• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Hjärtefröjd
    LnH skrev 2012-08-29 15:28:33 följande:
    det var AMH värdet jag försökte att googla fram.
    Allt över 1 är helt okej, över 2 är det bra. Så 3,2 måste ju vara mycket väl godkänt.
  • Lillan15

Jag har en Emmaljunga edge. Vi är jätte nöjda med den. Liggdel, sittdel = samma chassi. Vi har en grön.

• LnH
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-29 15:40:59 följande:
    Allt över 1 är helt okej, över 2 är det bra. Så 3,2 måste ju vara mycket väl godkänt.
    Tack! Har för mig att de sa att mitt AMH värde överensstämde inte med mitt FSH...men det skulle ju varit lättare ifall läkaren skrev ned all information istället för jag tycker det är svårt att ta in allt när man sitter där :)

Ok, så då är det med andra ord inte fel på mina värden...det är ju skönt att veta i alla fall :) Men önskar att man kunde hitta olika tabeller för att se vad som är ok och inte ok, ungefär som man kan hitta för hur hcg är i kroppen när man är gravid.
  • skånetjejen

Hej Allesammans :)
    fick veta om tråden av Csillag och tänkte haka på er !! hoppas det är ok :)

Min historia är att jag för 11 år sedan blev op för cysta och fick bortopererat ena äggstock och äggledare.
    Är 31 år och har varit tillsammans med min gubbe i 10 år och för 2 år sen gifte vi oss :). 
    Sen när jag och min make började försöka bilda familj för några år sedan så har väggen ej varit lätt !! har haft 1 X 2011
    (fick behålla min äggledare), 2 misslykade ivf försök under våren 2012 ( inga till frysen), Skulle börja ivf 3 i juli/augusti men så kom nästa bakslag och nästa X (fick som tur va behålla min äggledare igen då x satt på äggstocken mkt ovanligt). Så nu är det planerat ivf 3 ska börja vid nästa mens om ca 1 v :), äp ca v 44 :) (långa protokollet).
    Har haft en paus från familjeliv men är redo nu igen att komma igång och få dela min resa med er hoppas det är ok :) 

• Fidelis ad urnam

Idag bär flyttlasset av mot vårt nya hus. Så beroende på hur bra det går att surfa med mobilen som hotspot kan det bli att jag under 3-6 veckor nu inte kan vara speciellt aktiv. Det tar 3-6 veckor för bredbandet att levereras! :-O

• Mandelmumsa

Välkommen skånetjejen! Jag har också haft ett X, det var 2010. Sen har jag gjort 4 IVF. Kul att du har en ny behandling att se fram emot!

• Make your own kind of music

Hej allihop!
    Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök. Solig

Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat?
    Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102.
    Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70.
    Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag. 
    Blir lite fundersam.
    Någon annan som ätit Duroferon?
    102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag?
    Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB?

Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla!
    För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut Glad Så fortsätt kämpa!!

• Miiiis
    Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
    Hej allihop!
    Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök. Solig

Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat?
    Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102.
    Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70.
    Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag. 
    Blir lite fundersam.
    Någon annan som ätit Duroferon?
    102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag?
    Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB?

Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla!
    För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut Glad Så fortsätt kämpa!!

Hej! Har själv alltid haft lågt HB mellan 95-105 och fått äta tabletter då och då och precis som du säger är det inte så kul tillsammans med lågt blodtryck. Mitt HB har gått upp sen jag började äta Apotekets vitamintabletter "Kvinna" när vi började försöka skaffa barn (egentligen bara för folsyrans skull, men det blev ju en god effekt). Det tråkiga med järntabletter är ju att magen blir helt i olag. Kanske ville din BM förskona dig från detta och föreslog en lite lägre dos för att se om det verkade först? Det är ju uppenbarligen inte farligt att äta en varje dag om doseringen på fp är sån (för det är väl inget receptbelagt läkemedel?).
  • Make your own kind of music
    Miiiis skrev 2012-09-01 13:18:44 följande:
    Hej! Har själv alltid haft lågt HB mellan 95-105 och fått äta tabletter då och då och precis som du säger är det inte så kul tillsammans med lågt blodtryck. Mitt HB har gått upp sen jag började äta Apotekets vitamintabletter "Kvinna" när vi började försöka skaffa barn (egentligen bara för folsyrans skull, men det blev ju en god effekt). Det tråkiga med järntabletter är ju att magen blir helt i olag. Kanske ville din BM förskona dig från detta och föreslog en lite lägre dos för att se om det verkade först? Det är ju uppenbarligen inte farligt att äta en varje dag om doseringen på fp är sån (för det är väl inget receptbelagt läkemedel?).
    Ja, så kan det ju förstås vara. Får väl följa hennes rekommendation och se om det hjälper, annars får jag höja. Är så totalt energilös. Och flåsar för ingenting. Visst,det är inte jättekul att behöva äta järntabletter, och mina tarmar är redan tröga så det blir till att få i sig mycket extra fibrer nu för att balansera. 
    Åt också "Kvinna" innan jag blev gravid och sedan vecka 5 bytte jag till ACO Gravid men det har tyvärr ändå sjunkit kraftigt. Låg på 130 innan. 
    Aja... det är ju tydligen väldigt vanligt att det är så här och jag är såklart glad att jag är gravid så vill inte gnälla, mest rådfråga då jag är ny på detta område Glad 
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
    Hej allihop! Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök.  Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat? Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102. Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70. Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag.  Blir lite fundersam. Någon annan som ätit Duroferon? 102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag? Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB? Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla! För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut  Så fortsätt kämpa!!  

Hej gumman.ja svarar så fort jag sitter vid datorn för de e svårt att skriva allt på mob.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012