• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music
    Mandelmumsa skrev 2012-06-21 08:57:02 följande:
    Make your: Tänker precis som du! Varför betala för något som inte har varit något problem? Allt har sett fint ut hela tiden för oss; toppägg, frys, fin slemhinna, normalt spermaprov, ja inget fel har hittats! Så jag tänker också att det kanske är att äggen stannar av tidigt i utvecklingen för att det kanske inte är så bra kvalitet inuti.. Men det lär väl vara svårt att komma tillrätta med det i så fall! Förstod inte riktigt hur du menade i ditt inlägg från i tisdags kl. 14:29, angående sambandet mellan att få till frysen och graviditetschans? Vilken ruvardag är du på idag?
    Ja, det är just det jag är VÄLDIGT orolig för. Vad hjälper det att jag har högt AmH-värde om embryona varje gång avstannar i utveckligen.

Det jag menade är att de tre resterande embryona odlade de vidare till dag 5, till blastocyster.
    Men det var inget som var ok att frysas och därför tappade jag lite hopp.
    Jag blev rädd att man kan börja dra slutsatsen att våra embryon helt enkelt avstannar innan de blir blastocyster för så blev det förra försöket. Och därmed tappade jag hopp om de två de satte tillbaka.
    Men jag vet fortfarande inte exakt hur det såg ut på dag fem. Vet bara att de inte gick att frysas men det kan ju ha berott på fragmentering enbart och att någon trots allt utvecklats till blasto.
    Barnmorskan försäkrade mig dock om att bara 50% av alla par lyckas utvecklas sina embryon till blastocyster som är ok att frysförvaras så jag ska inte tappa hopp sa hon.
    Vi får väl se.... vågar dock inte hoppas allt för mycket.

Jätterolig föresten att det gick så bra på VUL!! Du ska se att du får två fina tillbaka nästa vecka ;)
  • Mandelmumsa

Måste säga Csillag, att det lät väldigt dramatiskt det du berättade om dina tvillingar!! Hur lyckades ni bromsa upp förlossningen? I vilken vecka föddes de sen till sist? Och i vilken vecka föddes din dotter?

• Lilla Fjun
    Mandelmumsa skrev 2012-06-20 22:34:55 följande:
    Varför var du tvungen att avbryta graviditeten Lilla fjun? Grattis joujou till lyckat UL! :) Massa lycka till imorgon Csillag!!! Tror bönan sitter där den ska och frodas och mår bra! :))

Vi satte in ett embryo (för att undvika tvillingar). Oturen gjorde dock att detta embryo delade sig väldigt sent vilket gjorde att det blev enäggstvillingar som låg i samma säck utan skiljevägg. Läkarna bedömde graviditeten som högrisk. Risk för ihoptrassling av navelsträngar då en eller båda dör i magen, risk för tvillingtransfusionssyndrom samt prematur födsel som senast i v 32. Risk för mycket tidigare med allt vad det kan innebära i fom av bestående handikapp och lång tid på Neonatal. Eftersom vi har två barn att ta hand om sedan innan fegade vi ur efter all negativ information. Det absolut värsta jag nånsin gjort i hela mitt liv var att avbryta graviditeten men jag var tvungen då jag nte vill riskera att sätta sjuka handikappade barn till världen som skulle påverka våra redan existerande barns vardag. Alla graviditeter är ju en risk i sig men en på förhand bedömd högrisk vågade vi inte. Har dåligt samvete för mitt val varje dag trots att jag vet att vi valde rätt beslut.
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-21 09:12:44 följande:
    Måste säga Csillag, att det lät väldigt dramatiskt det du berättade om dina tvillingar!! Hur lyckades ni bromsa upp förlossningen? I vilken vecka föddes de sen till sist? Och i vilken vecka föddes din dotter?
    Just när man va i de så reagerade man nog inte som man gjorde efteråt när man insåg hur illa de verkligen kunde slutat.

Jag lyckades hålla inne tvillingarna tillslut till 6 dagar innan BF datum så jag va VÄLDIGT nöjd med mej själv

Dottern 3 veckor för tidig.

har visserligen spenmderat mesta tiden av graviditeterna på sjukhus mn e glad jag lyckas hålla inne dom så länge.
    Dock tyvärr fullproppad på mediciner för att mota förlossning.

Jag vet att jag mest troligt som de ser ut har samma sak att vänta denna gången.
  • Csillag

Hej flickor o tack för alla lyckoönskningar o ert mkt väl behövande stöd.

Gick faktist ganska bra idag,
    Min lilla groda låg på rätt ställe och ett litet tickande hjärta kunde ses *Ler*
    Kändes skönt.
    Tyvärr kommer mina blödninagr från livmoderetappen,vilket inte e bra.
    Den är ju s.k "trasig", så de e bara att hoppas på de bästa att grodan vill stanna kvar hos mej.
    Om allt går som de ska tas beslut om "sy igen" i vecka 11 för att jag ska ha större chans till kara graviditeten när jag blir tyngre o rundare
    Sen e de bara att hålal tummarna...

Men guuu va skönt de va att se grodan satt rätt, o ett tickande hjärta!!!

Pratade med min läkare om ev KUB testet som Specmödravård frågade mej om,mn han tyckte inte jag skulle göra de pga att många som gjort ivf fått så höga siffrar o de visat sej vara heelt fel sen.
    Får jag höga provsvar vilket han tror med stor säkerhet att ja kommer få,så kommer specmödravård vilja ja gör fostervattensprov vilket han starkt avråder mej till pga min höga MF risk.
    Så valet e väl ganska enkelt...Inget KUBtest.

• joujou
    Csillag skrev 2012-06-21 14:59:35 följande:

Min lilla groda låg på rätt ställe och ett litet tickande hjärta kunde ses *Ler*
    Kändes skönt.
    Den är ju s.k "trasig", så de e bara att hoppas på de bästa att grodan vill stanna kvar hos mej.
    Om allt går som de ska tas beslut om "sy igen" i vecka 11 för att jag ska ha större chans till kara graviditeten när jag blir tyngre o rundare

Pratade med min läkare om ev KUB testet som Specmödravård frågade mej om,mn han tyckte inte jag skulle göra de pga att många som gjort ivf fått så höga siffrar o de visat sej vara heelt fel sen.
    Får jag höga provsvar vilket han tror med stor säkerhet att ja kommer få,så kommer specmödravård vilja ja gör fostervattensprov vilket han starkt avråder mej till pga min höga MF risk.
    JAG VISSTE DET!!!  
    Grattis gumman. Vad skönt att veta att den lilla är där inne! hihi. 
  • jazmine25
    Csillag skrev 2012-06-21 14:59:35 följande:

Kändes skönt.

Grattis, Vad härligt. Hoppas allt går bra nu och att du kan bli igen sydd i v.11.
  • Odessa

Grattis Csillag! Åh vad glad jag blir, fantastiskt! Skönt med Kub-testet också.

• Csillag

TACK flickor.
    Ja de kändes verkligen skönt att få se de lilla hjärtat ticka.
    Lugnade mej lite,vilket behövdes.
    Bara hålla tumamrna nu att ja tar mej över dessa veckorna.

Ja KUB testet tänker ja inte göra nu.Litar fullt på min läkare.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012