• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Kattdamen

Men det är ju numera hennes namn.

En kopp te, tack.
  • metbäcksfru

Jag har varit gift tidigare och efter skilsmässan (för ca 18 år sedan) så kom vi gemensamt överens om att jag behåller hans efternamn.
    Detta p g a att det främst kändes så himla bökigt att återigen byta alla ID-handlingar och för att jag vant mig vid mitt nya efternamn. Är också väldigt bökigt att byta efternamn på alla andra ställen där namnet behövs och där det inte sker genom automatik, så därför behöll jag det.

Det funkade för oss, och hans sambo har inget alls emot detta heller!
    Han kommer dock aldrig att gifta sig igen, men hans barn har hans efternamn iaf.  

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Anonym
    Kattdamen skrev 2012-03-13 13:58:11 följande:
    Men det är ju numera hennes namn.
    Men den nya vill inte att hon ska heta som hon gör. Den nya vill inte dela namn med den förra. Då ska väl inte den nya behöva:

A) låta bli att gifta sig
    B) behålla det efternamn hon redan har
    C) låta mannen ta sitt efternamn

Det är väl helt självklart så att den förra kvinnan måste vidta åtgärder. Hon går runt och bär på ett namn som om hon trodde att hon ägde det, det är ju mannens namn och nu vill han kanske låna ut det till den nya. Då får allt den gamla namnsnattaren ta och ge sig. Hon får för fan ge upp och lägga ifrån sig namnet nu på en jävla gång.

Tänk om någon skulle tro att det är den gamla som är gift med ursprungsnamnmannen och inte den nya?? Allvaret i det liksom. Den gamla begriper nog inte hur mycket hon förnedrar sig själv genom att vilja behålla namnet hon i princip inte har rätt till. Den nya skakar ju bara på huvudet åt galenskapen. Själv skulle hon aaaaldrig göra så. 

Nya fruar gör aldrig sådana konstiga saker.
  • Fia 28
    Anonym skrev 2012-03-13 14:11:28 följande:
    Men den nya vill inte att hon ska heta som hon gör. Den nya vill inte dela namn med den förra. Då ska väl inte den nya behöva:

A) låta bli att gifta sig
    B) behålla det efternamn hon redan har
    C) låta mannen ta sitt efternamn

Det är väl helt självklart så att den förra kvinnan måste vidta åtgärder. Hon går runt och bär på ett namn som om hon trodde att hon ägde det, det är ju mannens namn och nu vill han kanske låna ut det till den nya. Då får allt den gamla namnsnattaren ta och ge sig. Hon får för fan ge upp och lägga ifrån sig namnet nu på en jävla gång.

Tänk om någon skulle tro att det är den gamla som är gift med ursprungsnamnmannen och inte den nya?? Allvaret i det liksom. Den gamla begriper nog inte hur mycket hon förnedrar sig själv genom att vilja behålla namnet hon i princip inte har rätt till. Den nya skakar ju bara på huvudet åt galenskapen. Själv skulle hon aaaaldrig göra så. 

Nya fruar gör aldrig sådana konstiga saker.
    Haha!
  • Majsan70

Hmm...Jag funderar på hur de är med alla andra kvinnor som råkar ha samma namn som mannen har? Skall alla de byta namn då så de inte kan förknippas med honom o hans nya? Eller för den delen om det är ett samkönat äktenskap där parterna har samma efternamn innan skilsmässan.
    Måste bli ganska jobbigt i längden att leta nya efternamn.

• Anonym

Jag var tillsammans med en man i nio år vi var gifta 5 år av dessa. Jag tog bort hans efternamn innan skilsmässan ens hade gått igenom,tog tillbaka mitt flicknamn. Våra två döttrar har hans namn och det har aldrig stört någon av oss.Jag vill inte heta samma som en man jag inte är gift med längre.
    Min sambos ex har gift om sig och behållit min sambos efternamn + tagit sin nya mans namn. Jag skulle inte vilja gifta med mig med honom nu och få samma namn som hans ex. Men alla är vi olika,till saken hör  också att hon är totalt blåst i skallen och har gjort en massa elaka saker mot honom,deras barn och mig.

Tror att en del kvinnor fortfarande vill ha en bit kvar av mannen, annars så är det ju bara att sätta dubbelnamn på barnen, mammans flicknamn och pappans namn,svårare är det ju inte. 

• fläta
    Anonym skrev 2012-03-13 15:30:40 följande:
    Jag var tillsammans med en man i nio år vi var gifta 5 år av dessa. Jag tog bort hans efternamn innan skilsmässan ens hade gått igenom,tog tillbaka mitt flicknamn. Våra två döttrar har hans namn och det har aldrig stört någon av oss.Jag vill inte heta samma som en man jag inte är gift med längre.
    Min sambos ex har gift om sig och behållit min sambos efternamn + tagit sin nya mans namn. Jag skulle inte vilja gifta med mig med honom nu och få samma namn som hans ex. Men alla är vi olika,till saken hör  också att hon är totalt blåst i skallen och har gjort en massa elaka saker mot honom,deras barn och mig.

Tror att en del kvinnor fortfarande vill ha en bit kvar av mannen, annars så är det ju bara att sätta dubbelnamn på barnen, mammans flicknamn och pappans namn,svårare är det ju inte. 
    En bit kvar av mannen? Det är ju inte som om man får ollonet med på namnköpet. 
  • Fia 28
    fläta skrev 2012-03-13 15:33:52 följande:
    En bit kvar av mannen? Det är ju inte som om man får ollonet med på namnköpet. 
    Hehe. Ne precis, otroligt värdelös "bit av mannen" i så fall.
    Personligen tycker jag dubbelnamn är bland det fulaste som finns (gäller både för och efternamn).
  • LillaNovaK

Skulle jag och min man skiljas så skulle jag behålla mitt nuvarande efternamn. Det är den jag är i dag.

Skulle aldrig sätta dubbelnamn på mina barn heller, fult och jobbigt för dem.

• Anonym

För att hon vill ha samma namn som sina barn?

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?