• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • hoppitossan

Funderar på om vi inte kunde dela lite nyttiga recept? Jag tycker att fantasin tryter emellanåt ;)

• sassus

Jag har lagt ner det där med att räkna (eller jag kan väl inte påstå att jag börjat fullt ut...) Tycker det är för krångligt. Efter ett tag med både viktklubb (tidigare) och shape up tycker jag ändå att jag har lite koll på vad och hur mkt man kan äta... Försöker äta små portioner och att inte äta massa gottis i veckan. Ett tips till alla är att testa matkasse (om det passar er familj) Vi hade Linas förut, och jag gick ner rätt mkt i vikt, och nu kör vi ICAs. Det är bra mat, men jag som annars bara vill äta sånt som är GOTT äter mycket mindre portioner nu. Plus att det är bra uträknat att det ska räcka till fyra portioner.

• RockaTot

Tack för länktipsen. Är nyfiken på hur en vanlig matdag ser ut för er som äter drygt 1300kalorier? Eller er andra med, så hur många kalorier och vilken mat? Skriver från mobil så ihoptryckt text... Men frukost 2knäcke "crisp" med ost ofta 20g och utan smör. Lunch nästan samma men med ägg på el ev rester. Middag ex pasta 30 g ca 100g nått veg och 100g grönsaker och där emellan frukter. Plus nått på kvällen oftast samma som frukost. Lite enformigt så tänkte vi kunde få tips av varandra? Vad mättar bra och är lågt med kalorier, helst gott och för min del vegetariskt.

• EmeNo11

Jag äter havregrynsgröt på morgonen, måste ha en ordentlig frukost till det äter jag 50 g lågkalori sylt och 0,5 dl mjölk. Brukar va runt 170 kalorier totalt. Till lunch brukar det nästan alltid bli någon soppa, typ Findus grönsakssoppa eller gulasch eller något annat. Varierar alltså mellan 40-220 kalorier. Till middag äter jag det sambon beställt :P ibland köttfärssås och spagetti men då drar jag bort större delen spagetti och äter tex broccoli till. Till middag blir det alltså helt vanlig mat eller vad man ska kalla det. Kalorierna brukar landa mellan 300-500. På kvällen äter jag 100 g kesella med 50 g bär som är på 100 kalorier.

• s fia

Senaste tiden har jag tappat motivationen helt, har "njutit" av choklad o bakverk... men istället iaf försökt äta nyttig mat i lagom portioner...docj utan att väga....

Både igår och idag visar vågen 55kg, jag har nått målvikten

Finns lite ny uppdaterade före och efterbilder på bloggen...

mamafia-sofia.blogspot.se

Hur gör man nu för att hålla vikten på en stabilnivå??         

• Fannypack
    s fia skrev 2012-08-31 10:08:26 följande:

Senaste tiden har jag tappat motivationen helt, har "njutit" av choklad o bakverk... men istället iaf försökt äta nyttig mat i lagom portioner...docj utan att väga....

Både igår och idag visar vågen 55kg, jag har nått målvikten

Finns lite ny uppdaterade före och efterbilder på bloggen...

mamafia-sofia.blogspot.se

Hur gör man nu för att hålla vikten på en stabilnivå??         

Men gud kvinna! Du hade ju fantastisk kropp innan du började

• s fia
    Fannypack skrev 2012-08-31 10:14:54 följande:
    Men gud kvinna! Du hade ju fantastisk kropp innan du började

Hihi tack Men jag har alltid varit väldigt smal, trots at jag ätit som en häst... Så även om jag inte på någotvis såg mig som "överviktig"  innan så trivs jag bättre i den storleken ja nu är nere på... som jag vanligtvis alltid legat på
  • Fannypack
    s fia skrev 2012-08-31 10:25:40 följande:

Hihi tack Men jag har alltid varit väldigt smal, trots at jag ätit som en häst... Så även om jag inte på någotvis såg mig som "överviktig"  innan så trivs jag bättre i den storleken ja nu är nere på... som jag vanligtvis alltid legat på
    Jag förstår, är lite i samma situation själv. Hur lång tid tog det för dig?
  • s fia
    Fannypack skrev 2012-08-31 10:27:11 följande:
    Jag förstår, är lite i samma situation själv. Hur lång tid tog det för dig?

Men jag måste säga att det är lite konstigt hur man ser sig själv... Jag kan inte direkt säga att jag "känt" mig smal tidigare.. även om ja t.o.m vägt mindre.... Men just känner jag mig smal o de känns bra :-P

Jag började med appen i slutet av mars.. höll på i en månad.. gick ner några kilon...   ca. 2,5kg .. sen tröttnade ja o började med mina gamla vanor... men denna gången har ja hållt på ca 8veckor.. de sista har jag släppt lite på hur noga ja varit  
  • EmeNo11

Minus 0,5 stod vågen på imorse. Nu verkar vi va på banan igen. Vi får väl se vad den visar nästa vecka, i helgen ska vi nämligen fira dotterns ett års dag :)

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!