Jag har också lite konstruktiv kritik till ts som jag hoppas på att få svar på.
Ts hävdar ju att de flesta är så lyckliga på Jamaica även om de inte äter mat på flera dagar bara de får röka på istället så är dom glada. Jag undrar då hur det kommer sig att kriminaliteten är så stor där och speciellt i de fattigare delarna av Kingston. Ser du ts kopplingar mellan att människor är så fattiga och kriminaliteten?
Some areas of
Jamaica, particularly cities such as
Kingston,
Montego Bay and
Spanish Town, experience high levels of crime and violence.
[1] Jamaica has had one of the highest murder rates in the world for many years, according to
UN estimates.
[2] Former Prime Minister
P. J. Patterson described the situation as "a national challenge of unprecedented proportions".
[3]In 2005, Jamaica had 1,674 murders for a murder rate of 58 per 100,000 people.[4] That year, Jamaica had the highest murder rate in the world.[2] In November 2008, the Jamaican Parliament voted to retain the death penalty, which is performed by hanging.[5]
There were 1,682 reported murders in 2009 and 1,428 in 2010. Since 2011 the murder rate has continued to fall following the downward trend started in 2010, with increases in police patrols, curfews and more effective anti-gang activities.[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Jamaica
Sedan kan vi ta och gå igenom en ganska nygjord låt gjord av en känd reggae/dancehallartist som heter Jah Vinci. Låten heter "My life" och han sjunger alltså om sitt liv som han lever på Jamaica. Jag ska skriva texten till låten på engelska nedan. Här kan man se hans video:
">
Den första biten av låten går såhär:
Sometimes you will see me smile
You dont know what it's inside
Lot of pain me a hide but me still hold my pride
Ohhh
Sometimes you may think that it's easy
The way how me live it dont please me
A lot of kids wanna be me but they dont really see that
Chorus:
In my life I feel the pain
And I, cry, tears like rain
And If died, my name remain
Know that I stand for righteousness
Verse 1:
Tell me now
How me name Jah Vinci and my mother still poor
Cant take the dirty living no more
Nuff (allot) times me sing to fans till my throat get sore
And me dont ?? the food aint sure
They want me to smile and pretend when a nuff (allot) me endure
Me a search my pocket them bore
Cant find my daughter school fee and a landlord knock down my door
Me just forward of tour
(Ursäkta konstig engelska men jag har översatt den från patois så alla kan förstå vad han säger)
Ts! Hur kommenterar du den här låten med tanke på dina tidigare uttalanden om att alla är lyckliga på Jamaica? Tycker du inte själv att du förminskar och förskönar problematiken och fattigdomen på Jamaica? Tycker du inte att du gör människor som är fattiga och inte har ätit mat på flera dagar till åtlöje när du kommer med såna uttalanden? Den här artisten bor på Jamaica och han sjunger om samhällets problem som finns där. Har du ts någon erfarenhet av att ha vart hungrig i flera dagar? Vet du hur det känns? Jag har inte heller erfarenhet av att vara hungrig så länge men jag vet att efter en dag utan mat så mår jag riktigt dåligt.
Ts du är en svensk medborgare som alltid kommer ha tryggheten med vår välfärd i ryggen så du kan aldrig föreställa dig hur det skulle vara att vara fattig och utan någonting. Du har besökt Jamaica några gånger, NEJ du har inte bott där utan du har besökt landet. Tycker du verkligen att du är en värdig kandidat till att vara Jamaicas talesman? Är du verkligen rätt person att komma och predika för oss andra vad som gäller på Jamaica?
Jag vet att många har försökt att påpeka det här innan för dig men du verkar inte vilja ta till dig någonting! Om du inte lyssnar på oss så kan du ju i alla fall lyssna på människor som BOR på Jamaica. Vi har nu lagt upp några länkar med videos där jamaicaner pratar eller sjunger om saker så du kan lyssna på dom!
Och jag KRÄVER svar av ts på det här inlägget!