• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • pinglan2012
    Emilotta skrev 2012-04-13 15:07:32 följande:
    Vad härligt Pinglan! När blir det?
    Det blir i slutet av april så det är ändå inte sååå långt borta. Skrattande
    Blir att ta blodprov nästa vecka för att kolla sköldkörtel-värdet först bara.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Hur känns det nu efter ÄP? Jag fick lättare känningar först ganska många timmar efteråt men det blir väl ofta så när bedövningen släpper. Blir det ET på måndag eller har dom öppet även under helgen?

A79: Ånej, har du haft ont ända sedan ÄP? Vad tråkigt att höra.. Rynkar på näsan Jag fick endast lite värk på kvällen efter ÄP samt illamående men det gick över till nästa dag. Hoppas på att slippa ha ont då jag inte gärna vill ta värktabletter (även om man får göra det) så länge embryot är "nytt" eller vad man ska säga. Första nojjan.. check! Skrattande

Emilotta: Just nu känns det mest förväntansfullt men gissar att det blir värre ju närmare testdatumet man kommer. Måste försöka hålla ut tills dess och inte tjuvtesta!

Vad spännande med blodprov på onsdag. Nu är du ett steg närmare, och när du väl har kommit så här långt så går resten av bara farten!

Familjha: Vad bra att tant röd har kommit. Enda gången jag blivit glad över mensen är nu under IVF:en, hoppas man slipper se röken av den på minst 9 månader.

Härligt att det gick bra på intervjun! Alltid jobbigt att vänta på besked men tiden går säkert snabbt nu när du har annat spännande på gång i livet.

pinglan: Grattis! Vad roligt att höra att ni har fått en tid, det gick ju rätt snabbt ändå! Glad Vips så är det slutet på april. Skulle ni köpa 3-pack? Upptäckte precis på hemsidan att priset har gått upp till 56 000 kr för detta. Det är verkligen enorma summor! Vad ingår egentligen i priset? Trodde att infomöte och allt annat som har med IVF:en att göra (förutom mediciner) ingick..
  • EEJ

Precis som jag trodde så är jag rejält överstimulerad och är ordinerad vila, inga tunga lyft och soffläge.

Set beror på hur jag mår om det blir insättning i den hör cykel, hittills så tycker jag att jag mår prima. Lite ont i magen men det känns som om det är svårt att undvika.

Kliniken ska ringa på måndag och då ska vi se hur äggen ( och jag) mår. De tyckte att vi skulle odla till blastocyst och sätta tillbaka på måndag. Annars har vi en tid på måndag 13:30 för att sätta tillbaka ett 3 dagars.

Har någon an Er satt in blasto?? Dom sa att chansen ökade från 30% till 45-50% om man lyckades odla en blastocyst!

• drömmer om ett barn
    EEJ: Vad synd att du blev överstimulerad. Är det vanligt att man blir det när man får många ägg eller kan man få det och ändå inte bli överstimulerad? Hoppas att du inte kommer bli alltför dålig utan att det går någorlunda smärtfritt. Jag är inte så inne på ämnet överstimulering men visst brukar man göra en FET under kommande cykel om det inte blir något färskförsök?

Visste ännu mindre om ämnet blastocyst, men läste nu att det är när man odlar embryona till dag 5. Så isåfall blir det återinföring på onsdag för dig? Vore toppen om det blir några blastocyster då det är betydligt större chanser att lyckas med dessa. Håller tummarna för det! {#emotions_dlg.flower} Vila nu och ta det lugnt resten av helgen.
  • FaithHopeLove
    drömmer om ett barn skrev 2012-04-13 11:46:00 följande:
    FaithHopeLove: Jag var inställd på att det skulle vara det värsta smärtan jag känt, så snacka om att bli överrumplad! Glad Var trots detta inte så nervös och kunde slappna av ordentligt. Det hjälper mycket om man slappnar av men det kanske är lättare sagt än gjort när man sitter i en gynstol. Gillar inte såna för fem öre..

Tror att personalen hjälpte till mycket. Dom var så lugna och vi pratade på om ditten och datten. Verkligen värda sin vikt i guld! {#emotions_dlg.flower}
    Jo, det var jag också. Jag är precis lika dan, har svårt att slappna av.. trots att jag fick tillräckligt med morfin så spände jag mig & höll andan, försökte verkligen slappna av! Men det är som Du säger, det är lättare sagt än gjort Tungan ute & dom är helt underbara i Umeå, pratade om saker som inte inte hela tiden handlade om vad dom gjorde, och de tog verkligen hand om en väl. {#emotions_dlg.flower}
  • A79

EEJ!
    Vad trist att du blev det..
    Hur vet man att man är överstimulerad?
    Är det när man har svullen mage & superont?

drömmer om ett barn
    Jo smärta är mitt andra namn nu! Ligger gärna så stilla som möjligt
    & det är samma smärta som jag haft d gånger jag fick missfall så orolig är man ;(
    Däremot har jag sluppi illamåendet... hittils Glad 
    Hur går det för dig än så länge? Vilken ruvardag är du på?

Pinglan!
    Fort gick det!! Spännande, äntligen{#emotions_dlg.flower} 

familjha
    Irriterande att man måste hålla på som en galning bara för att ringa ett samtal!
    Tur att du äntligen fick tag på dem! Vet hur frustrerad man blir! 

• EEJ

A79: Jag blev överstimulerad och fick ut för många ägg. Alla tomrum som bli när man punkterar en äggblåsa fylls upp medvätska som kroppen sen ska ta han om. I mitt fall blir det rätt mycket vätska! Runt 6 dl. Sen fanns det många omogna små blåsor som inte gick att punktera, det finns även risk att dem blir stora och spricker och värskefylls.

Svullen är bara förnamnet- jag var typ så här tjock i v 25 när jag väntade Ellen. Smärtan känns som en blandning av att vara jätte jättekissnödig under en lång tid men inte kunnat gå på toa/ en fis som ligger på sne som man håller tillbaka/ mjälthugg/ lunginflammation. Det ligger som ett band av molande smärta runt hela kroppen. Inget ohållbart med skitjobbigt!!

• A79

EEJ
    Shit.. min mage ser ut som en balong me grymma smärtor :(
    hoppas jag inte har blivigt överstimulerad..... Fast känns samtidigt som mensvärk fast dubbelt upp sådanna som man får då man får missfall.. jaja 
    Just nu vill jag inte ta ut någon glädje i förskott :(

& allihopa!
    Tar ni lutinus?
    Jag håller på att bli gaaalen!!
    Det rinner ju heeela tiden .. känner sig inte fräsch för 5 öre! 
    Dessutom så är jag ständigt rädd att det är blod som kommer pga all mens/missfalls smärta jag har! 
    Vad tar ni & hur fungerar det för er? 

• vårt 2012

A79: Lutinus.. ja det är inte mysigt för fem öre.. Jag upplever det värst på natt tabletten.... 

Idag blir en bättre dag! Vaknade å har känslan av ömma äggstockar inte ONT plus allt som EEJ beskrev här ovan om överstimulering.. Glad

Svar på tråden IVF Umeå