• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • vampyria2
    Augustiblomman skrev 2012-03-14 17:34:23 följande:
    Min exman har kvar mitt efternamn, jag är inte särskilt glad över det och jag förstår det verkligen inte! Vi var tillsammans i ca 6 år och skilde oss för 15 år sedan, och vi har inga gemensamma barn. Jag blir arg varje gång jag tänker på det!! Jag antar att det egentligen inte spelar någon roll,  men samtidigt känns det som en del av mig som han håller fast vid!

Ärligt talat så tror jag inte att han ens tänker på att det är något som har med dig att göra längre, jag skilde mig för 17 år sedan och tänker aldrig på att mitt efternamn har med min fd man att göra...förutom när såna här frågor kommer upp. Han lär knappast göra det för att jäklas med dig :)
  • Anonym (me)

Mmm mitt ex valde att behålla mitt efternamn.....för barnens skull. Men visst kan det vara irriterande att hon ff har mitt efternamn eftersom jag hatar skatan mer än något annat på denna jord.... men tyvärr är det inget jag kan göra åt det..

• Buddha74

Jag kommer (tyvärr) behålla mitt ex efternamn för att våra barn heter så. Finns inte på kartan att jag byter till mitt flicknamn och dom får heta som pappa(som aldrig träffar dom...).

Skulle jag därimot träffa ngn ny och gifta om mig så vet jag inte hur jag skulle göra. Kanske jag skulle ta dubbelnamn då och barnen också skulle få det??? 
    Helst av allt skulle jag vilja att mannen gick med på att barnen fick byta efternamn(till mitt flicknamn). Har nu ett mkt ovanligt efternamn som det bara finns 30 av i Sverige. Har ingen lust att heta det egentligen men vill alltså inte byta pga barnen. 

• before

Det är väl inget konstigt med det, om det är ett bra och trevligt namn. Man byter ju sin identitet delvis när man byter namn, så varför gå tillbaka till något gammalt om man trivs med det namn man har, och kanske haft länge?

• Anonym (förundrad fästmö)

hmm..

• Anonym
    Anonym (förundrad fästmö) skrev 2012-03-21 15:22:53 följande:
    hmm..
    Vad?
  • Anonym

Jag har kvar både mitt flicknamn och mitt ex namn (har dubbelnamn). Av en enda anledning. Att ha samma namn som mina barn.  Úngdomarna (som dom är idag) vill inte lägga till mitt namn utan vill heta det dom alltid gjort så det är enkelt. Det är idag deras enda koppling till deras far. Jag behåller namnet så länge ungarna bor hemma iaf. Sen får vi se.

• Insatt
    Anonym (me) skrev 2012-03-16 16:39:35 följande:
    Mmm mitt ex valde att behålla mitt efternamn.....för barnens skull. Men visst kan det vara irriterande att hon ff har mitt efternamn eftersom jag hatar skatan mer än något annat på denna jord.... men tyvärr är det inget jag kan göra åt det..
    Om du nu hatar henne så mycket borde du inte ha gift dig med henne och gett henne ditt namn. Du får stå ditt kast.
  • Fool
    Insatt skrev 2012-03-22 10:34:59 följande:
    Om du nu hatar henne så mycket borde du inte ha gift dig med henne och gett henne ditt namn. Du får stå ditt kast.
    Hmmm... är inte riktigt med på din logik där.... hade jag hatat henne då så hade jag antagligen inte gift mig med henne...dvs det kom efter att jag fick reda på vilket lögnaktigt luder hon är , vilket oxå var anledningen till att jag skilde mig... är du med nu ?

Men visst får jag stå mitt kasst eftersom jag var dum nog att gifta mig med henne , det har du alldeles rätt i , men irriterande är det oavsett.
  • Anonym

Kan ju vara så att hon vill heta samma som barnen. Men det vet ju inte vi. Jag förstår TS på sätt och vis. Har en liknande story. Var sambo med en som tidigare var gift. Han sa hela tiden till mig att hon ska byta tillbaka till sitt gamla efternamn. Han ville att vi skulle gifta oss och tyckte det var en självklarhet att jag skulle ta hans efternamn, samma som frun. Dessutom var han sur över att vårt gemensamna barn inte fick han efternamn direkt. Vi var ju ogifta. Tyckte ändå sen att det kändes konstigt att han stod med ena foten kvar i det gamla äktenskapet att vi då skulle gifta oss och bli en "big happy family".

• Anonym

Jag skulle behålla min mans efternamn även om vi skiljde oss och det är ett mycket ovanligt efternamn (endast 10 pers som har det och det är vår familj och hans brors familj). Men mina barn har det efternamnet och även om jag skulle vara frestad av att ta tillbaka mitt flicknamn (som inte det heller är vanligt, men inte lika ovanligt) tror jag inte att jag skulle göra det.

Fast jag kan förstå att det skulle kännas lite knepigt speciellt om det rör sig om ett släktnamn som ingen annan släkt bär. Hade det varit Johansson eller Andersson hade det inte känts som det spelat så stor roll.

• Anonym (bytte)

Jag hade gärna behållt min makes efternamn efter skilsmässan just med anledning av att våra barn heter så. Nu var han ganska arg och bitter efter separationen, och det kändes viktigt för honom att jag tog tillbaks mitt flicknman, så då gjorde jag det. Ingen big deal för mig, men som sagt, det hade varit trevligt att få heta samma som barnen.

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?