• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    skånetjejen skrev 2012-09-01 08:21:14 följande:
    Hej Allesammans :)
    fick veta om tråden av Csillag och tänkte haka på er !! hoppas det är ok :)

Min historia är att jag för 11 år sedan blev op för cysta och fick bortopererat ena äggstock och äggledare.
    Är 31 år och har varit tillsammans med min gubbe i 10 år och för 2 år sen gifte vi oss :). 
    Sen när jag och min make började försöka bilda familj för några år sedan så har väggen ej varit lätt !! har haft 1 X 2011
    (fick behålla min äggledare), 2 misslykade ivf försök under våren 2012 ( inga till frysen), Skulle börja ivf 3 i juli/augusti men så kom nästa bakslag och nästa X (fick som tur va behålla min äggledare igen då x satt på äggstocken mkt ovanligt). Så nu är det planerat ivf 3 ska börja vid nästa mens om ca 1 v :), äp ca v 44 :) (långa protokollet).
    Har haft en paus från familjeliv men är redo nu igen att komma igång och få dela min resa med er hoppas det är ok :) 

Hej gumman!!!!!

Va kul du hittade hit äntligen!!
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
    Hej allihop!
    Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök. Solig

Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat?
    Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102.
    Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70.
    Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag. 
    Blir lite fundersam.
    Någon annan som ätit Duroferon?
    102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag?
    Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB?

Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla!
    För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut Glad Så fortsätt kämpa!!

Hej.

Tycker verkligen de e märkligt att din barnmorska inte reagerat mer än hon gjort.
    102 är VÄLDIGT lågt som gravid,Särskillt så här tidigt i din graviditet.

Under 100 så brukar man diskuteras inläggning om de inte visar att de höjs ganska snabbt.

Normalt sett så brukar de inte sjunka under 100 nångång under graviditeten o de flesta behöver inte ens börja ta järntabletter förrens V 20-25
    Norlat sett brukar läkarna dra öronen åt sej när de ligger mellan 110-120.

Men om du redan har så lågt så ska du absolut behandlas.

Mitt låg på 103 för 4 v sedan och för 2 veckor sedan så låg de på 91.
    Dvs INTE bra o läkarna har nu sagt att får ja inte upp värdet o doms er en höjning så kommer jag få järn injektioner (inget skoj alls) o  läggs jag in.
    Jag äter sen 4 v tillbaka 4 st Niferx/dag.
    Normalt behöver en gravid 1 tablett från v 20-25 typ.

jag kan tycka varannan dag är lite konstigt då du borde va ordinerad 1/dag,Men sen ska man ju alltid lita på sina läkare.

Ett för lågt järnvärde kan leda till lågt blodvärde o även amnesi (blodbrist) och man kan behöva blodtransfusion. (Detta va de jag hade min förra graviditet)
    Vid en förlossning så tappar man en hel del blod i vanliga fall, mn har du blodbrist kan de då vara farligt för dej och du kan riskera stryka med som jag kunde gjort.
    Jag är glad dom lyckades stoppa mina värkaro allt o ge mej en blodtransfusion.

Jag är väl förberedd att de kanske återigen kommer behövas denna graviditet,o som de ser ut nu så kan mardrömmen bli veklig.
    Skillnaden nu o då va att de kom som en chock o allt blev panik med.
    Denna gången är vi mer föberedda o de kollas oftare.

Jag hoppas din läkare kollar ditt järnvärde med väldigt jämna mellan rum.
    Det kan sjunka fort.
    Ha koll på hur du mår, många blir yra i huvudet o svimfärdiga,en del får huvudvärk o illamående o trötthet
    Va uppmärksam va din kropp säger o lyssna till den.

Det är lättare att förebygga ju tidigare man vet de, o ligger ditt på 102 så här tidigt i graviditeten (jag ligger ju bara några veckor före dej så du ligger som mej) så måste dom ha koll på dej.
    De du kan göra sj är att äta sånt som innehåller lite mer järn, leverpastej,blodpudding,spenat o finns massa annat.
    Sen finns alternativet Blutsaft, slmakar inge vidare enligt mej,mn för många kan de hjälpa en bit på traven.

Vet inte om din läkare har sagt de,mn om du har brist på C vitaminer i kroppen så har kroppen väldigt svårt att ta upp järn.
    Dvs frossa i apelsiner o sånt som innehåller mkt c vitaminer.

Hoppas verkligen ditt värde går uppåt.
    Vet ju sj hur tråkigt de e med dåligt järnvärde, o jag vet tyvärr oxå hur de kan sluta.

Är de nått så är de bara att fråga.Svarar på de ja kan.

Åh kan tillägga att jag äter både dubbel dos folsyra p dubbel dos ACO Gravid oxå fast de blev ja ordinerad redan när vi försökte vi gravida.
    1 tablett av varje räckte inte till mej.

Kram

• Make your own kind of music

Csillag: Oj, nu blir jag lite orolig. Känner ju helt klart av mitt låga värde. Lite märkligt kan jag tycka att inte BM bokade in en uppföljningstid med mig, för att se så att värdet stiger. Får väl hålla koll själv då och känna efter om jag känner mig piggare. Den 5:e Okt ska jag till Östra för RUL, men då antar jag att de inte tar några blodprover? 
    Ska idag ta och köpa på mig en massa järnberikad kost, tänkte köpa persilja, druvjuice, blodpudding (usch), broccoli mm...
    Usch, lite orolig blir jag att jag inte ska få upp värdet. Men bra att vi upptäckt det så tidigt iaf. Är ju som du skriver värre om det är senare i graviditeten för då är ju förlossningen en större risk och blodtransfusion kan behövas. Låter som en väldigt traumatisk upplevelse för er. Hoppas verkligen att vi ska slippa vara med om något liknande!  
    Känner mig väldigt svag just nu. Inte kul alls.
    Tack så mycket för ditt svar!! Nu ska HB:t UPP!!

• karfor

Hej! Nu är sommaruppehållet över för oss med. Vi har nio befruktade ägg och ska sätta in ett i morgon på dag fem. Första gången ett ägg klarat sig till dag fem. Hoppas det betyder att det har större chans att klara sig hela vägen. Vilka erfarenheter har ni?

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-02 10:54:06 följande:
    Csillag: Oj, nu blir jag lite orolig. Känner ju helt klart av mitt låga värde. Lite märkligt kan jag tycka att inte BM bokade in en uppföljningstid med mig, för att se så att värdet stiger. Får väl hålla koll själv då och känna efter om jag känner mig piggare. Den 5:e Okt ska jag till Östra för RUL, men då antar jag att de inte tar några blodprover? 
    Ska idag ta och köpa på mig en massa järnberikad kost, tänkte köpa persilja, druvjuice, blodpudding (usch), broccoli mm...
    Usch, lite orolig blir jag att jag inte ska få upp värdet. Men bra att vi upptäckt det så tidigt iaf. Är ju som du skriver värre om det är senare i graviditeten för då är ju förlossningen en större risk och blodtransfusion kan behövas. Låter som en väldigt traumatisk upplevelse för er. Hoppas verkligen att vi ska slippa vara med om något liknande!  
    Känner mig väldigt svag just nu. Inte kul alls.
    Tack så mycket för ditt svar!! Nu ska HB:t UPP!!

Va inte meningen att skrämma upp dej.Men jag tycker ditt värde e väldigt lågt, särskillt så här tidigt.
    Å då ska man vara väldigt uppmärksam.
    Järn injektionerna e inge roligt men dom kan lösa väldigt mkt för många.
    Ät massa nyttigheter, även sånt som kanske inte är din favvo precis.
    De hjälper ju mer än inget iaf.
    Du ska se att du lyckas få upp ditt värde, jag håller tummarna!
    vi får kämpa tillsammans.
  • Csillag
    karfor skrev 2012-09-02 17:06:02 följande:
    Hej! Nu är sommaruppehållet över för oss med. Vi har nio befruktade ägg och ska sätta in ett i morgon på dag fem. Första gången ett ägg klarat sig till dag fem. Hoppas det betyder att det har större chans att klara sig hela vägen. Vilka erfarenheter har ni?

Håller tumamrna för dej idag!!!!!!!!!
  • LnH

angående järn värde. Jag tålde inte järntabletterna men åt en massa torkade aprikoser som har en massa naturligt järn i sig. Då fick jag upp mitt järnvärde. Testa det med! Det gick upp mycket snabbare med torkade aprikoser med för min del jämfört med tabletter! Och nu när jag känner mig trött och hängig så äter jag torkade aprikoser och mår genast mycket bättre. Och det är rätt gott att äta med tycker jag. Men man måste äta runt en 5-10 per dag. Man kan ju också hacka dem och ha i fil på morgonen, det är också gott.

• Csillag
    LnH skrev 2012-09-03 09:57:18 följande:
    angående järn värde. Jag tålde inte järntabletterna men åt en massa torkade aprikoser som har en massa naturligt järn i sig. Då fick jag upp mitt järnvärde. Testa det med! Det gick upp mycket snabbare med torkade aprikoser med för min del jämfört med tabletter! Och nu när jag känner mig trött och hängig så äter jag torkade aprikoser och mår genast mycket bättre. Och det är rätt gott att äta med tycker jag. Men man måste äta runt en 5-10 per dag. Man kan ju också hacka dem och ha i fil på morgonen, det är också gott.

Bra tips gumman.de måste jag faktist sj testa o se om de kan förbättra värdet.värt ett försök.min mage kraschar ju fullständigt när ja tar mina järntabletter.en sten är hård mn vettifasen om min mage inte är hårdare.jätte jobbigt så helt klart att ja måste testa aprikoser.värt ett försök menar ja.
  • Make your own kind of music

Jag fick faktiskt en påse torkade aprikoser av min man igår som jag tänkte börja äta idag.
    Men seriöst, hur orkar ni med vardagen med lågt järnvärde?
    Jag mår verkligen inte alls bra känner jag.
    Sitter här på jobbet och försöker så gott jag kan, men fy vad segt det går när jag är så här orkeslös och känner mig yrslig och svag.
    Nu ska jag äta min lunch som består av fläskött, potatis och BROCCOLI.
    Till efterrätt blir det aprikoser.
    Jag orkar inte känna så här så det spelar ingen roll om jag gillar maten eller inte. Ikväll blir det blodpudding vilket jag inte alls gillar. Men vill må bra igen!
    Tack för era råd!!

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-03 11:30:52 följande:
    Jag fick faktiskt en påse torkade aprikoser av min man igår som jag tänkte börja äta idag.
    Men seriöst, hur orkar ni med vardagen med lågt järnvärde?
    Jag mår verkligen inte alls bra känner jag.
    Sitter här på jobbet och försöker så gott jag kan, men fy vad segt det går när jag är så här orkeslös och känner mig yrslig och svag.
    Nu ska jag äta min lunch som består av fläskött, potatis och BROCCOLI.
    Till efterrätt blir det aprikoser.
    Jag orkar inte känna så här så det spelar ingen roll om jag gillar maten eller inte. Ikväll blir det blodpudding vilket jag inte alls gillar. Men vill må bra igen!
    Tack för era råd!!
    Att orka med vardagen kan vara otoligt jobbigt.
    Jag ä helt slut på dagarna o ögonen går i kors.
    Däremot ha jag märkt att åker jag ner till gymmet o går  mellan 20-60 min på morgonen efter en tallrik med youghurt så fösvinner faktist väldigt mkt illamående yrsel o trötthet.
    De blir en sundare trötthet.
    Jag har ingen motivation alls egentligen att åka ner till gymmet,mn när ja mäkte att vardagen blev lite lättare o illamåendet o sånt fösvann så insåg jag att de va de bästa ja kunde göra fö mej sj för att orka resten av dagen sen.

Nu har jag inte tränat på 10 dagar pga att de gått magsjuka här hemma i familjen/släkten.Den enda som faktist klarade sej ifrån den va jag o min ena son.
    De jag däemot märkte va ju att jag va helt slut i kroppen, illamåendet kom tillbaka direkt o töttheten o mattheten oi kroppen slog ut mej totalt.

Imon bär de av till gymmet igen.
    Jag får ju kanppt röra mej pga  min moderkaka ligger helt fel o min livmodeetapp inte håller ihop som den ska.
    Men den här promenaden på löpbandet har faktist visat sej vara mer positiv än negativ tycker jag.
    Läkarna skrek i höhan skyn när ja sa jag rörde mej.
    Men jag mår bättre både fysiskt o psykiskt.
    Nu tar jag inte ut mej på löpbandet utan jag går i den takt jag sj orkar.
    Men en promenad ute l på löpband är verkligen nått ja rekomenderar för att bli lite piggare.

Behöver som sagt vekligen inte vara långt o i super ask takt,mn att bara röra sej gör mkt...även om de bara e lite.

Förra veckan hägrade yrsel tötthet o illamående, denna veckan kan ja nästan lova att ja inte kommer känna av de alls lika mkt.

ATt ta sej igenom dagen är sjukt tufft när järnvärdet dalar neråt lr e i botten som endel av oss tyvärr har.
    Men med rätt mat,frisk luft o en lätt promenad kan göra mkt.
    Förra veckan låg jag utslagen,va helt förstörd,o ingen ork till nått mn tvingade mej sj till att tvätta o städa varje dag o vädra förfullt för att både bli av med magsjukan i huset o ta mej igenom dagen.

Sen om de fungerar på allavet ja inte...alla har olika motivationer o sätt.
    detta har varit mitt sätt.
    jag bukar ju annars träna på gymmet oxå så de gör säkert mkt hur min kropp reagerar o mår.

Men påstå att man e pigg som en lärka vore ju fel...har aldrig vari så trött egentligen nångång.

Är ju nu i V 16+5
    normalt sett har tröttheten gått över o järnvädet ligger fortfarande på bra.
    Men nooooopp inte här.
    men bara ta de för va de är o försöka möta vardagen med ett leende 
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012