• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Anonym

Hon kanske tycker sitt nya efternamn är finare? Eller bara inte orkar byta? Det kan ju faktiskt finnas en sådan enkel anledning. Tycker inte du borde tänka så mycket på det.

• Anonym
    Takex skrev 2012-03-12 17:37:11 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv men jag är en kvinna som tog min mans efternamn när vi gifte oss. Vi har varit gifta i 2 år. Skulle vi gå isär skulle jag inte "ta tillbaka mitt namn". Anledningen är för att jag har ett nytt namn som är mitt namn. Det är min nya identitet. Jag har växt, levt och formats med mitt nya namn de senaste två åren och det är den jag är. När man gifter sig och tar ett efternamn så gör man ju inte det bara som att man har på sig en namnskylt som det står "XXs fru" på och sen när man inte är det längre så tar man av sig den. Ett namn är en identitet. I mitt fall så höjer jag faktiskt istället ögonbrynen åt de kvinnor som byter namn när det skiljer sig, känns som att dom då bara tillfälligt levde hans liv och nu går tillbaka till sitt riktiga eller något. Tycker det känns himla konstigt. Men jag dömmer självklart inte, alla får göra som dom vill, man ska själv vara bekväm.

En anledning för henne kan kanske vara att hon vill behålla samma namn som sina barn? 
    Jag tycker att det är mer förvånansvärt att man skiljer sig efter att man gift sig..
    Förstår inte riktigt ditt resonemang.
    Skulle jag gifta mig och sedan skilja mig så skulle ju efternamnet vara ett lika stort skämt som giftemålet. Nej, skulle verkligen inte vilja ha en "namnstämpel" efter ett förhållande och det har allra minst med svartsjuka att göra.

Om jag träffade en man som vart gift sedan tidigare så skulle jag inte ta hans efternamn vid ev. giftemål om hans exfru heter samma sak.
  • Anonym

Nä fy fan, ju mer jag tänker på det. Där är Peter Johansson, hans exfruar, Anna Johansson, Gunilla Johansson och Mimmi Johansson, som något jävla bigamist släkte, bläääKräks

• mpermper

Tja, nu vet ju inte jag hur gamla barnen är, men det skulle ju kunna vara så att de inte vill byta efternamn.
    Jag ångrade att mina fick mannens efternamn och när jag försökte övertala dem att byta till mitt så ville de inte. Detta vid ganska späd ålder, typ 5-6 år. Jag ville inte tvinga dem till något de inte ville.

Hon kan ha samma känsla. Kanske.

• The Doctor
    Takex skrev 2012-03-12 17:37:11 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv men jag är en kvinna som tog min mans efternamn när vi gifte oss. Vi har varit gifta i 2 år. Skulle vi gå isär skulle jag inte "ta tillbaka mitt namn". Anledningen är för att jag har ett nytt namn som är mitt namn. Det är min nya identitet. Jag har växt, levt och formats med mitt nya namn de senaste två åren och det är den jag är. När man gifter sig och tar ett efternamn så gör man ju inte det bara som att man har på sig en namnskylt som det står "XXs fru" på och sen när man inte är det längre så tar man av sig den. Ett namn är en identitet. I mitt fall så höjer jag faktiskt istället ögonbrynen åt de kvinnor som byter namn när det skiljer sig, känns som att dom då bara tillfälligt levde hans liv och nu går tillbaka till sitt riktiga eller något. Tycker det känns himla konstigt. Men jag dömmer självklart inte, alla får göra som dom vill, man ska själv vara bekväm.

En anledning för henne kan kanske vara att hon vill behålla samma namn som sina barn? 
    Personligen höjer jag ögonbrynen åt de kvinnor som tar sin mans namn, skulle aldrig falla mig in att göra så.
  • Anonym
    mpermper skrev 2012-03-12 23:13:22 följande:
    Tja, nu vet ju inte jag hur gamla barnen är, men det skulle ju kunna vara så att de inte vill byta efternamn.
    Jag ångrade att mina fick mannens efternamn och när jag försökte övertala dem att byta till mitt så ville de inte. Detta vid ganska späd ålder, typ 5-6 år. Jag ville inte tvinga dem till något de inte ville.

Hon kan ha samma känsla. Kanske.
    Det går att föra in sitt efternamn som ett mellannamn direkt efter barnets förnamn och före hans efternamn utan hans medgivande!

Jag lade in så att min dotter nu heter: Sitt namn, mitt efternamn, hans efternamn.
  • Anonym

Min mamma valde att behålla namnet i några år efter att hon och pappa skilt sig. Hon ville helt enkelt heta samma sak som mig och min syster. Men när pappa gifte om sig förra året valde hon att ta tillbaka sitt flicknamn då hon själv tyckte det skulle bli konstigt om hon hade samma efternamn som nya frun. Och frun var lite tveksam till att ta pappas namn om mamma fortfarande hette så. Nu bytte ju mamma självmant så problemet löste ju sig.

Hon frågade dock mig och min syster först och jag sa att hon är min mamma vilket efternamn hon än har. Och den dagen jag och min sambo gifter oss vill jag ha hans efternamn och då hade jag och mamma ändå haft olika namn.  

• sirisdotter
    Anonym (efternamnet) skrev 2012-03-12 20:18:26 följande:
    För att vara konsekvent borde väl hon också upplösas till intet. Allt som påminner om dig måste väl vara ett otyg?
  • vampyria2

Jag har kvar mitt namn som jag fick när jag gifte mig, för mig är det viktigt att heta som mina barn känns bra och gör att det verkligen syns över allt att vi hör i hop. Dessutom har jag fått två barn med två andra män och dessa barn har också fått det efternamnet haha Det har aldrig varit viktigt för deras pappor så det har inte ens varit uppe på disskution om att de skulle heta något annat. Jag har försökt att få ändra barnens efternamn men pappan har nekat och fast att jag har egen vårdnad så får han nekantill det så därför behöll vi alla namnet i stället.

• Anonym (efternamnet)
    Anonym skrev 2012-03-12 23:17:53 följande:
    Det går att föra in sitt efternamn som ett mellannamn direkt efter barnets förnamn och före hans efternamn utan hans medgivande!

Jag lade in så att min dotter nu heter: Sitt namn, mitt efternamn, hans efternamn.

Helt utan hans medgivande? Intressant. Men kan han ändra tillbaka då precis som han vill? Det verkar ju lite tjafsigt.
Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?