• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Lac2010

Csillag: Först och främst, håller tummarna att eran lilla akrobat vill stanna kvar ett par veckor till! Självklart kan jag berätta lite om vår bakgrund. Vi startade våran utredning våren 2009...två månader senare var vi igång. Går på Carl von Linne i Uppsala. Fick göra 1 färskförsök..blev ett minus..sen testade vi även med frys..även där minus.. började om på ny kula..spray, sprutor hela kittet...fick tillbaka ett guldägg som just i denna stund ligger i sin säng och sover middag. Lilla Liam, eller liten å liten..han blir 2 år i dec. Så nu ruvar jag på 2 st eskimåer med hopp om att iaf ett av dom vill stanna och göra våran Liam till storebror! Har inga speciella symptom alls...förra gången jag plussade va jag som en ballong efter 5 dagar ruvande..men då hade jag ju samtidigt en del hormoner i kroppen också! Men hatar verkligen denna väntan på TD! Man hinner ju bli knäpp! Sen när man väl testar och förhoppningsvis får ett plus, så kommer ju tankarna vara...ÄR DET EN ELLER TVÅ?  

• Mandelmumsa

Idag ringde jag och kollade de tester som vi gjort hos läkaren i Örebro. Vi tog AMH både i Uppsala och Örebro. Det i Uppsala visade på 1,4 och det i Örebro visade 1,5. Inte så stor skillnad men ändå lustigt att det blev olika resultat! De andra proverna - sköldkörteln, blodsocker och immunologi - visade också fina resultat, väl inom referensramen! Gjorde specialultraljud i tisdags och där kollades min livmoder som såg jättefin ut, inga polyper. Slemhinnan jättefin som vanligt. Dock, som misstänktes, vätska i äggledaren vilket bekräftar att jag bör operera bort den för att öka chanserna fortsättningsvis. Antingen är det denna vätska som har hindrat graviditet, eller så är det äggen som avstannar på grund av dålig kvalitet. Vi ska försöka ta reda på om det är det senare genom att långtidsodla vid nästa försök, för att se om något ägg klarar sig till blastocyststadiet. Känns som man börjar komma närmare svaret på varför det inte har funkat och det känns bra. Känns på något konstigt sätt som om det vore bättre att få reda på att äggen är kassa, än att sväva i ovisshet. Ovissheten är det värsta av allt. Nästa steg är läkarsamtal 24/9 inför operationen, sen får man bara hoppas att man får en snabb operationstid så att man kan fortsätta kämpa på med nya försök.

• Fidelis ad urnam

Hej hej. Kan ni kanske svara på en fråga? Sprutorna, gonal samt den för att få äggen att lossna, står det ju på att man kan förvara dem i rumstemperatur upp till 30 dagar. Om de har legat framme ett tag, kan jag då inte lägga dem i kylen då?

• Make your own kind of music

Jösses vad du och din groda får kämpa Csillag! Ni är ena riktiga kämpar, båda två. {#emotions_dlg.flower}

Mandelmumsa: När det kommer till blastocystodlingen ni ska göra framöver så vill jag bara säga att du inte ska hänga upp dig till 100% på resultatet av det.
    Vi försökte odla våra 6 embryon till blastocyster under vårt fjärde försök och ingen av dem var ok på dag 5 eller 6. Jag var helt knäckt och tänkte att nu är det verkligen kört och att detta måste tyda på att min ägg är ruttna. Men läkaren jag pratade med först sa att nej, de kan inte säga att det beror på just mina ägg utan det kan bero på flera anledningar t.ex. att behandlingen inte var den optimala för mig. Och vi bestämde därmed att jag skulle testa Gonal-f med högre dos istället för Menopuren vilket gjorde skillnad vill jag lova.
    Jag pratade sen även med en annan läkare som faktiskt bekräftade en teori som jag själv hade haft i bakhuvudet under en tid. Att våra embryon helt enkelt är lite extra känsliga för laboratoriemiljön. Han berättade för mig att det finns studier där man på par med liknande problem som vi satt tillbaka embryon redan på dag 1 och att det visat positivt resltat, och läkaren som idag är på CA men som tidigare hade jobbat på Huddinge, tror jag det var, sa att han själv hade kunnat dra liknande slutsatser, att det för par som har problem med fragmenterade embryon och aldrig eller sällan får embryon till frysen, tycks ha högre möjligheter att lyckas om man sätter tillbaka ett eller två embryon på dag två istället för att odla längre, för de överlever helt enkelt inte i labmiljön. 
    Detta var anledningen till att jag nu på vårt femte försök propsade på att få två tillbaka redan på dag 2. Vid ägguttaget hade jag en annan läkare som var av annan uppfattning och som försökte övertala mig att odla till blastocyster. Men jag vägrade. Och nu sitter jag ju här och är gravid i vecka 16 (15+3).

Kände att jag ville nämna det eftersom jag själv gav upp en smula efter vårt försök till blastocystodling.
    Nu kan det ju hända att det kommer gå bra för er och att ni lyckas få till blastocyster, och då tror jag absolut att det är stor möjlighet till att lyckas.
    Men om ni inte skulle få det, så tänk då på det jag just nu skrev. Att det innebär inte på något sätt att det skulle vara kört för er
    Stort lycka till!  {#emotions_dlg.flower}

Fidels: Jag har alltid haft dessa sprutor i kylen. Ring din klinik för säkerhets skull eller apoteket och hör dig för.

• nonnitott

Hej alla kämpare!! kliver in här, har tagit tre sprutor på min andra ivf, ska ta första blodprovet på måndag sen får vi vad som händer. Känner så väl igen mig i det LnH skriver, känner ingenting denna gån, ingenting om någonting. Nästan lite läskigt, men det känns som om hjärtat har slagit av allt inför ivf, som att det inte orkar bli så där förtvivlat o krossat en gång till. Jag antar att när jag väl börjar ruva ( om jag kommer så långt) som kommer alla tankar sätta igång igen. Men just nu orkar jag inte hoppas eller tro att detta ska leda till ett litet liv. Kämpa på Csillag, vila o tänk positivt klart att lilla grodan klara sig genom detta, h*n verkar ju full av kämparglöd!

• LnH

Ok, nu var ägglossnings sprutan tagen igår kväll så ÄP imorgon. Känns väl helt ok, men jag har massa möten denna dag och det känns jobbigt. De  säger att man inte ska jobba men jag liksom måste göra det...men har iofs inte haft ont eller problem vid de andra två gånger som jag har gjort ÄP, efter 2 timmar har det varit som om inget har hänt så hoppas att det blir likadant denna gång så att jag inte sitter och lider på mina möten

• Mandelmumsa

Vad gullig du är Make your! Om inget ägg klarar blastocystodling kommer det vara tufft! Men ska försöka att komma ihåg det du skriver!! Skönt att det finns ett levande bevis på att det kan fungera ändå! :) Har ett ägg i frysen från sista omgången som inte såg optimalt ut på dag 2, men som klarade sig och kunde frysas in på dag 3. Men 5 dagar är 2 dagar till. Känns svårt att bestämma sig om man ska prova med blastocystodling eller om man ska fortsätta med 2-dagars. Känner mig bara så less på det efter sju misslyckade försök. Vore då bra om man kunde sortera bort dem som dör i ett tidigt stadium. Å andra sidan är ju då miljön inte optimal vid vidareodling och kan i sig göra att de inte klarar sig. Svårt!

• Snölängtan
    Csillag: Måtte nu moderkakan flytta sig lite och hänga med så länge det bara går så att grodan kan hinna växa lite mer!!! Stor KRAM och många lycka till! Och du, jag ville absolut inte ha kejsarsnitt när jag väntade första barnet men "vips" så blev det urakut och det var inget att välja på utan bara att snällt hänga med in på op. Men även om det inte är något att längta efter så är det ju så att DÅ är all personal grymt fokuserade på barnet och dig och DET är riktigt positivt. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt men jag vill bara peppa dig att även om du inte vill ha KS så kan det ändå vara en "acceptabel upplevelse"..."typ"...iaf i efterhand... :-/

LnH: STor lycka till vid ÄP imorgon!!!   
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012