• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • hoppitossan

Inspirerande tråd. Här vill jag också hänga :)
    Har precis börjat och hoppas tappa " de sista 5kg"

• Fannypack
    Langka skrev 2012-08-25 22:53:28 följande:
    Liten varning för annars bra app! Lita inte på den till 100%, hur en maträtt är tillagad där stämmer såklart inte helt överens med hur man själv lagar. Inte heller deras mått (Ex. kycklingfilé, väljer man dem i styck ligger dem på 89 kcal, väger man istället får man ofta det tredubbla)
    Använder själv appen dagligen men väger i princip allt och lägger in många varor själv, inte så krångligt alls då det allra oftast står all info på förpackningar.. 

Ja, det är bäst att kolla på den förpackningen man äter. Är det billigaste kycklingfilén från butiken är den ofta fylld med koksalt för att bli större och tyngre, men det blir ju inte mer näringsinnehåll. Lurigt! 
  • Solstråle0001

Nu har jag inte räknat kalorier på några dagar utan försökt äta nyttigt. Tror inte det gått vägen, men vi får se på onsdag när jag väger mig.

• RockaTot
    EmeNo11 skrev 2012-08-26 00:08:32 följande:
    Jag väger också allt och sen jämför jag appen med vad de står på förpackningens innehåll av kalorier för att få rätt. Hittar jag inget lägger jag in själv :)

Jag gör så med och det är ju ganska, irriterande ofta att det inte stämmer så man får skriva själv. Men hur gör ni med saker som inte går att kontrollera som typ potatis har ingen etikett på sig. Kanske jämnar det ut sig men lite onödigt att bry sig om det?..
  • Fannypack
    RockaTot skrev 2012-08-29 13:38:43 följande:

Jag gör så med och det är ju ganska, irriterande ofta att det inte stämmer så man får skriva själv. Men hur gör ni med saker som inte går att kontrollera som typ potatis har ingen etikett på sig. Kanske jämnar det ut sig men lite onödigt att bry sig om det?..

Här är en bra sida med kaloriinnehåll i olika livsmedel! Mängden får man mära och väga.
  • bonsai
    Fannypack skrev 2012-08-29 13:55:32 följande:
    Här är en bra sida med kaloriinnehåll i olika livsmedel! Mängden får man mära och väga.

Länk tack:)
  • Fannypack

Fannypack skrev 2012-08-29 13:55:32 följande:

Ibland är man för snabb för sitt eget bästa http://www.100gram.se/
  • EmeNo11

Jag har en app som jag kollar med emellanåt men annars försöker jag lita på shape up så mycket som möjligt för att inte krångla till det för mycket.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!