• Stargazers

IVF Umeå

Är det någon som vet om Umeå kräver att man tagit 2 spermaprov för att få ställa sig i kö hos dom om man själv står för kostnaderna? Vi har genomgått en utredning via Sensia i Luleå och alla prover på mig har varit bra men mannen har få spermier enligt ett spermaprov som togs i feb och han måste lämna ett nytt i början av maj och det är först efter det som vi kan bli remitterade via landstinget.

• Stargazers
    äralltupptaget skrev 2013-03-20 21:57:56 följande:
    nu har vi inte finansierat det själva, men jag går också på Sensia i Luleå, och min man gjorde bara 1 prov, fast det var bra resultat på det... Kanske vill dom kolla en extra gång ?!

Har ni redan förbrukat era gratisförsök ?
    Mannens första spermaprov visade på endast 6 milj spermier så det är därför han måste ta ett till för att konstatera att det verkligen är så hela tiden och inte bara en tillfällig dipp. För att bli remitterade till gratisförsöket via landstinget så måste det tas ett nytt spermaprov, vilket innebär att det är minst 2 månader bort innan vi ens blir remitterade. Därför undrade jag om kunde slippa väntan på ett nytt spermaprov om man istället betalar själva och därmed kan få ställa sig i kö redan nu. 
  • Stargazers
    EEJ skrev 2013-03-21 10:05:28 följande:
    Vi har gått privat och gjorde bara ett spermieprov, det visade på 4 milj spermier och de simmade lite dåligt i motstånd. Men de var inte oroliga eftersom att de som fanns ändå var pigga och glada.

Vi gjorde bara ett test och de sa då att befruktning med ICSI var det som gällde för oss. Sen under de tre uttag vi gjort (privat) så har spermieantalet varierat, men det har aldrig varit "bra". Jag kan tänka mig att inför landstingsförsök så ville de gärna att an gör två test med några månaders mellanrum för att se om det är en tillfällig dipp.
    Jo precis, man förstår ju att landstinget vill vara säkra på att det inte är en tillfällig dipp då de står för kostnaderna. Men alltså verkar det inte vara ett krav med 2 prov ifall man själv betalar. Och det borde ju inte ha någon betydelse för själva kliniken - bara de får betalt så bör de ju vara nöjda. ICSI är också det som är aktuellt för oss trots att de få han har har god rörlighet. Tack för ditt svar!
  • Stargazers

Okej, funderar dock om de verkligen håller sig inom 3 månader i och med sommarstängningen. Vi kommer få en remiss i mitten av maj så sommarstängningen kommer ju mitt under de 3 månaderna. Hur är det om första försöket misslyckas, måste man vänta en månad mellan innan man får göra ett nytt försök? Dvs en månad som blir hormonfri mellan försöken?

• Stargazers
    jennyz skrev 2013-03-24 12:33:29 följande:
    Det kan bli väldigt svårt att hinna innan sommaren tyvärr, själva behandlingen tar ju ett tag också och de stänger väl midsommar...
    Efter misslyckat fullt IVF har jag ibland fått starta med spray igen dag 21, ibland inte, kroppen mår nog kanske bäst om den får vila en månad, men det är jobbigt att vänta...
    äralltupptaget skrev 2013-03-24 17:08:10 följande:
    Hej! Våran remiss gick iväg i feb och vi fick en tid förra veckan för 1:a mötet. Vi kör igång nu på Långfredag med Provera och sedan sprutor, Äggplock v 17 om allt går som det ska, så för oss gick det supersnabbt!!!!!
    Tack för era svar! Skönt att veta ungefär vad man ska förvänta sig :) Dock försöker jag ställa mig in på att det blir först till hösten, men hoppas kan man ju alltid. Den här väntan är ju så himla jobbig!!

• Stargazers
    Hela85 skrev 2013-04-22 12:41:13 följande:
    Äralltupptaget: Hoppas att det gått bra för dig idag. Jag bor också i Luleå och det gick supersnabbt från att remissen skickades, två veckor tills vi fick tid för första besöket. På onsdag börjar jag det korta protokollet med menopur. Är mest nervöst just nu för hur det ska gå att ta alla sprutor om det är lätt att misslyckas med dem.
    Åh hoppas det går lika fort för oss! Vi hoppas att remissen går iväg i slutet av april/början av maj (först då är testresultatet på spermaprov nr 2 klart). Har inte räknat med att få komma dit något innan sommarstängningen, men det skulle ju verkligen inte göra något ifall man iaf fick komma på en första träff innan juli.
  • Stargazers
    Hela85 skrev 2013-04-22 17:53:38 följande:
    Håller tummarna Stargazers att ni får komma på en träff innan sommaren. Jag hade helt ställt in mig på att det skulle bli först till hösten så det var en trevlig överraskning att det gick så fort!
    Nektar skrev 2013-04-22 20:49:59 följande:
    Stargazers: Man kan alltid hoppas och man kan alltid ringa och höra med kliniken så att den har kommit fram och kolla hur de ser på chanserna. Sen beror det ju säkerligen på var i cykeln du är när ni får tid för infomöte. Men räkna med efter sommaren så blir det som sagt en glad överraskning om ni hinner innan dess!

Är också inställd på att det blir först till hösten, men om det blir tidgare så blir det en trevlig överraskning :)
    äralltupptaget skrev 2013-04-22 18:55:20 följande:
     vi hade också tur när våran remiss skickades.Dom hade fått en avbokning så dagen efter åkte vi ner för första mötet och pang var man igång!

Hela85 - var i Luleå har du gjort utredningen? Jag har gått på Sensia  :)

Stargazers - är det problem med hans spermier, tänkte när ni har gjort 2 spermaprov ?
    Jag hoppas det går snabbt och att ni hinner innan sommaren! :)
    Japp, första spermaprovet visade på endast 6 milj spermier. Det positiva är ändock att de få han har är i bra skick så det ska därför inte vara några problem med provrörsbefruktning. För att man ska få två landstingsfinansierade försök så vill de vara säkra på att det inte är någon tillfällig dipp och därför har han nyss tagit ett till prov (som vi ännu inte fått svar på). 

Vad kul att höra att du fick ut hela 15 ägg! Spännande!

Vi gjorde förresten också vår utredning via Sensia i Luleå :)
  • Stargazers
    äralltupptaget skrev 2013-04-23 14:02:42 följande:
    Vem på sensia gick du hos ? Jag gick hos Agneta :)
    Vi gick också hos Agneta! Haha, liten värld :) Eftersom du redan är igång med allt så kanske du kan svara på detta: Hur funkar det med remissen? Skickar Agneta över allt till Umeå eller ska man själv skicka över journalkopior och sånt? Vill kliniken i Umeå ha in sånna där hälsoblanketter på oss?
  • Stargazers

Hej! Jag brukar kika in här då och då för att förbereda mig inför vad som komma skall (vi har nyss fått remissen skickad till Umeå för att göra IVF) och nu undrar jag hur ni gjort de dagar ni varit lediga från jobbet pga äggplock och annat som hör till vid IVF, har ni tagit ut semesterdagar eller får man sjukskriva sig?

storstaonskan.blogg.se Anv.namn: flicka, lösen: pojke
Svar på tråden IVF Umeå