MissBoring skrev 2012-12-06 12:19:39 följande:
Ser nu att min inlägg låter lite bryskt och det va inte meningen

Men jag vill bara pǻpeka att det inte alltid är pengarna som styr valet utan även känslan.
"Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon."
Det tror jag beror på att när man gjort ett par IVF:er så har man sökt mer info och då förstår att man inte behöver fortsätta på en klinik som man inte är nöjd med, oavsett vad det är som gör missnöjet.. kanske personkemi..
"Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska"
Detta känner jag inte alls igen från den här tråden att någon uttryckt detta. Jag vet att det förekommit i andra trådar men inte här, därför är det väl inget vi heller behöver dra i denna tråden?
Jag tycker vi får acceptera att vi alla tycker/tänker olika och nått jag har fått lära mig är att allt kan man inte förstå. Jag kan tycka något är väldigt självklart och logiskt men för det så behöver ingen annan göra det.
Tex, har en kompis som jobbar på fabrik. Jag försökte länge få henne att skaffa sig ett mer utvecklande jobb.. mer utmaning etc och kundkontakt. Roligt jobb helt enkelt!!

Det jag inte tänkte på det var ju att det va utifrån det jag tyckte... hon själv uppskattar hon att få gå hem på fredag, lämna jobbet bakom sig och inte behöver tänka mer på det, tex. Sen är hon en exemplarisk anställd, pliktrogen etc så bara för att hon inte vill ha ett jobb där hon behöver tänka på jobbet efter sina timmar på dagen så innebär det ju inte att hon är en sämre anställd. Å varför ska jag försöka få henne till att göra något annat än det hon själv vill? Det tog bra lång tid och självinsikt för mig att komma på att bara för att jag vill göra på ett sätt så kan jag inte räkna med att förstå varför inte andra vill det.
äsch nu kanske det blev långt och invecklat men jag hoppas det kom fram vad jag menar, att det är inte lätt att förstå hur andra resonerar men ibland får man acceptera att man inte förstår

Bara undrade helt enkelt då jag inte förstår logiken, om man bor i Stockholm där det finns 3 kliniker samt 1 i Uppsala.
Att Sverige ligger efter har tydligt påpekats gång på gång i andra trådar, i vart fall tidigare i 40 + tråden. Samtidigt lovordas CFC som "fantastiska". Särskilt om man har blivit avrådd och utdömd i Sverige - så kommer alla naturligtvis att lyckas på CFC
(nu ironiserar jag och överdriver en aning, men det är precis vad som tidigare har skrivits i 40 + tråden gång efter gång). Det är sättet som det framställs på som stör mig helt enkelt. Som om det var någon absolut sanning att det skulle vara så.
Jag skulle aldrig ha valt CFC som verkar vara någon form av "hafsverk", har inte det minsta förtroende efter vad jag läst att Calliermo skrev senast idag.
Som Calliermo beskrev situationen - gick det till så även på Sophiahemmet eller hos landstinget också?