• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • M166
    fläta skrev 2012-03-12 19:10:17 följande:
    Själv lämnade jag tillbaka efternamnet, barnen, möbler. Jag avslutade kontakten med tidigare gemensamma vänner och med hans släkt, åkte baklänges genom Europa för att utplåna spåren av våra gemensamma resor, raderade hjärnan på alla minnesfragment, sålde vigselringarna, avlivade husdjuren, flyttade från staden och sedan från landet.

Tycker det är det minsta jag kunde göra - i fall han en dag skulle vilja ha en annan kvinna.  
    Respekt liksom.  
  • Sinne12
    Anonym (40+) skrev 2012-03-12 19:57:44 följande:
    Nytt körkort etc är inte gratis.
    150 kr + lika mycket för foto. Plus ev kostnad för att ta sig till postens utlämningsställe under dess öppettider. (Vilket HÄR innebär ta ledigt från jobbet om man har ett dagtidsjobb)

Pass kostar mer.
  • Anonym (efternamnet)
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-12 19:55:40 följande:
    Hahaha kom på en sak, sambons mamma hette samma som ogift, hur gör man då??

För att vara konsekvent borde väl hon också upplösas till intet. Allt som påminner om dig måste väl vara ett otyg?
  • Anonym (Omgift)

Jag behåll oxå mitt efternamn för att ha samma efternamn som mina och mitt ex gemensamma barn. Nu tålde inte hans nuvarande fru det så dem bytade efternamn till ett gammalt efternamn som låg i släkten.Hon ville nämligen inte heta samma som mig. För Andersson heter ju inte så många (ironi)
    När jag gifte om mig tog jag min nuvarandes efternamn såklart. Så nu heter mina äldsta något som varken jag eller deras pappa heter.Lite trist.......
    Men tror inte så många behåller ett efternamn för att man inte kan släppa taget...det är bara ett namn liksom  

• Anonym

Varför måste man heta samma som sina barn? Pga det fick jag dras med ett efternamn till nån snubbe som min mamma var gift med i typ 1 år. Kul liksom. Nu blev det visserligen ett dubelnamn i kombination med min pappas, men ändock. Och innnan hans var det mammas ex efternman jag hade. Kul liksom med att alltid ha ett namn fårn mammas kille plus pappas. Bara för att mammas namn skulle finnas på mig. Ledde också till att jag inte delar efternamn med syskon eller kusin/släkt på mammas sida. 

Nu är mitt efternamn såpass unikt (ensam om det) och jag känner väldigt stor koppling till det att jag aldrig skulle byta bort det. Det är en del av min identitet. Vilket är ganska konstigt med tanke på att jag inte har nån koppling till honom. Kommer inte byta efternamn när jag och min sambo gifter oss.  På sin absoluta höjd ta bort random snubbes namn och välja hans som mellannamn. Cid skilsmässa byta tillbaka. 

Trots min starka anknytning till namnet kan jag i vilket fall ändå känna mig bitter över att alltid har fått mammas namn bara för att vi skulle ha något gemensamt. Och för att det skulle vara lättare för henne att fylla i papper.

• Anonym (efternamnet)
    Anonym skrev 2012-03-12 20:28:03 följande:
    Varför måste man heta samma som sina barn? Pga det fick jag dras med ett efternamn till nån snubbe som min mamma var gift med i typ 1 år. Kul liksom. Nu blev det visserligen ett dubelnamn i kombination med min pappas, men ändock. Och innnan hans var det mammas ex efternman jag hade. Kul liksom med att alltid ha ett namn fårn mammas kille plus pappas. Bara för att mammas namn skulle finnas på mig. Ledde också till att jag inte delar efternamn med syskon eller kusin/släkt på mammas sida. 

Nu är mitt efternamn såpass unikt (ensam om det) och jag känner väldigt stor koppling till det att jag aldrig skulle byta bort det. Det är en del av min identitet. Vilket är ganska konstigt med tanke på att jag inte har nån koppling till honom. Kommer inte byta efternamn när jag och min sambo gifter oss.  På sin absoluta höjd ta bort random snubbes namn och välja hans som mellannamn. Cid skilsmässa byta tillbaka. 

Trots min starka anknytning till namnet kan jag i vilket fall ändå känna mig bitter över att alltid har fått mammas namn bara för att vi skulle ha något gemensamt. Och för att det skulle vara lättare för henne att fylla i papper.

Ja din mamma hade ju inte behövt byta namn tycker man. Varför byta efternamn så fort man gifter sig med någon ny kan jag undra. Och framförallt varför ska barnens efternamn ändras på samma sätt? Lättare om ni hade stannat kvar med samma gemensamma namn istället för att byta sitt eget och ditt. Då hade ni haft samma namn och du slapp byta. Jag hade en klasskompis vars mamma gjorde samma sak. Hon hann byta efternamn tre gånger mellan 2:an och 6:an.
  • Cecese

Jag har separerat och vi har lämnat in skilsmässopapper (går igenom om 6 månader pga betänketid) och jag tänker INTE byta tillbaka till mitt gamla efternamn. Jag har haft det i 5,5 år och numera känns det som mej. Våra gemensamma barn + min dotter har det efternamnet och jag vill ha samma efternamn som mina barn. 

• finallly

Skulle jag och min man mot all förmodan skilja oss skulle jag inte byta tillbaka till mitt gamla efternamn.

1. Det är mitt namn nu
    2. Dottern heter det
    3. Omständigt att fixa nya papper för både mig och dottern (vill heta samma sak som dottern, min man skulle inte vilja att dottern inte heter samma sak som honom heller)
    4.  Det här namnet fint och låter bra medan mitt förra är ett vanligt sson namn.

• Anonym

Jag har kvar exets efternamn eftersom barnen heter så och han vill inte låta dem ta mitt efternamn som mellannamn. Skulle hellre byta men vill heta som mina barn.

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?