• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • mion

varför träffar han inte sina barn då? O skapar en bra relation till dom?  

• Anonym

Jag behöll min ex-makes efternamn efter skilsmässan, det är ett jättefint efternamn som jag är verkligt glad över att ha fått.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 17:44:31 följande:
    Jag behöll min ex-makes efternamn efter skilsmässan, det är ett jättefint efternamn som jag är verkligt glad över att ha fått.  
    Jag håller med. Äskar mitt nya namn och ogillade skarpt mitt gamla namn. Kunde inte byta bort det snabbt nog. Skulle inte byta tillbaka och kommer nog inte byta igen även om jag skulle gifta om mig.
  • Anonym (Lena)

Jag är skild och har behållit exets efternamn, i mitt fall så frågade jag barnen vad de ville, jag bryr mig inte så mycket vad jag heter i efternamn, oavsett vad jag heter är jag den samma. Barnen var väldigt bestämda med att de ville att jag fortsatt skulle ha samma efternamn som de. Tidigare ex tycker att jag ska byta tillbaka till mitt flicknamn . Dessutom så tror jag det kostar några hundralappar, inget jag har lust att slänga pengar på när jag är arbetslös.

• Cailyn

Jag och min man är gifta och har två barn ihop, jag tog hans efternamn. Om vi någon gång skulle gå isär, vilket jag inte tror (jag är inte naiv, ingen poäng att gå runt och tänka så när vi har det bra nu). Jag kommer hur som helst aldrig ta tillbaka mitt gamla namn och det enbart pga att jag vill heta samma som mina barn. Växte upp med pappas efternamn, mons föräldrar gifte sig aldrig och jag tyckte det var jobbigt att inte heta som mamma.

• Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2012-03-12 17:47:29 följande:
    Jag är skild och har behållit exets efternamn, i mitt fall så frågade jag barnen vad de ville, jag bryr mig inte så mycket vad jag heter i efternamn, oavsett vad jag heter är jag den samma. Barnen var väldigt bestämda med att de ville att jag fortsatt skulle ha samma efternamn som de. Tidigare ex tycker att jag ska byta tillbaka till mitt flicknamn . Dessutom så tror jag det kostar några hundralappar, inget jag har lust att slänga pengar på när jag är arbetslös.

Kostar inget.
  • PojkMamma85

Varför stör de dig????
    Jag skulle inte byta efternamn nu om jag skilde mig, mina barn har sin pappas efternamn lixom jag. Jag kommer heta de mina barn heter!!!

• Anonym (40+)

Det är vanligare att behålla den andres efternamn som gift än inte skulle jag säga. Om man inte gillade det hade man väl inte bytt från början utan tagit dubbelnamn eller behållit olika trots giftermål (vet jag opckså ett par som gjort).

De enda jag vet som har tagit tillbaka sitt flicknamn är faktiskt två extremt bittra kvinnor som ville protestera.

• Anonym (40+)

Äsch, "som skild" skulle det stått på första raden.

• Anonym

jag bytte tillbaka till mitt gamla namn. Kanske för att jag trots allt inte haft det namnet i så vansinnigt många år, men också för att jag VILLE ha mitt egen namn. När vi gifte oss så var det viktigt för mig att alla hette lika, men sen när man fått byta så upptäckte jag att det jag bytt bort var ju en del av min identitet. Så jag ville ha mitt gamla namn tillbaka och som tur var motsatte sig inte pappan till att sätta mitt namn som mellannamn på barnen så jag slipper ha hans namn på min och min nuvarandes dörr. 

Min syster däremot har två barn, ett nytt med en ny man. Hon hade aldrig bytt efter att man nr 1 och hon skilde sig och nu är barnen så stora så de vill inte byta namn. Så när hon gifte sig så behöll hon man nr 1:s namn och lade till man nr 2:s namn, för barnens skull och just med posten. För hans namn måste ju stå på dörren iallafall om barnen är folkbokförda hos henne  

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?