• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • mpermper

Btw - min mans första fru har kvar hans efternamn. De var gifta i sex eller sju år för längesedan. Jag har inte ens reflekterat över det. Det slog mig nu när jag läser denna TS. De har ett barn tillsammans som också, liksom mina barn, har mannens efternamn. Själv har jag varit gift med honom i över tio år- och har behållt mitt eget efternamn. Det stör mig inte ett dugg. Jag vill inte byta bort mitt efternamn. Det är jag.

Jag tycker iofs mkt om mannens första fru så det kan ju bidra till att jag inte ens tänker på det där med att hon delar efternamn med min man:)

• The Doctor
    fläta skrev 2012-03-12 19:10:17 följande:
    Själv lämnade jag tillbaka efternamnet, barnen, möbler. Jag avslutade kontakten med tidigare gemensamma vänner och med hans släkt, åkte baklänges genom Europa för att utplåna spåren av våra gemensamma resor, raderade hjärnan på alla minnesfragment, sålde vigselringarna, avlivade husdjuren, flyttade från staden och sedan från landet.

Tycker det är det minsta jag kunde göra - i fall han en dag skulle vilja ha en annan kvinna.  
    Respekt liksom.  
    Klockrent!
  • vampyria2

[quote=63971903][quote-nick]The Doctor skrev 2012-03-12 23:14:27 följande:[/quote-nick Personligen höjer jag ögonbrynen åt de kvinnor som tar sin mans namn, skulle aldrig falla mig in att göra så.[/quote] Jag hete Nilsson som ogift så det var inget speciellt efternamn som var viktigt för mig att heta, heter nu Richardsson lite roligare faktiskt haha

• Anonym
    Anonym (efternamnet) skrev 2012-03-12 23:22:54 följande:
    Helt utan hans medgivande? Intressant. Men kan han ändra tillbaka då precis som han vill? Det verkar ju lite tjafsigt.
    Ja, det går alltså bara att lägga till den andre förälderns efternamn(i mitt fall, mitt efternamn) utan medgivande och skäl.

De godkänner det i princip och han kan inte ta bort det.

Så min dotter har bådas efternamn även om mitt egentligen kallas(osäker) mellannamn då.
  • mpermper
    Anonym skrev 2012-03-12 23:17:53 följande:
    Det går att föra in sitt efternamn som ett mellannamn direkt efter barnets förnamn och före hans efternamn utan hans medgivande!

Jag lade in så att min dotter nu heter: Sitt namn, mitt efternamn, hans efternamn.
    Man kan iofs göra så, fast jag ser inte riktigt poängen eftersom mellannamnet ändå inte går vidare till nästa generation. Efternamnet är liksom det som räknas hur man än vänder och vrider på det - och med den namnlag som råder kan man bara ha ett efternamn. Dessutom är det hyfsat krångligt med fler namn - därför fick mina kids mannens namn eftersom det var viktigt för honom.
  • Anonym (efternamnet)
    mpermper skrev 2012-03-12 23:30:02 följande:
    Man kan iofs göra så, fast jag ser inte riktigt poängen eftersom mellannamnet ändå inte går vidare till nästa generation. Efternamnet är liksom det som räknas hur man än vänder och vrider på det - och med den namnlag som råder kan man bara ha ett efternamn. Dessutom är det hyfsat krångligt med fler namn - därför fick mina kids mannens namn eftersom det var viktigt för honom.

Ja en poäng kan ju vara att det p åklasslistor och annat syns två namn vilket gör att barnet lätt kopplas ihop med båda föräldrarna även om de har olika efternamn. Nu är både det namn som jag har nu (och som exet och jag tog tillsammans och som är unikt för oss) och mitt flicknamn båda ganska krångliga och att sätta dubbla namn på barnen tror jag skulle bli ganska otympligt. Det flyter inte alls tillsammans. Risken är väl också att dottern ändrar tillbaka om ett år när hon fyller 18 och sen gör de andra likadant. Nej jag orkar inte rota i det där. Mina barn gillar också att just vi fem har ett gemensamt namn som visar att vi på något sätt hör ihop. Yngsta dottern brukar räkna upp oss fem som sin familj om hon blir tillfrågad fastän vi är skilda, exet är omgift och jag sambo. Hon har inget emot hans nya fru eller min sambo, men hon ser på oss som en enhet ändå. Det stör ingen vad jag vet.
  • Anonym
    Det var viktigt för mannen säger du, precis som det var viktigt för mig att min dotter fick mitt efternamn.
    Kan säga att det underlättar en hel del när vi är ute och reser hon och jag och det var inte det minsta krångligt att lägga till.
    Laddade ned en blankett och fyllde i, postade och så var det klart ett par veckor senare.

Hon har haft ett svårt förhållande med en tokig pappa och det var viktigt för oss att hon "hör samman" med någon. Hon bor hos mig och har knappt umgänge med sin pappa.

Hon har dessutom ett relativt kort namn, ser varken långt ut eller för mycket. Det är vackert och unikt:)
  • vixtoria

En utredning görs just nu av den nuvarande namnlagen, och en av sakerna man ser över är just problemet att man i dagsläget inte kan föra vidare mellannamnet till sina barn. Så det är mycket möjligt att detta kommer att förändras ganska snart.
  • Anonym (efternamnet)
    vixtoria skrev 2012-03-12 23:44:45 följande:
    En utredning görs just nu av den nuvarande namnlagen, och en av sakerna man ser över är just problemet att man i dagsläget inte kan föra vidare mellannamnet till sina barn. Så det är mycket möjligt att detta kommer att förändras ganska snart.

Vad händer då när Pettersson-Eriksson gifter sig och/eller får barn med Svensson-Persson?
  • Anonym
    Anonym (efternamnet) skrev 2012-03-12 23:46:45 följande:
    Vad händer då när Pettersson-Eriksson gifter sig och/eller får barn med Svensson-Persson?
    Pettersson kan inte föras vidare. Och bindestreck får inte användas....
Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?