• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012
    EEJ skrev 2012-04-12 18:04:09 följande:
    Jag puffar för min fråga lite längre upp!
    Hmm, om jag förstått rätt så är ju dagen dom befruktar detsamma som plockningsdagen så för det blivande fostret är det dag 1.. 
    om du sen sätter in på dag 5 så är det din 1a ruvar dag :) 
  • drömmer om ett barn
    Hej tjejer! Solig

Äntligen är vi hemma och har tillgång till internet. Jag har aldrig gjort inlägg från mobilen så trodde att det skulle fungera men icke.. kunde logga in men det gick inte att skriva i den stora rutan där man svarar i tråden. Trist då jag verkligen ville uppdatera er om hur det gick.

Gjorde äggplocket i tisdags och precis som jag trodde var det värsta att sätta nålen i armen. Men när den väl var på plats gick resten hur bra som helst. Själva äggplocket gick väldigt snabbt (max 5 min) och nästan helt smärtfritt! Läkaren var nästan klar med ena sidan när jag frågade om hon hade börjat och när hon tog andra sidan kändes det som pyttelite mensvärk. Morfinet fungerade finfint och jag mådde bra direkt efteråt också. Dom fick ut 9 stycken ägg.

Idag var det dags för återföring och kändes lite nervöst innan man fått veta hur det gått.. 8 av äggen blev befruktade och det blev en till mig + 3 till frysen. Går inte att beskriva i ord vilken lättnad jag kände när vi fick resultatet! Glad Själva insättningen gick snabbt och kändes ingenting alls. Så nu är det "bara" att vänta till den 30 april då det är testdag.

Mustikka: Så himla roligt att ni får börja redan nu i vår, GRATTIS! {#emotions_dlg.flower} Helt fantastiskt att ni får komma in så snabbt! Din man måste ha blivit överrumplad när dom ringde? Jag tror inte att du kommer börja med några hormoner innan infomötet eftersom det är där läkaren skriver ut recept osv. Däremot kan jag tänka mig att dom vill att du ska börja med folsyra så snart som möjligt, men det kanske inte var det dom menade heller..

Hotell Aveny var verkligen ett toppenhotell och restaurang Angelini som du rekommenderade var helt fantastisk! Förstår att det är er favoritrestaurang.. dom hade nog den bästa maten jag någonsin ätit! Glad

EEJ: Hur gick det på ditt andra ultraljud, hade det växt till sig några fler över 10 mm? Hur känns det inför morgondagen? Personalen är så otroligt gulliga och kommer ta jättebra hand om er. Du behöver inte vara orolig, det kommer gå superbra. Håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}

Angående din fråga så tror jag också att imorgon borde räknas som dag 1, men kolla med läkaren för säkerhets skull.

Familjha: Jag rekommenderar starkt ovan nämnda hotell. Hade supergod frukost och jättemysiga rum. Kändes som ett riktigt lyxigt hotell. Vi åkte ner på måndag kväll eftersom vi skulle vara i Umeå kl 9 på tisdagen så det blev 3 nätter. Hade gärna stannat längre! Glad

Har du fått svar angående tjänsten du sökt? Håller tummarna att du får jobbet! Har du fått tag på kliniken? Jag ringde dom direkt på morgonen för att vara säker på få en tid att bli uppringd och det fungerade bra.

A79: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} Hur går det med ruvningen, känns allt som vanligt? Gjorde du den långa eller korta metoden?

Pinglan: Det gick jättebra att ta dom sista sprutorna på jobbet. Ägglossningssprutan var dock lite trögare att få in men det gjorde inte ont. Sprutor är verkligen min största rädsla och som jag skrev i början av inlägget så var det värsta när hon skulle sätta nålen och inte själva äggplocket. Och ändå var jag inställd på att äggplocket skulle göra grymt ont. Så det blev en positiv överraskning när det knappt kändes alls! Glad

Din blödning låter helt normal. Jag brukar knappt blöda alls dom sista dagarna och det är himla skönt.

Vårt 2012: Välkommen in i gänget! {#emotions_dlg.flower} Du och jag har mycket gemensamt ser jag: äggplock samma dag, insättning samma dag och lika många ägg till frysen! Skrattande Hur har det gått för dig? Jag fick lite ont några timmar efter uttaget och ville inte ha något som tryckte mot magen. Mådde lite illa i samband med detta men det gick över till kvällen.

Jo, nu börjar den svåra tiden. Hoppas verkligen att slippa se någon blödning.. det skulle ta knäcken på mig.

Emilotta: Så tråkigt att höra att du mår dåligt av sprayen.. Rynkar på näsan Har du gjort det hela tiden? Hoppas verkligen att det blir bättre när du börjar med sprutorna.

FaithHopeLove: Varmt välkommen! {#emotions_dlg.flower} Har behandlingen gått bra för dig? Så du blev också uppskrämd inför äggplocket.. är nog lätt att det blir så när man hänger på Familjeliv. Sköterskan frågade faktiskt om jag brukar vara här när jag berättade att jag "hört" att det kan göra jätteont. Hon sa att det har både sina för- och nackdelar och det stämmer faktiskt! Glad
  • EEJ

Drömmer om ett barn: åh vad skönt att höra att allt har gått bra! Själv står jag utanför dörrarna på kliniken och väntar på att de ska öppna! Snart dags för äp, jag hoppas på att få 5 ägg- då är jag nöjd!

• vårt 2012
    Drömmer om ett barn: Härligt att allt gått bra, nu får vi bara hoppas,Kul att ha någon som är på precis samma dagar :)
    En fråga..
    Har du haft ont sen äggplocket? Eller känns allt som vanligt?
    Jag vaknade imorse av att det kändes som om nedre delen i magen höll på att vrida om och explodera samtidigt.. två otrevliga timmar, men ingen blödning eller något sånt..
    Dr pratade något om att jag såg lite överstimulerad ut vid ET..

Det gjorde mest ont runt äggstockarna..
     En otrevlig upplevelse som nu gör mig till ett nerv-vrak!
  • A79

Hej alla!

drömmer om ett barn !
    Tack Glad Jag gjorde den långa versionen,
    Jo allt känns nervöst faktist...man sitter ständigt på nålar & hoppas på att missfall uteblir!
    Hur känns det för dig nu när du oxå börjat ruva?

vårt 2012!

Ja ser att du är på samma dag som drömmer om ett barn!
    Vad roligt !!Skrattande
    Hur hanterar ni ruvarsituationen?
    Själv är jag ett nerv-vrak!!!
    Ja har nog lika ont som du fast värre idag :( stannar tom hemma från jobbet pga smärta vilket inte gör så att man känner sig speciellt lugn...

EEJ
    Wow så ganska precis nu är du på äp! hoppas det går bra!
    I

• EEJ

Hej!

Idag halv nio gick jag in på äp. Det gick bra, ena äggstocken låg bakom livmodern och gjorde betydligt mer ont än den andra. Annars sved det till ordentligt men inte mer än att det gick bra på morfindosen!

Jag hade ju känt mig rätt svullen och det var nog rätt befogat!

30 äggblåsor och 28 ägg!!! Jag som hade ställt in mig på typ 5 ägg.
    Nu får jag bara hålla tummarna för att någon av dessa blir befruktade!

Ligger här med värmekudden på magen och halvsover.

Trevlig helg på er!!

• drömmer om ett barn
    EEJ: Wow, vad många ägg.. toppen! Solig  Då förstår jag att det kändes svullet och ömt innan.. Vad skönt att allt gick bra även för dig. Hoppas att det blir guldägg av dem allihopa! Glad

vårt 2012: Jo, det är verkligen roligt att ha någon som följer en exakt på dagen! Glad

Jag har inte haft ont efter äggplocket. Hade du några smärtor igår eller kom allt idag? Då läkaren pratade om överstimulering så kanske det kan vara en början till det, men inte säkert att det blir en iallafall. Har det gått över nu?

A79: Det känns jättebra att ruva och än så länge är jag lugn! Solig Trodde aldrig att vi skulle komma så här långt.. var inställd på att något skulle gå fel vid varje "steg" av behandlingen (ej nedreglerad, bli överstimulerad, inga ägg vid VUL, inget äggplock, inget ET) men allt har gått helt enligt planerna. Är så otroligt tacksam över detta.

Du har hunnit ruva ganska många dagar. Har du haft känningar hela tiden eller är det först nu det börjat göra ont?
  • familjha
    Emilotta: Ja du de verkar vara lite svårt att få tag på dem.
    Jag försökte ringa kl 7:30 idag så de ringde mig faktiskt vid 10 tiden. SÅ skönt att få svar på frågorna.

A79: Fick tag på dem idag. Men det var 3 dagars tokringning samt 3 mail innan de ringde upp. 

drömmer om ett barn: Oh va bra, då ska vi också kika på Avenyn om de har plats för oss när vi ska dit. :)
  • drömmer om ett barn
    Familjha: Vad bra att du fick tag på kliniken! Man blir lite frustrerad när man vill ha svar på något och inte får det direkt.. Glad Jag hann bli ordentligt nervös på skärtorsdagen då jag gjorde VUL på förmiddagen och klockan hann bli efter 14 och dom inte hört av sig. Var bergsäker på att dom glömt bort mig (och det blev inte lättare av att mannen eldade på om att nu har dom gått på påskledighet och vi kommer inte veta hur vi ska göra med ÄL-sprutan osv) så skickade ett mail och då ringde dom upp inte långt efter det. Aldrig mer ÄP direkt efter en storhelg säger jag bara! Skrattande
Svar på tråden IVF Umeå