• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Cice skrev 2012-11-09 19:36:24 följande:
    Germany  {#emotions_dlg.flower}   : 

Roligt att  du är ruvare. Jag håller tummarna & tår att du ska gå hela vägen ........

Kram
    Hej Cice! Och tack för dina tummar & tår.
    Hoppas allt är väl med dig?
    Kram till dig från mig Solig
  • germany

Välkommen Liv 73 (fin årgång Flört)
    Jag har inte haft några besvärliga biverkningar av DHEA.
    Lite fetare hy och att håret behöver mer tvättar än tidigare. Lite plitor / acneliknande utslag.

I övrigt mer energi och att jag känt mig mer harmonisk & lugn vad gäller tålamod Glad.

Innan du börjar med DHEA så försök få ta ett prov så du vet ditt värde innan du börjar med preparatet, tro mig! Du kommer att ångra dig sen att du inte försökte få veta ditt hormonvärde och jämföra skillnaden efter några månaders intag.

Lycka till!

• germany

Vill bara påminna om att det nu finns att köpa DHEA i homeopatisk form i Sverige.

• Gaaaa
    Tuvalina skrev 2012-11-09 23:00:57 följande:
    Jag har fått det utskrivet. Åt det fyra mån över sommaren. Tagit ett uppehåll och min läkare tyckte jag skulle börja nu igen. Det finns mycket bra info här i tråden om hur länge man bör ta det osv.

Jag hänger upp mig på en sak nu. Det är att innan jag tog DHEA så fick jag ut ägg med bra kvalitet. Men efter det så har det inte gått bra. Förmodligen bara en slump

När jag började med levaxin gick det också utför.. Fast jag mår bättre :-S

Jag förstod inte riktigt allt i länken heller, men det står klart och tydligt att kvinnan var för gammal för IVF här i sverige och hon hade gjort 3 ivf här innan.

Jag mailade dem med några frågor som om det är olika för olika landsting etc.

Men det jag har fått fram genom googel så räknas barnlöshet som en sjukdom och därför ska man ha rätt till hjälp tills man blir "frisk". Då Sv inte gör fler än max 3 ivf beroende på var du bor, så kanske det är sjukvårdens gräns för vad de klarar av. Jag längtar efter svar!
  • Cice

Hej Germany

Tack tack, det är bara fint med mig..

Jag jag visste inte att man kunde köpa DHEA i homeopatisk  form..   jag har inte använt DHEA i snart två mån nu...     Men det är bra att veta det. 
     Heter oså DHEA ?

Ha en bra helg  min vän....      

• germany
    Cice skrev 2012-11-10 11:39:06 följande:
    Hej Germany

Tack tack, det är bara fint med mig..

Jag jag visste inte att man kunde köpa DHEA i homeopatisk  form..   jag har inte använt DHEA i snart två mån nu...     Men det är bra att veta det. 
     Heter oså DHEA ?

Ha en bra helg  min vän....      
    Skönt att höra att du mår bra Glad.

Ja, det är ett homeopatiskt DHEA (Wild Yam). Har skrivit tidigare i tråden om en alternativbehandlare som nu säljer detta preparat. Tänkte själv testa det längre fram, men än så länge så har jag kvar av Prasteron recept.

Trevlig helg till dig också! Själv ska jag snart dyka ner i min storstädning igen Tungan ute, allt damm ska puts väck bort och mina nya fina gardiner ska strax få pryda husets fönster. Städa, putsa, feja, fixa & dona och hålla ruvarskräcken i hyfsat schack!
  • Gaaaa
    germany skrev 2012-11-10 12:11:18 följande:
    Skönt att höra att du mår bra Glad.

Ja, det är ett homeopatiskt DHEA (Wild Yam). Har skrivit tidigare i tråden om en alternativbehandlare som nu säljer detta preparat. Tänkte själv testa det längre fram, men än så länge så har jag kvar av Prasteron recept.

Trevlig helg till dig också! Själv ska jag snart dyka ner i min storstädning igen Tungan ute, allt damm ska puts väck bort och mina nya fina gardiner ska strax få pryda husets fönster. Städa, putsa, feja, fixa & dona och hålla ruvarskräcken i hyfsat schack!

En massa filmer hemma är också bra
  • germany
    Gaaaa skrev 2012-11-10 13:23:33 följande:

En massa filmer hemma är också bra
    Skrattande Det håller jag med om! På kvällarna så intar jag alltid med gott samvete soffan och myser ner mig och somnar sedan gott där och vaknar så där mitt i natten :)

• Gaaaa
    germany skrev 2012-11-10 13:36:36 följande:
    Skrattande Det håller jag med om! På kvällarna så intar jag alltid med gott samvete soffan och myser ner mig och somnar sedan gott där och vaknar så där mitt i natten :)

Så har man inte hunnit tänka nästan nått
  • germany
    Gaaaa skrev 2012-11-10 13:39:10 följande:

Så har man inte hunnit tänka nästan nått
    Solig Enkelt som en plätt ju :)
Svar på tråden Tips om dhea