga ooooooh) hehe. Skön läsning, grymt provocerande.

• Jennie med ie
    Nerfherder skrev 2012-02-07 13:18:45 följande:
    Har med stort nöje läst igenom ts båda trådar, måste säga att jag aldrig stött på en sån människa i hela mitt liv. Jag måste bara skriva att anledningen till att hon är så totalt bakom flötet vad gäller Jamaica så beror det säkert på att hennes slacker till pojkvän ljuger om sin bakgrund. Och hon sväljer det med hull och hår. Jag menar, tom jag kan spela, surfa på min iphone och prata med min fru samtidigt (ja det är nu ni ska säga ooooooh) hehe. Skön läsning, grymt provocerande.
    Ooooooh!!!
  • move
    laid back skrev 2012-02-07 00:56:54 följande:
    Jag läste i en annan tråd att du var ju otrogen men du överlevde kulsprutorna alltså?

I den tråden sa jag att jag tycker att det är ok att man är otrogen om man är i olika länder. Dvs om min man bor i Jamaica och jag i Sverige, bryr jag mig inte om vem han vill ligga med...
  • enautodidakt
    move skrev 2012-02-07 14:02:50 följande:
    I den tråden sa jag att jag tycker att det är ok att man är otrogen om man är i olika länder. Dvs om min man bor i Jamaica och jag i Sverige, bryr jag mig inte om vem han vill ligga med...

Jag är nyfiken på hur ni träffades? Var det under en resa till Jamaica du träffade honom eller bodde han här när ni träffades?

Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska