• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Sommarnatt10

Hej!

Längesen jag kikade in här! Har inte använt appen sen i somras men firade 6månaders dag härom dagen. Ligger stadigt på -11kg. Ca 4kg lättare än målet, vilket känns underbart!

Träningen fungerat dock inte alls, får inte ihop det!

Kämpa på alla duktiga!!!

• deus ex machina

Började i onsdags med appen. Har tidigare själv hållt koll på kalorierna, pendlat mellan att vara duktig till att fatalt misslyckas en gång i veckan med lösgodis som största last.
    Nu har tänderna börjat ge upp, och jag kan således inte äta sött utan att jag får ont i tanden med kraterhål i. Ska till tandläkare och notan kommer att bli dyr, men nu sitter det i huvudet att jag inte kan äta det pg.a risk för tandlossning, större och fler hål och en större nota.

Jag tränar bort mellan 1000-1500kcal om dagen, enligt appen ska jag äta 850kcal om dagen. Men jag landar på 1300 och kompenserar 'överskottet' med träning, så jag hela tiden ligger runt 0 på intagsdelen.
    Jag har förstått att många äter upp sina träningskalorier. Det varken kan eller vill jag just nu.
    Nu står vågen mellan 57,5-58 (en del är nog mensvikt, vägde 56,5 för några veckor sedan och har bara ätit godis en gång efter det) och jag vill ner till 50-52, vilket den säger 8 veckor.
    Men det lär ju gå snabbare om man inte äter upp sina träningskalorier ;)

Och nej, kroppen går inte in i svältläge (MYT), däremot når de flesta etapper, och då kan man behöva ändra lite på sin träning, eller bryta den ätarvana man har, om man nu lyckats skapa en sådan.

Ett tips är också grönt te som minskar kroppens upptag av fett (studie visade att en mus som tog tillskott som motsvarade 10 koppar grönt te, tog upp 30% mindre fett från maten).

• Solstråle0001

Deus: varför måste det gå så snabbt? Tror inte kroppen mår bra av det. 0 kcal är ju faktiskt svält... Men du känner såklart din kropp bäst! Hoppas det går bra

• Solstråle0001

Själv har jag lyckats gå upp ett halvt kilo då jag skulle försöka hålla vikten. Har inte använt appen och ätit ganska onyttigt... Allt har satt sig på magen. Men nu ska jag inte låta kilona smyga sig på som jag brukar utan ta tag i det på en gång! (Fast fre-lör räknas såklart inte )

• deus ex machina
    Solstråle0001 skrev 2012-10-19 09:11:17 följande:
    Deus: varför måste det gå så snabbt? Tror inte kroppen mår bra av det. 0 kcal är ju faktiskt svält... Men du känner såklart din kropp bäst! Hoppas det går bra
    1kg i veckan är optimalt för min del, men jag orkar inte äta upp det jag gör av med :/
    Idag känner jag mig lite trött av förklarliga skäl, och tänker satsa på att försöka äta upp det jag motionerat för, iallafall till min bästa förmåga :)
  • Solstråle0001

Deus: Okej då förstår jag! Jag hade önskat att jag inte heller orkade äta upp, men jag orkar äta mer än vad jag förbrukar

• deus ex machina
    Solstråle0001 skrev 2012-10-19 09:26:11 följande:
    Deus: Okej då förstår jag! Jag hade önskat att jag inte heller orkade äta upp, men jag orkar äta mer än vad jag förbrukar
    Kolhydrater gör en hungrigare och vad du äter idag påverkar din hunger och aptit dagen efter.
    För ett år sedan ersatte jag spannmål med grönsaker istället (IBS och gikt), och då kan man äta betydligt mer i mängd för kalorierna man annars hade lagt på t.ex pasta.
    Just nu säger appen att jag ska äta 850kcal (vilket är extremt lite). Dock åt jag för ca 1300kcal igår, och tränade bort 1450kcal, dvs maten nollad + min basala energi, vilket torde ge mig en dagsförbrukning av 2400kcal. Jag tvivlar starkt på att man kan räkna med 1500kcal i basförbrukning för en sedentär kvinna med träning på -1450kcal = 2950kcal för att stanna i vikt.
    Däremot tror jag att min dagliga förbrukning ligger på omkring 2400kcal/dagen, och att jag fick i mig 1300= -1100 kcal igår. Rätta mig gärna om jag har fel =)
  • deus ex machina

Idag tränade jag som vanligt bort 200kcal på cykeln innan jobb. Märkte att den där dragiga, obehagliga känslan kring hjärtat var kvar, så jag fick minsann intr träna mer idag. Kanske läge att lägga in sin första vilodag på tre veckors tränning?
    Har varit lite hård, och började träna 600kcal om dagen, för att senaste 1,5 veckan tränat bort mellan 1000-1400 om dagen. Yikes!

• guldsmurfan

att jag inte hittat hit tidigare. jag äter lchf men inte slaviskt och jag bokför allt på shapeup. 

hur många kalorier per dag har ni som gräns?
    hur mycket brukar ni gå ner på en vecka? 

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!