Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
Hej allihop!
Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök.
Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat?
Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102.
Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70.
Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag.
Blir lite fundersam.
Någon annan som ätit Duroferon?
102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag?
Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB?
Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla!
För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut

Så fortsätt kämpa!!
Hej! Har själv alltid haft lågt HB mellan 95-105 och fått äta tabletter då och då och precis som du säger är det inte så kul tillsammans med lågt blodtryck. Mitt HB har gått upp sen jag började äta Apotekets vitamintabletter "Kvinna" när vi började försöka skaffa barn (egentligen bara för folsyrans skull, men det blev ju en god effekt). Det tråkiga med järntabletter är ju att magen blir helt i olag. Kanske ville din BM förskona dig från detta och föreslog en lite lägre dos för att se om det verkade först? Det är ju uppenbarligen inte farligt att äta en varje dag om doseringen på fp är sån (för det är väl inget receptbelagt läkemedel?).