• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Anemon

Alynda, jag har fått instruktion om att fortsätta ta DHEA till ev plus. Tar fortfarande 75 mg/dag.
    Lycka till på ÄP, hur lovande som helst

• Vi 5

Lillstoran, jag vet inte precis hur de ser att äggen är omogna, men jag jag tror inte det bara handlar om storleken. När det gäller om det skulle vara bättre att vänta ut till de små kommer i kapp, så vet jag inte, men jag har också hört att de inte ska bli för stora heller, har för mig jag hört 26mm. I vanliga cykler finns ju en anledning till att en follikel är ledande, det är ju den kroppen "valt ut" att släppa vid äl, den borde väl ofta vara den bästa tänker jag. När det gäller IVF stimulerar man ju fram fler så det finns ju uppenbarligen flera som kan vara riktigt bra, men  det skulle vara intressant att veta om de större ofta är de bättre. Kul att du tycker jag är påläst, jag är den sorten som bara "måste" läsa på om saker och ting. Sedan har jag vana att läsa forskningsrapporter från mitt jobb, så det underlättar förstås, även om det är i ett annat område. 

Hemulen, oj så spännande med forskningen! Finns det mer att läsa någonstans? Hoppas förstås verkligen att du inte ska behöva dina DHEA!

Germany, intressant info, vad är det för källa till det? Funderar på det med att det ska tas med mat, det är lite svårt att förstå varför eg. Skulle vara intressant att förstå den rekommendationen.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-04 21:03:39 följande:
    Lillstoran, jag vet inte precis hur de ser att äggen är omogna, men jag jag tror inte det bara handlar om storleken. När det gäller om det skulle vara bättre att vänta ut till de små kommer i kapp, så vet jag inte, men jag har också hört att de inte ska bli för stora heller, har för mig jag hört 26mm. I vanliga cykler finns ju en anledning till att en follikel är ledande, det är ju den kroppen "valt ut" att släppa vid äl, den borde väl ofta vara den bästa tänker jag. När det gäller IVF stimulerar man ju fram fler så det finns ju uppenbarligen flera som kan vara riktigt bra, men  det skulle vara intressant att veta om de större ofta är de bättre. Kul att du tycker jag är påläst, jag är den sorten som bara "måste" läsa på om saker och ting. Sedan har jag vana att läsa forskningsrapporter från mitt jobb, så det underlättar förstås, även om det är i ett annat område.  Hemulen, oj så spännande med forskningen! Finns det mer att läsa någonstans? Hoppas förstås verkligen att du inte ska behöva dina DHEA! Germany, intressant info, vad är det för källa till det? Funderar på det med att det ska tas med mat, det är lite svårt att förstå varför eg. Skulle vara intressant att förstå den rekommendationen.

Du är väldigt påläst, själv skulle jag aldrig orka plöja all information. Jag bara körde. Dock när jag tänker efter så sa läkaren på Karolinska att de äggen som mognar först ofta är bäst, så det ligger säkerligen något i det du säger. Så är det ju i naturen oxå. Så det är nog en avvägning hur länge man kan vänta ut de minsta. Finns ju övermogna ägg också, men "omogna" har jag läst ett stort antal gånger i olika trådar. Så embrylogerna kan tydligen se det. Tydligen plockar de gärna tidigare vid korta metoden men fråga mig inte varför. Vad händer för dig - när blir nästa behandling? Är du nöjd med CvL?
  • Vi 5

Lillstoran, jag tror just den tidigare plockningen vid korta beror på den studien som visade att det var gynnsamt. Ibland önskar jag med att jag bara kunde köra utan att vända, vrida och granska allt. :) Ja jag är jättenöjd med CvL, de har varit mkt professionella och pålästa! Nu väljer vi dock Fertilitetscentrum Gbg nästa gång ändå, delvis pga känslomässiga skäl, blev gravid där för ett år sedan på första IVFet ( slutade med ma v9). Men även praktiska skäl.

Alynda, låter ju jättefint! Håller tummarna stenhårt!

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-04 21:51:18 följande:
    Lillstoran, jag tror just den tidigare plockningen vid korta beror på den studien som visade att det var gynnsamt. Ibland önskar jag med att jag bara kunde köra utan att vända, vrida och granska allt. :) Ja jag är jättenöjd med CvL, de har varit mkt professionella och pålästa! Nu väljer vi dock Fertilitetscentrum Gbg nästa gång ändå, delvis pga känslomässiga skäl, blev gravid där för ett år sedan på första IVFet ( slutade med ma v9). Men även praktiska skäl. Alynda, låter ju jättefint! Håller tummarna stenhårt!

Även om jag hade gjort om allt så hade jag varken haft tid, ork eller energi att vända och vrida på allt! Att läsa på detta forum är fullt tillräckligt är mig. Lycka till!
  • Lillstoran

Dock lite fascinerad av Falun, under förutsättning att man är en kandidat för långtidsodling. Annars hade jag valt en klinik i Stockholm. Uppsala hade oxå funkat. Carlanderska ska ju vara bra. Väldig variation, ena dagen Uppsla och andra Göteborg. Gissar att du bor mittemellan.

• Vi 5

Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna.

Germany, tack ska kolla sen.

MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2012-12-05 08:50:20 följande:
    Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna.

Germany, tack ska kolla sen.

MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

Tack jag mår ganska bra. Tycker vallningarna har lagt sig lite *peppar peppar Glad
    Inväntar mensen i helgen och på onsdag ska jag och kolla så hela slemhinnan är borta denna gång!! Spännande!! eller spännande.. jag blir galen om det inte ser bra ut Förvånad
  • mba12

Tack Germany att delade med dig infon om DHEAn och länken du skickat. Håller tummarna för dig för nästa försök Miss B. heja heja, håller tummarna, hoppas det går hela vägen nu Anemon, önskar dig samma sak, hoppas att det går hela vägen nu och du lyckas nu Vi4 hår går det för dig? Hoppas det är bra med dig CFf, du ska vara jätte glad att ditt AMH går uppåt! Tack att du delar med dig så mycket info. Du och Germany är 2 utav många pärlor i detta tråd. Kram tjejer♥