• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • RockaTot
    G0thicca skrev 2012-09-11 20:26:40 följande:
    Hej på er igen! Nu var det ett tag sedan jag skrev här inne.

Hur går det för er?! För mig har det under två veckor gått skitdåligt. Jag har legat mellan 100 till 300 kalorier + nästan varje dag, jag har inte haft någon motivation till att träna och dessutom tror jag att det här viktnedgångssättet lurar mig lite. Det är ju jättebra att man får äta vad som helst bara man håller sig till kaloriantalet, men då väljer jag nästan sött VARJE DAG. Äter lite godis här och där, oftast innan middag eller något också vips har jag "inte råd" att äta en ordentlig middag till exempel. Känner att mitt sötsug är större än på riktigt länge nu...

Någon som känner igen sig och som lurar kroppen lite sådär med att man faktiskt får äta vad man vill? Till saken hör också att sambon oftast har något sött hemma och att vi inte alltid håller oss till helger. Jag har även provat med att utesluta allt socker helt, gick på lchf i två månader. Jag tappade mycket i vikt men var inte hållbart för mig att inte få äta minsta lilla kolhydrat i princip...

Känns bara lite hopplöst just nu, för jag vill verkligen ner det sista :( är ingen pli på mig. Att bara hålla sött till helgerna har aldrig fungerat vidare då det oftast finns kvar efter helgen ändå och då finns det där i skafferiet...
    ALLA tips mottages! Inte ska det här vara så svårt som jag gör det!
    Det är svårt, jag har problem att bli mätt just nu, hoppas jag vänjer mig vid den nya dosen av kalorier...jobbigt att minska på kalorierna så fort man väl lyckas gå ner nått kg.

Men för mig hade det nog inte fungerat utan min partners stöd så han äter inget godis eller likande hemma eller ens när jag är med utan tackar ofta nej när vi blir bjudna på fika och tar bara kaffe etc.. Det är dessutom inte nyttigt för honom heller även om han inte går upp i vikt av det som mig (gör ju samma skit inne i kroppen) så jag får fullt stöd. Sen kan han ju alltid äta när jag inte ser på och utan att plocka hem det...
     Barnen har aldrig vant sig vid godis och till helgen äter de ex glass som jag inte alls är sugen på.
    Innan jag började med appen så hade jag slutat helt med godis/kakor och annat, om inte så hade det nog inte fungerat att ex leva på en chokladkaka om dagen och nån latte här och där.

Det svåraste efter att ha slutat med godiset är att säga nej till andra. "Nej tack jag vill inte ha din nybakade kaka, tårta etc etc.." Folk gillar inte riktigt det där men skulle jag säga ja skulle jag säkerligen bli sugen på något likande nästa dag om inte samma kväll så jag måste vara egoist och tänka på mig själv som fan.
  • G0thicca

RockaTot: Låter ju jättebra att din partner är så enormt stödjande! Att han till och med undviker själv och så, i alla fall när du är med. Sambon här har väl försökt, men fungerar inte alltför länge... haha. Ja det kanske är så, att man måste bryta i princip allt sött för att inte hamna i fällan flera gånger i veckan. Det funkade ju i för sig ganska bra med lchf, men tillslut känner man bara att "ÄR DET INTE TÄNKT ATT MAN SKA LEVA LIVET, MAN VET ALDRIG HUR LÄNGE DET VARAR" osv... ^^. Har jättesvårt för att bara hålla mig till någon gång i veckan. Men valet är kanske att utesluta allt eller det mesta helt...

hmm. och ändå ska man ju givetvis kunna äta allt i lagom mängd. hoppas detta vänder snart!

• RockaTot
    G0thicca skrev 2012-09-12 21:05:07 följande:
    , men tillslut känner man bara att "ÄR DET INTE TÄNKT ATT MAN SKA LEVA LIVET, MAN VET ALDRIG HUR LÄNGE DET VARAR" osv... ^^. Har jättesvårt för att bara hålla mig till någon gång i veckan. Men valet är kanske att utesluta allt eller det mesta helt...

hmm. och ändå ska man ju givetvis kunna äta allt i lagom mängd. hoppas detta vänder snart!
    Ja vet, det blir deppigt om man tänker att det är för alltid och att man måste ha så "tråkigt" att inte kunna ex fika. Men jag tänker att man får försöka programmera om sin hjärna, att börja tycka att godis/kakor inte är något positivt som tillför mig lycka eller något bra. Helt "enkelt" hitta annat man vill göra/smaka innan man dör och fokusera på det...
    Belöningar
    Skulle jag äta det en gång i veckan så skulle jag bli påmind om hur gott det är och så tar det säkert överhanden igen och igen. Men om jag inte äter det på flera månader, flera år(?) då borde ju vanan brytas och suget bara uppstå nån gång om året kanske och skulle jag smaka då kanske det inte ens är lika gott?.. (
     Jag hoppas på sikt att det är som att sluta röka (detta är svårare) att godis/kakor/överflöd av mat blir "ingenting" för mig och inte laddat med en massa positiva känslor/upplevelser.
    Att leva livet att vara medveten, målmedveten och sund! Byta ut lite vad betydelsen av leva livet är.. Ja programmera om sig till den man önskar att man är! Himla svårt...

Du kanske skulle kunna ha en sak du tillåter dig att äta, nått som stillar sötsuget men som egentligen inte är i närheten av din favorit som du mest största sannolikhet kommer att tröttna på, nått tråkigt torrt som du inte alls brukar köpa som "gott".

Du får kanske be din sambo gömma godispåsar och smygäta eller  köpa det du inte är helt såld på
  • Misshyde

Måste verkligen tipsa om en riiiiiktigt god grej! Keso mini med lite russin och kanel i, MUMS! Smakar som efterrätt för mig. Proteinrik dessutom!

Fråga: väger man oftast mer eller mindre när man har mens?:)

• Selaine
    Misshyde skrev 2012-09-13 20:54:27 följande:
    Måste verkligen tipsa om en riiiiiktigt god grej! Keso mini med lite russin och kanel i, MUMS! Smakar som efterrätt för mig. Proteinrik dessutom! Fråga: väger man oftast mer eller mindre när man har mens?:)

här är en till som använder Shape up! Gillar det skarpt, det passar mig att föra dagbok och se diagram växa fram. Hittills gått ned 1 kg på snart två veckor - kul! Ska testa det du tipsar om. Keso är bra jag gillar sås och keso kan ofta ersätta sås vid mat när middagen känns torr. Keso som efterätt har jag inte prövat. Jo med bär då. Jag väger mer vid mens...
  • EmeNo11

Misshyde: jag vägde mer när jag hade mens, samlade på mig lite vätska.

En annan grej som jag tycker är god, gillar inte keso, är kesella. Även den är det massa proteiner i och man kan ha i vad som för att smaksätta :)

• Solstråle0001

På måndag måste jag ta tag i räknandet igen. Har försökt äta lagom men spårar hela tiden ur. Fast nu är det fredag och i morgon ska jag frossa i kräftor. Det är ju visserligen nyttigt men till det måste man ju ha massa bröd, aioli ostar och vin. Plus efterrätt såklart!

• Kamillan

Hallå!! Jag har kört med shapeup innan o gått ner 8kg, har haft paus nu ett tag o ska börja på måndag igen!! Kommer att väga in mig imorgon men tror jag har typ 5kg kvar att gå ner.... Kommer att vara aktiv här på tråden, då jag blir mer peppad av att få stöd och även ge stöd av/till andra!! Så imorgon kör jag..... Ska bli skönt att komma igång igen!!

• Veronica76

-0,6 denna vecka. totalt 5,5kg sen 15/7 så jag är mkt nöjd med mitt resultat!

Har nu 1,5 kg kvar till målet men det finns en risk/chans att jag kommer att flytta detta till 3,5kg istället då det gått över förväntan samt att jag fortfarande känner mig 'sladdrig'.

Men så skoj det är att kunna ta fram lite andra kläder som inte passat på ett tag!

• seafree

Hej hej!
    Vägning: -0,8kg (precis enligt Shape up clubSolig)!
    Jag har nu hållit på med Shape up i 12v,  resultatet är -9,5kg och totalt 30,5cm på kroppen (9,5cm i midjanSkrattande) .
    Det känns som veckorna har sprungit iväg, kan inte fatta att 12v redan gått,, inga dippar eller "överätning" än så länge! 
    Jag "gjorde slut" med godis och fika bröd i samma veva som jag började med Shape up, detta har hjälpt mig enormt mycket med mitt sockerberoende. Det har varit tufft till och från, men nu är jag inte särskilt sugen på godis och fika längre, kan t.o.m.  plocka lösgodis till barnens lördagsgodis utan att sörja.
    Kämpa på alla tappra!! 

ShapeUp
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!