• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Snölängtan

Här är en till som är kvar men jag har lite svårt att skriva då mina fingrar är bortdomnade mest hela tiden (pga graviditeten...). Håller mig därför rätt så passiv…

Fidelis: När det gäller tid till testdag så är det även beroende på vilken sorts hormonbehandling man fått eftersom dessa kan ge ”falskt utslag” om testdagen läggs för tidigt inpå återföringsdagen. Själv fick jag tre ”ägglossningssprutor” senast istället för ”vaggisarna”. Och förvisso var det skönt att slippa ”gegget” men jagfick vänta någon ytterligare dag för gravvtest.

”Ruvandet” är en jobbig period på många sätt och vis och det gäller väl att hålla sig sysselsatt så att tiden då man går och funderar inte blir så lång. Vår familj hade mycket inbokat för oss i maj för att försöka slippa tänka så mycket….speciellt som jag tycker att allt med IVF gör att kroppen känns ”konstig” och jag kände iaf inte igen något och kunde inte säga att jag kände när ”embryot fäste” eller att jag var gravid. För DET blev jag nu senast trots att det "toppklassade" 4-celliga (2-dagars)embryot endast klarade upptiningen till hälften. Dvs det jag fick insatt var endast ett embryo med två celler men DE två hade livsgnistan som det ser ut. Är nu i v.28. Så det som gällde för mig var att hela kroppen kändes konstig från första hormonbehandling till dess att jag var gravid och jag kunde aldrig känna att ”wow, NU är jag gravid”. Fast det visade iaf sig på testdagen. (Sedan följde iof en jobbig period fram till VUL eftersom det kändes som att det inte var på riktigt och att det "halvdöda" embryot ju inte kunde bli något livsdugligt. Nu säger vi istället att det var ett 2-celligt livskraftigt embryo som återfördes.) Men det är ju så enormt olika från person till person hur och vad man känner Men förvirrande kan det vara. Definitivt. Kämpa på och....

LYCKA TILL ALLIHOP!

• Fidelis ad urnam

OM ivfen inte lyckas, när börjar man blöda?

• Snölängtan
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-07 18:11:07 följande:
    OM ivfen inte lyckas, när börjar man blöda?

Oerhört olika. ENdel börjar ju redan typ en vecka efter återförandet och för andra drar det ut på tiden ett par veckor... Men din IVF-klinik lär väl informera dig om du ska göra något speciellt utifall gravtest är negativt och du efter x dagar inte fått någon blödning. Vi hade någon sådan "deal" men det behövdes aldrig för jag började blöda sådär 11-14 dagar efter ET...men en kompis fick vänta tre veckor... 
  • Fidelis ad urnam
    Snölängtan skrev 2012-11-07 18:19:15 följande:
    Oerhört olika. ENdel börjar ju redan typ en vecka efter återförandet och för andra drar det ut på tiden ett par veckor... Men din IVF-klinik lär väl informera dig om du ska göra något speciellt utifall gravtest är negativt och du efter x dagar inte fått någon blödning. Vi hade någon sådan "deal" men det behövdes aldrig för jag började blöda sådär 11-14 dagar efter ET...men en kompis fick vänta tre veckor... 

De sa bara att jag ska ta testet den 18e även om jag har blött innan och oavsett resultat ringa dem
  • Snölängtan
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-07 18:24:36 följande:

De sa bara att jag ska ta testet den 18e även om jag har blött innan och oavsett resultat ringa dem

Jo, det är klart man kan blöda och få neg på "stickan" men sedan få positivt besked med blodprovet. Glömde det. För mig fanns det liksom aldrig en chans att något hade kunnat sitta kvar med de blödningar som jag fick...supernegativt alltså.
  • Fidelis ad urnam
    Snölängtan skrev 2012-11-07 18:36:43 följande:
    Jo, det är klart man kan blöda och få neg på "stickan" men sedan få positivt besked med blodprovet. Glömde det. För mig fanns det liksom aldrig en chans att något hade kunnat sitta kvar med de blödningar som jag fick...supernegativt alltså.

Ok. Blodprov har däremot ingen pratat om. I mina papper står att vid positivt test får jag göra ett vul på mitt hemsjukhus
  • Fidelis ad urnam

Fy, nu känner jag mig jättenegativ Detta kommer aldrig fungera. Googlar på IVF och får BARA fram bloggar på dem som inte har lyckats och statistik som säger att det är typ 30% chans per försök. Så varför skulle vi lyckas? Varför skulle jag vara med barn?
    Så less och ledsen och arg just nu 

• Tant Groda

Fidelis: läs inte för mycket. Min klinik sa när jag frågade att det fanns 75% på tre försök!

• Fidelis ad urnam
    Tant Groda skrev 2012-11-07 19:58:13 följande:
    Fidelis: läs inte för mycket. Min klinik sa när jag frågade att det fanns 75% på tre försök!
    Jag har hört 65% på tre försök. Vill inte sitta och läsa, men undrar så mycket Och allt jag läser gör mig ledsen
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012