• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • mpermper
    Anonym skrev 2012-03-12 23:36:25 följande:
    Det var viktigt för mannen säger du, precis som det var viktigt för mig att min dotter fick mitt efternamn.
    Kan säga att det underlättar en hel del när vi är ute och reser hon och jag och det var inte det minsta krångligt att lägga till.
    Laddade ned en blankett och fyllde i, postade och så var det klart ett par veckor senare.

Hon har haft ett svårt förhållande med en tokig pappa och det var viktigt för oss att hon "hör samman" med någon. Hon bor hos mig och har knappt umgänge med sin pappa.

Hon har dessutom ett relativt kort namn, ser varken långt ut eller för mycket. Det är vackert och unikt:)
    Nja, jag uttryckte mig lite fel - anledningen var väl iofs inte för mannens skull, snarare hans näst äldsta barn som har hans efternamn medan mamman heter samma som sitt ex och sina äldre barn (som har en annan pappa). Haha - herregud vilka konstellationer det finns nuförtiden.... Mannen kunde tänka sig att ta mitt namn, men pga att detta barn då skulle heta ett efternamn som varken pappan eller mamman heter så skippade vi det.

Det viktiga blev då att mannens barn fick samma efternamn för att bygga upp en gemenskap mellan dem - typ 1+1+2=4 (3 mammor på 4 barn). Ja, jag har nästlat in mig och nej, det blev inte som jag hade tänkt mig, men OK ändå.

I ditt fall är det ju bra att det handlar om korta namn. Det gör det inte här, så det blir bara krångligt.
    Trist bara att inte ditt namn får vara efternamnet efterson det ju är du som finns i barnets liv.
    Jag har en väninna vars barn inte haft kontakt med sin pappa sedan 8 års ålder - är i dag 22 år - men denne pappa vägrade namnbyte. Helt sjukt att det får gå till så.
  • Anonym

Jag tycker det är lite fel att tänka att det är "mannens namn". När man byter namn så är det ens eget namn, oavsett hur länge man haft det.

• Primmeling

Hon heter det hon heter. Jag har också behållit namnet efter skilsmässan. Det är mitt namn sedan länge, jag och andra är vana med det och det känns bra att ha samma namn som dottern. Ta, du har absolut inget med exfruns namn att göra! Get over it...

• Anonym

Ur ett feministiskt perspektiv så förstår jag inte varför man just ska ha mannens namn (som du dessutom delar med ev en första fru). Förutom att man haft sitt namn och tappar identitet lite grann.

• Primmeling

Feministiskt perspektiv hit eller dit... Är det ok att kvinnan själv väljer vad som känns bäst?

• vixtoria
    Anonym (efternamnet) skrev 2012-03-12 23:46:45 följande:
    Vad händer då när Pettersson-Eriksson gifter sig och/eller får barn med Svensson-Persson?
    Det är ju under utredning och eventuellt nytt lagförslag kommer först efter att utredningen avslutats nästa år.
    En möjlig variant vore ju att ha något som liknar hur de gör i Spanien, där alla har två efternamn och jag tror man får ett från mamman och ett från pappan.
  • Anonym
    Anonym (En annan mamma) skrev 2012-03-13 00:07:28 följande:
    Ja, det vore tjafsigt och därför går det inte. Man kan lägga till sitt efternamn som mellannamn, men det är inte alls samma som efternamn.

Jag behöll min f.d. mans namn i rätt många år, just för att heta samma som barnen. Deras pappa ville inte låta dem byta efternamn. Jag hade då enskild vårdnad och han ville inte ens ha umgänge men trots detta kunde jag inte byta efternamn på dem.
    Om du läser vidare så ser du att jag poängterade att det blir ett mellannamn som står före barnets efternamn.

Om barnet inte träffar/har kontakt med sin pappa så kan det vara viktigt att barnet har ett namn som visar att hon eller han hör samman med den familjen hon/han bor i!

Det är inte det minsta tjafsigt, som sagt, endast att ladda ned blankett, fylla i och posta sedan är det klart i princip.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-13 08:39:32 följande:
    Jag håller inte alls med dig. Namnet är mer än att man är "en familj". När du jobbar så känner alla dig vid namn, när du söker nytt jobb exempelvis och byter namn börjar du om på 0 igen. Du måste byta alla id-kort, pass, körkort, kontokort, inloggningskort till banken, emailadresser etc och det är både jobbigt och kan bli dyrt (när jag gifte mig kostade det runt 1000 kr att byta namn överallt).
    Jag bytte efternamn nyligen, kostade inte mycket och jag upplevde inte att det var jobbigt?!
  • Fia 28

Personligen hade jag nog inte heller bytt efternamn igen. Det är kämpigt att byta körkort, pass, kreditkort och alla dussin kort man har (kappahl, bonuskort etc), emailadresser, tom namnskylten på dörren etc. Ifall man dessutom gifter om sej igen så blir det namnbyte ännu en gång. Nej tack.

• Anonym

Jag har behållit mitt ex namn efter skiljsmässan. skälen är flera.

1 Så heter vårt gemensamma barn hans efternamn.

2 Jag ville heta som mitt barn heter i efternamn.

3 Jag har ändrat leg, och alla kort osv med det efternamnet.

4 Jag ville inte heta mitt tidigare efternamn,

Jag hatar mitt ex mer än allt annat på jorden, men jag får "leva" med det för vi har barn gemensamt.
    Han vill aldrig träffa barnet och har knappt noll kontakt..  men jag får inte byta hennes efternamn till mitt egna tidigare heller, så då har jag valt att behållt namnet så länge för det känns enklast.

och idag är jag sambo med en ny kille, och vi har ett barn gemensamt. och nu är jag mer klar med mitt gamla efternamn.. nu vill jag inte längre heta mitt ex namn.. men orkar heller inte byta emellan nu när jag och sambon funderar på giftemål då ändrar jag det automatiskt till hans efternamn istället.  men då har fortfarande dottern sin pappas namn, vilket hon inte heller vill ha,. och jag min sambo och vår dotter har då min nya sambos namn. och dottern vill ha min nya sambos efternamn och inte efternamnet efter sin pappa. hon vill heta som sin syster. men självklart tillåter inte exet det.. trots att min sambo är närvarande 24/7 med exet och mitt barn, och är mer pappa åt henne än vad han är. men makten att bestämma grejer har ju exet alltid..

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?