• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-11-07 18:03:07 följande:
    Csillag: Hur går det för dig?!?
    Hej gumman.
    Jo de går bra.
    Är tillbaka på sjukhust så jag ligger här o vickar på tårna Flört
    Uttråkad till MAX mn va gör man inte för grodan ska stanna o öka chansena att överleva.

Fick va hemma mellan fred-måndag.
    Va dock tvungen att lova gå till läkaren på måndagen o tyvärr va min läkare sjuk så jag fick en annan då jag har högrisk graviditet..Fick en blödning på måndag morgonen så ja konsulterade med mina läkare o dom sa att åk till läkaren o se va de e för blödning, e de en "vanlig" blödning så får jag vara hemma tills på kvällen är de moderkakan så måste jag åka in till sjukhuset direkt.Läkaren jag fick träffa gjorde ett UL  men hon sa att VUL inte va nödvändigt.
    När ja ifrågasatte henne  VARFÖR då jag har en pågående blödning svarade hon att då ska vi ju inte rota där nere för en infektionsrisk.Hon tog ett SF mått på mej o sa att de låg på 18 o jag frågade om de va bra.Fick svaret att ja de va inga problem med de måttet för denna veckan.Vågen visade fortfarande bara 3 kg ökning nu senaste 20 veckorna o de skulle ja inte oroa mej för heller,trots ja påpekade att de känns som nått inte stämmer.Normalt sett under graviditeterna ökar ja ja bara genom att titta på nån mat typ.

Efter besöket gnagde allt hon sagt till mej o jag tyckte hon resonerade konstigt mn ja skulle ju in till sjukhsuet igen på kvällen så jag tänkte jag tar de med mina läkare då.

Fyllde 30 i måndags så de va därför ja fick va hemma en extra dag så släkten ville komma o fira i den mån ja orkade s svärmor hade varit snäll o fixat både smörgåstårtor, fika/tårta o all dricka osv så  jag behövde inte göra nått sj.
    Under kalaset hade blödningen slutat så jag kände lite att guu va skönt,mn oron försvann aldrig helt.

Efter kalaset blev de att fara tillbaka till sjukhuset o jag berättade va den andra läkaren sagt o dom blev skogs tokiga.
    Efter ett VUL konstaterade dom att jag hade blött från moderkakan IGEN o de blev ett himla liv om va den andra läkaren egentligen hade gjort o va hon hette.
    Visade sej efter hon fått en utskällning att hon inte läst min journal utan hade "tagit för givet" att jag va en nojjig patient som hade en enkel blödning som kan komma då o då  och bara ville bli sjukskriven som de flesta vill bli.

Jag va så arg när ja pratade med mina läkare sen.
    Jävla idiot läkare,så skönt jag har bra läkare i normala fall.
    Sen va de väl synd att min ordinarie läkare va sjuk den dagen så jag fick en annan, typsikt mn sjuk kan alla bli.
    Min ordinarie läkare ja haft i 11 år va lika förbannad som sjukhuset va när han fick reda på hur hon bemött mej o va hon gjort.
    han sa även att hade hon öppnat min journal ens så hade de från start stått MYCKET STOR HÖGRISK GRAVIDITET de första hon sett.

Hade en ordentlig blödning med klumpar o fostervatten i tisdags kväll så just nu får jag inte ens gå på toa.
    Fostervattnet har börjat sippra vilket inte e bra alls.
    Ska på TUL om en stund o kolla så bebisen ändå har tillräckligt med fostervatten och om den växer som den ska.
    Då SF måttet låg på 18 och borde ligga på 25-27 just nu och jag borde ha en ökning på ca 10 kg nu så är nu läkarna oroliga att grodan antingen inte växer längre eller e alldels för liten.

bara att hålla tummarna o hoppas på de bästa.

Har inte kunnat koncentrera mej på nått.
    Men är så skönt att vara omgiven av läkare som vet va dom sysslar med och gör allt för mej och min groda.

Hur går de för dej??????
    Kram

• Csillag
    familjenekberg skrev 2012-11-07 21:10:40 följande:
    Inte just nu då jag är gravid efter Fet i våras är i v30 nu men håller fortfarande koll på tråden då jag har fått mycket stöld härifrån och vill härnäst hjälpa till när jag kan.
    Bara 10 veckor kvar för dej gumman!!!!!!!!!!!!Glad
  • familjenekberg
    Csillag skrev 2012-11-08 10:30:51 följande:
    Bara 10 veckor kvar för dej gumman!!!!!!!!!!!!

Det stämmer tiden går fort just nu börjar känna att det är dags att börja förbereda inför bäbisen.

Jobbig läkare du fick träffa borde hon inte läsa i journalen innan hon träffar patenten. Suck för slöa läkare.

Hoppas att bäbisen har växt i alla fall och att de kan stora blödningen och att det slutar sippra foster vatten.

Bra att du har bra läkare i övrigt fortsätter hålla tummarna för dig. Kram
  • enäggs81

Csillag: vad jobbigt. Men grattis i efterskott!!! Själv har vi misslyckats med 1:a syskonförsöket :/ Så nästa steg blir ett frysförsök. Känns som jag aldrig mera kommer bli gravid :(

• Lillan15
    Csillag skrev 2012-11-08 10:30:13 följande:
    Hej gumman.
    Jo de går bra.
    Uttråkad till MAX mn va gör man inte för grodan ska stanna o öka chansena att överleva.

Fick va hemma mellan fred-måndag.
    Va dock tvungen att lova gå till läkaren på måndagen o tyvärr va min läkare sjuk så jag fick en annan då jag har högrisk graviditet..Fick en blödning på måndag morgonen så ja konsulterade med mina läkare o dom sa att åk till läkaren o se va de e för blödning, e de en "vanlig" blödning så får jag vara hemma tills på kvällen är de moderkakan så måste jag åka in till sjukhuset direkt.Läkaren jag fick träffa gjorde ett UL  men hon sa att VUL inte va nödvändigt.
    När ja ifrågasatte henne  VARFÖR då jag har en pågående blödning svarade hon att då ska vi ju inte rota där nere för en infektionsrisk.Hon tog ett SF mått på mej o sa att de låg på 18 o jag frågade om de va bra.Fick svaret att ja de va inga problem med de måttet för denna veckan.Vågen visade fortfarande bara 3 kg ökning nu senaste 20 veckorna o de skulle ja inte oroa mej för heller,trots ja påpekade att de känns som nått inte stämmer.Normalt sett under graviditeterna ökar ja ja bara genom att titta på nån mat typ.

Efter besöket gnagde allt hon sagt till mej o jag tyckte hon resonerade konstigt mn ja skulle ju in till sjukhsuet igen på kvällen så jag tänkte jag tar de med mina läkare då.

Fyllde 30 i måndags så de va därför ja fick va hemma en extra dag så släkten ville komma o fira i den mån ja orkade s svärmor hade varit snäll o fixat både smörgåstårtor, fika/tårta o all dricka osv så  jag behövde inte göra nått sj.
    Under kalaset hade blödningen slutat så jag kände lite att guu va skönt,mn oron försvann aldrig helt.

Efter kalaset blev de att fara tillbaka till sjukhuset o jag berättade va den andra läkaren sagt o dom blev skogs tokiga.
    Efter ett VUL konstaterade dom att jag hade blött från moderkakan IGEN o de blev ett himla liv om va den andra läkaren egentligen hade gjort o va hon hette.
    Visade sej efter hon fått en utskällning att hon inte läst min journal utan hade "tagit för givet" att jag va en nojjig patient som hade en enkel blödning som kan komma då o då  och bara ville bli sjukskriven som de flesta vill bli.

Jag va så arg när ja pratade med mina läkare sen.
    Jävla idiot läkare,så skönt jag har bra läkare i normala fall.
    Sen va de väl synd att min ordinarie läkare va sjuk den dagen så jag fick en annan, typsikt mn sjuk kan alla bli.
    Min ordinarie läkare ja haft i 11 år va lika förbannad som sjukhuset va när han fick reda på hur hon bemött mej o va hon gjort.
    han sa även att hade hon öppnat min journal ens så hade de från start stått MYCKET STOR HÖGRISK GRAVIDITET de första hon sett.

Hade en ordentlig blödning med klumpar o fostervatten i tisdags kväll så just nu får jag inte ens gå på toa.
    Fostervattnet har börjat sippra vilket inte e bra alls.
    Ska på TUL om en stund o kolla så bebisen ändå har tillräckligt med fostervatten och om den växer som den ska.
    Då SF måttet låg på 18 och borde ligga på 25-27 just nu och jag borde ha en ökning på ca 10 kg nu så är nu läkarna oroliga att grodan antingen inte växer längre eller e alldels för liten.

bara att hålla tummarna o hoppas på de bästa.

Har inte kunnat koncentrera mej på nått.
    Men är så skönt att vara omgiven av läkare som vet va dom sysslar med och gör allt för mej och min groda.

Hur går de för dej??????
    Kram

Grattis i efterskott! Tänker på dig till och från. Har följt din graviditet så gott som hela vägen. Kram  och lycka till!
  • Make your own kind of music

Du är så tapper Csillag! Jag kan gnälla och tycka väldigt synd om mig själv för att det tagit mig och min man fem år och fem hela ivf att nu vänta barn. Men så vet jag att det finns par som du och din man och även andra par här inne på fl som fått/får kämpa med så mycket mer! Då får jag perspektiv. Och även hopp har DU gett mig! Efter vårt fjärde försök trodde jag seriöst att det var kört för oss. I April/ maj i år var det om jag ej minns fel. Då fanns du där Csillag och peppade och uppmuntrade och sa åt mig att det inte var kört. Att jag inte skulle ge upp. Och det var ju inte heller kört :) Så TACK!!!! Jag tänker mycket på er och er lilla i magen. Hoppas så att allt ska bli bra för er i slutändan, även om det är tufft nu! Massor med styrkekramar!!!

• Snölängtan
    Csillag skrev 2012-11-08 10:30:13 följande:
    Hej gumman.
    Jo de går bra.
    (...)
    Hur går de för dej??????
    Kram

Fortsätt vicka bara!!! Flört

GRATTIS I efterskott!!! Men jösses vilken dag du hade!  Hur kan en behandlande läkare missa informationen om din högrisk graviditet? Jag blir klart nedstämd. Förvisso är dessa läkare vanliga människor de med MEEEEEEN att ta en titt i journalen borde väl ändå "sitta i ryggmärgen"?!?

Och fy tusan för blödning och därtill sipprande fostervatten!!! Vad har de nu sagt om läget?!? Fostervatten återbildas ju konstant, men det är ju tänkt att det ska vara kvar "till slutet"... 

KRAAAAAAAAAAAAM!

Här verkar det ju iaf som att "knyttet" växer som det ska så egentligen har jag det fantastiskt bra, men jag blir bara mer och mer svullen och händerna är rent ut sagt skitjobbiga då de är mer elelr mindre bortdomnade hela tiden. Och sömnen störs nätterna igenom av att kroppen vaknar till för att jag ska vända/vrida på mig så det tär lite på humöret..."typ". Mitt mantra är dock att "detta går faktiskt över". Ibland fungerar det bra och ibland är jag bara less på att inte orka med och inte kunna göra något. Igår kunde jagknappt ta fram betalkortet på lunchen (I-landsproblem javisst....) eftersom fingrarna inte känner något "i detalj". När jag inte jobbar ska jag promenera, dricka mycket vatten, undvika salt samt ha fötterna i högläge (helst även händerna) och...just det VICKA PÅ TÅRNA. Tjoho! Nu dags för promenad i solen(!). 
  • Snölängtan
    enäggs81 skrev 2012-11-08 13:23:15 följande:
    Csillag: vad jobbigt. Men grattis i efterskott!!! Själv har vi misslyckats med 1:a syskonförsöket :/ Så nästa steg blir ett frysförsök. Känns som jag aldrig mera kommer bli gravid :(

Ge inte upp!!!! Har ni något i frysen så finns det ju hopp!!! Vi hade bara ett embryo kvar i våras (och jag hade inte tänkt mig några fler IVF-försök) och när de tinade upp det "försvann" ju halva och hade det inte varit vårt sista hade de inte satt in det utan"tinat upp" ett annat eftersom ett 2-celligt inte anses ha så stort chans att "ta sig". Kliniken ville inte ens att vi skulle betala för vårt sista FET förrän det eventuellt skulle visa sig ATT jag blev gravid. Inte så goda chanser som det verkade men här sitter jag nu (i v.29) med ett livskraftigt (hoppas vi) "knytte" i magen!!!

=> Det som känns helt osannolikt händer faktiskt ibland!Solig
    (Även om det i vissa långa stunder är enormt svårt att intala sig...)  
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012