• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Tant Groda

Snölängtan: menar du att det knappt några chanser att ett tvåcelligt kan ta sig? Nu försvann mitt hopp totalt. Varför sätter man in tvåcelligt om chanserna är så pass minimala?

• enäggs81

Tant groda: ett 2-celligt har väl oftast förlorat ett par celler. Därför kan det va dåligt.

• Snölängtan

Tant Groda:  Jag avsåg inte att ”mena” något speciellt utan min intention var att ge hopp till de som får tillbaka tvåcelliga embryon. Tänk snarare ”är glaset halvtomt eller halvfullt”, dvs vänd på din tolkning av mitt inlägg så ser du att min kommentar försöker inge hopp!  Och kollar du runt på nätet finns det faktiskt många barn som har sitt ursprung ur ett ”tvåcelligt IVF/FET-försök". Men det jag skrev tidigare idag baseras på vad man faktiskt sa till oss vid återförandet.

Dessutom är det så (detta vet du kanske redan men om inte…vi visste det iaf inte tidigare i år…) att just i skedet ”4-celligt” så är cellerna multipotenta och det är i denna stund som det ibland blir enäggstvillingar. Mao ett 4-celligt embryo kan delas i två st 2-celliga som blir helt friska barn (i några fall blir det endast ett barn i slutänden). Men om man endast återför ett embryo med två celler (som varit i fasen fyrcelligt) så kommer inte det i sig att leda till tvillingar (eller snarare två celliga embryon som glatt lever vidare i magen) utan då har man bara den chansen. Sedan vet man väl inte till 100% hur upptiningen helt påverkat de två celler som återstår därav den mindre sannolikheten. Mao 4 celler ger bättre chans MEN det blir även barn av 2-celliga embryon om allt går väl. Sedan är det ju som så många andra påpekat tidigare det att mycket spelar in och det är inte säkert att man hade blivit gravid med ett 4-celligt heller vid samma tidpunkt som det 2-celliga inte blev något, om du förstår vad jag menar.

Men jag kan väl förtydliga med att min make och jag kände (när det stod klart att vi faktiskt var gravida) att man på kliniken tidigare kastat bort ett embryo som var ”halvdant” vid en tidigare FET och DET gjorde oss faktiskt arga eftersom man tydligen ”när inget alternativ finns” kan sätta in ett två-celligt men inte alltid annars (DETTA varierar säkerligen mellan klinikerna men alla kliniker vill iaf visa upp schysst statistik!). Självklart finns det många parametrar som påverkar men ändå...men det skadar aldrig att ställa frågor till behandlande läkare omvarför de väljer att göra som de gör. Som ett tillägg till tidigare intensiva inlägg här i tråden kan jag meddela att min klinik valde att göra en återföring när mina sköldkörtelvärden visade sig var alldeles för höga (TSH>6). Vi bad om att få testa en extra gång innan vi "kastade bort" ett embryo men fick ej. Senare får jag veta att på en annan klinik hade man INTE återfört vid de värden jag låg på. Surt!!! Vi bad om extra möte med ansvarig läkare på kliniken och Dr var förstås inte glad över att bli ifrågasatt och undrade vilken den andra kliniken var och sa ´att "de brukar ju vara duktiga". Men Dr "ångrade" aldrig att han vägrade ge oss möjligheten att kolla mina värden precis innan återföring. Trots detta valde vi att fortsätta med FET på samma klinik men jag undvek den Dr.

HA EN FORTSATT BAR DAG ALLA! 

• enäggs81

snölängtan: det jag fick denna gång var 8 celler. Jag tyckte det var lite mycket celler på dag 2. men de sa att det var ett fint ägg. men det tog sig inte så jag hade rätt! Fick ett med 4 celler för 8 år sen som blev enäggs. precis som du skrev ;)

• Tant Groda

Snölängtan: du får ursäkta, min hjärna är inte där den ska vara. Läste som tvådagars och inte tvåcelligt. Ursäkta!!

• Snölängtan
    Tant Groda skrev 2012-11-09 15:27:10 följande:
    Snölängtan: du får ursäkta, min hjärna är inte där den ska vara. Läste som tvådagars och inte tvåcelligt. Ursäkta!!

Ingen fara! Man kan alltid skylla på hormonerna i den här "cirkusen" *skratt* Ha en skön helg!
  • Fidelis ad urnam

Ni inbitna. Får man värre menssmärtor och värre mens när man genomgår IVF eller är allt sådant som vanligt? Jag får ytterst sällan ont av min mens. 

• enäggs81

Fidelis: jag har ju mens nu efter ivf. Brukar inte ha ont alls av min mens. Men nu har jag faktiskt värk! Tagit en Ipren och två Alvedon i kombination för att få bort värken. Man kan nog ha värk efter ivf för dom har ju trots allt rotat där nere och äggstockarna varit svullna. Så svaret från mig är att mensen är jobbigare :/

• Fidelis ad urnam

Men FAN! Glömde att ta progesterontabletten i morse vid 9. Tog den nu ist. Tror ni det är någon fara???

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012