• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • ElinGBG

Två veckor i mitt föräldrahem gav +0,5 kg men det känns okej, är peppad för en grym höst!

• Misshyde

Tänkte kolla en sak mer er. Brukar er våg också visa + efter att ni tränat?

Har varit grymt duktig och tränat hårt i 2 dagar nu och under dessa 2 dagar har jag "lagt på mig" 1kg. Är det bara vätska som bundits? Det kan inte vara muskler, för att bygga 1kg muskler tar längre tid än 2 dagar. Jag brukar även kolla på mina cm, så att inte vågen bara luras men till och med där står det still. Känns ju nästan värt att inte träna:s

• seafree

Jag har faktiskt fått lära mig något nytt (jag som trodde jag visste allt om viktminskning :-P) när man kommer till platåer beror det oftast på att det "tomrum" som uppstår när fett depåerna minskar fylls med vatten, vilket kroppen sedan absorberar eller så kissas det ut. Helt otroligt, för jag har märkt att det stämmer!!

Misshyde: Jag märker att jag väger mer när jag tränar för jag samlar på mig vatten, håll i så ska du se att det försvinner (oftast brukar första veckan med träning innebära liten eller ingen nedgång för mig, men det blir oftast större nedgång veckan där på, så vida man sköter kalori intaget alltså )

Jag är inne på min 10:de vecka med Shape up och utan godis och fikabröd! Jag har haft ett seriöst sockerberoende som jag kämpar med, men nu 10 veckor utan så är det underbart för sötsuget är borta Hoppas att det håller i sig!!

ShapeUp
  • Langka
    bonsai skrev 2012-03-23 11:46:50 följande:
    Jag vet. Jag hittade lättmjölk i appen där det står att 1 glas var 2 kalorier. Jag har aldrig vägt eller mätt upp mjölken men häromdagen upptäckte jag att om jag vägde mjölken kom en HELT annan kalori mängd upp. Dreamfix är en kaloriräknare på nätet. Om ni undrar på tex chips på skriver ni kaloriräknare chips på Google o då finns dreamfix sidan med massor med saker. Litar mer på den, så ibland dubbel kollar jag där.

Du kan inte ha råkat lägga in 1g mjölk istället för 1 glas? Hittar nämligen inte detta fel i min shape up..
  • seafree

Jag hittade den lättmjölken, liiiite galet. Finns en som säger 1320kcal per glas också på lättmjölk. Antar att det kan vara checkt att kolla på näringsvärdet på mjölkpaketet.
    Jag favoritat en som säger 40kcal/dl vilket stämmer med näringsvärdet Skrattande 

ShapeUp
  • ElinGBG

Äntligen igång efter semester och förkylning. Innan sommarjobbet blev det alltid en långpromenad lördagsmorgon och idag blev det 10,5 km :D älskar kicken efter träning!

• EmeNo11

Varför ska det va så svårt att komma in i allt igen? I somras hade jag världens flyt och tyckte det var skit kul att träna och att väga maten var inte alls jobbigt. Efter semestern nu känns allt mest skit, träna är tråkigt och att väga maten är jobbigt.
    Nu har sambon sin sista semester vecka och den ska vi ägna till att bygga dotterns rum, mycket röra på sig blir det då så jag hoppas verkligen att jag hittar tillbaka till den känslan i sommar. Mitt allra första mål var att tappa alla mina 14 kilo tills jag fyller år, jag har 12 kilon kvar och fyller år om två, tre veckor. Inte en chans att jag hinner men nu hoppas jag verkligen att jag hinner innan året är slut.

• bonsai
    Langka skrev 2012-09-04 14:03:26 följande:
    Du kan inte ha råkat lägga in 1g mjölk istället för 1 glas? Hittar nämligen inte detta fel i min shape up..

Nej jag la in ett glas men dom kan ju ha ändrat till rätt nu. Sök på lättmjölk o kolla:)
  • G0thicca

Hej på er igen! Nu var det ett tag sedan jag skrev här inne.

Hur går det för er?! För mig har det under två veckor gått skitdåligt. Jag har legat mellan 100 till 300 kalorier + nästan varje dag, jag har inte haft någon motivation till att träna och dessutom tror jag att det här viktnedgångssättet lurar mig lite. Det är ju jättebra att man får äta vad som helst bara man håller sig till kaloriantalet, men då väljer jag nästan sött VARJE DAG. Äter lite godis här och där, oftast innan middag eller något också vips har jag "inte råd" att äta en ordentlig middag till exempel. Känner att mitt sötsug är större än på riktigt länge nu...

Någon som känner igen sig och som lurar kroppen lite sådär med att man faktiskt får äta vad man vill? Till saken hör också att sambon oftast har något sött hemma och att vi inte alltid håller oss till helger. Jag har även provat med att utesluta allt socker helt, gick på lchf i två månader. Jag tappade mycket i vikt men var inte hållbart för mig att inte få äta minsta lilla kolhydrat i princip...

Känns bara lite hopplöst just nu, för jag vill verkligen ner det sista :( är ingen pli på mig. Att bara hålla sött till helgerna har aldrig fungerat vidare då det oftast finns kvar efter helgen ändå och då finns det där i skafferiet...
    ALLA tips mottages! Inte ska det här vara så svårt som jag gör det!

• EmeNo11

Jag känner igen mig med godsakerna. Är inne i någon hopplös fas just nu där dagarna börjar bra men sen är det precis som du säger, jag tar någon bulle eller liten godis bit för jag får ju faktiskt äta allt och sen helt plötsligt ska middagen intas och då blir det på tok för mycket med kalorier på hela dagen.
    Nu har jag suttit och letat efter nyttiga recept så kanske jag kan hitta motivationen igen.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!