• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Missne
    callimero skrev 2012-12-06 17:33:12 följande:
    Den här läkaren anser tvärtemot många studier att dhea kan vara skadligt i ivf-sammanhang:
    haveababy.com/fertility-information/ivf-autho.../

Det skulle kännas bra om man på något sätt kunde ta det under mer kontrollerade former. Men i min ålder är det ivarjefall inget att vänta på. Men det känns jobbigt att laborera med dyrbar tid.
    Mycket intressant. Jag blev ju av med ägglossningen och mensen efter jag ätit DHEA 50 mg i två månader. När jag drog ner till 25 mg så tog det bara ca 5 dagar innan jag fick äl. När jag blev av med äl så krävde jag att få göra undersökning  och ta prover på bl a testosteron eftersom jag misstänkte att mina testeronhalter ökat och var orsak till utebliven äl. Mycket riktigt fick jag några veckor senare svar på proverna att mitt testosteron låg på 2,7 när man som kvinna inte ska ha högre än 1,8! Ganska mycket för högt alltså!!! Även mitt TSH hade blivit högt (2,7) och mitt AMH hade minskat drastiskt på de 4 månader som jag ätit DHEA (från 0,7 till 0,2 på 4 månader). Sen dess har jag fortsatt med 25 mg i 1,5 månad och idag har jag varit och tagit nya prover för att se om testosteronet har sjunkit när jag sänkt dosen. Jag är mycket skeptisk till att fortsätta men vi bestämde att jag skulle avvakta med beslutet tills vi fått alla provsvar.
  • callimero

Hej Missne, kul (eller ja egentligen inte kul) att se dig!
    Vilken sort dhea har du ätit, Prasteron eller beställt eget? Vem gick med på att utföra testosterontestet? Blir intressant att höra hur du ligger till efter sänkt dos.

• Missne

Callimero: Hej JAg har fått Prasteron av min lokala läkare som samarbetar med Falun. Förslaget var läkarens och jag gick med på att testa eftersom man hört att det kan hjälpa. Läser man artikeln ovan så är det inte något som jag bör äta utan att det till och med kan vara skadligt. Känns nog inte som jag vill fortsätta inför ett ev IVF...

• germany
    Missne - Det verkar som om du är en av de personer som faktiskt inte alls behöver DHEA tillsatt i form av tillskott.
    Har du tagit något DHEA-s prov innan du började med preparatet samt nu när du tagit testosteron?

Det är jättesvårt detta med att veta hur kroppen fungerar och vad som ställer till vad och vad som hjälper....men det är bara att prova sig fram och därefter kunna bilda sig en uppfattning om vad våra kroppar mår bra av (inte det lättaste minsann).

Ser fram emot att få höra vad dina provsvar visade, det kan hjälpa oss andra i våra funderingar kring tex dosering.

Min tanke är att nu i December använda mig av min remiss där DHEA-s prov ingår, men vill vänta 1-2 veckor till.
    Tror jag dessutom ska försöka få ta testosteron också då det känns bättre att veta istället för att fundera & grubbla kring hur ens hormoner "mår" :)

Tack för din info.

cff - Du har tagit testosteron om jag minns rätt. Hur visade dina provresultat?

Lillstoran - Jag ska höra mig för lite om Q10, vill inte blanda alltför mycket på en och samma gång utan att veta hur det påverkar det ena och det andra. Kanske kan vara värt att pröva sen, om det blir fler misslyckade IVF (vilket jag verkligen hoppas att det inte blir....)

Callimero - Ska läsa din länk vid tillfälle, tack för den så länge.

Miss B- Du sprayar på? Hoppas det går bra. Du ska se att tiden går fort och att du snart är i gång med sprutorna Glad.

Tuvalina - Inboxar dig 
  • callimero

Missne, det råder nog delade meningar om det som så mycket annat i ivf-världen. Den som hade ett facit!

• Bambi2

Hej, vad är egentligen skillnaden mellan Dhea "microniserat" från NY och Keto 7? Jag har för mig att det fanns en diskussion om detta i tråden, men svårt att hitta igen. När jag läser på fertilitetsguiden, har jag för mig att det står att Keto 7 inte innehåller det som kan leda till förhöjda testosteronvärden. Borde inte det vara bättre? Varför föredrar inte alla Keto 7 framför den andra Dhea-produkten?

• cff

Bambi - jag har precis som du uppfattat det som att Keto-varianten inte omvandlas till könshormoner - men jag tror att det är just den effekten som vi vill åt - androgener (dvs t.ex. Testosteron) kan förbättra IVF-resultaten, både genom att Estradiol bildas av testosteron och genom andra funktioner. I alla studier använder de mikroniserat DHEA och det är också detta som förespråkas av CHR (Center for Human Reproduction i NY)

Jag har  en intressant rapport med teorier om på vilket sätt DHEA förbättrar chanserna - vad det är för mekanismer som det sätter igång i kroppen (klicka på länken för att komma till en sammanfattning): Effect of dehydroepiandrosterone on oocyte and embryoyields, embryo grade and cell number in IVF - vill du ha hela rapporten så kan jag maila den (inboxa mig din mailadress i så fall)

• Älva1973

Hej hej,
    Har haft den här tråden som favorit ett litet tag nu men inte skrivit något. Jag har hört talas om DHEA och försöker nu läsa på mig mer om det. Vi har bestämt oss för att göra ett IVF-försök och är nervös för att jag inte kommer producera nog många fina ägg.

Har börjat en utredning och har fått svar på mina prover att de är "normala". AMH-värdet fick jag ta om för att det visade en siffra som inte fanns i det normala intervallet. Väntar nervöst på det  svaret. Ska på läkarbesök om en vecka och gå igenom provsvaren. Jag har aldrig fått något hormonstimulerande under tiden vi har försökt. Tänker säga till henne att vi vill ta IVF nu först (kommer få betala för det själv) innan vi måste fortsätta försöka själv. Funderar på om DHEA kan förbättra chanserna vid IVF (vilket jag läst att det gör för många).

Ska läsa lite och se om jag blir något klokare och kanske kan få ställa någon fråga om det är ok?
    Jag bor uppe i norra sverige och där är landstinget väldigt snåla med sin hjälp, man får inte ha fyllt 38 år och jag fyller 39 nu om två veckor. Går till en privat klinik nu.

• germany

Kul att du följt tråden ett tag och nu också då börjat skriva i den Skrattande.
    Här har du en till norrlänning och ja...vi bor verkligen på fel ställe.
    Jag fick bara 1 IVF bekostat av landstinget till skillnad mot andra landsting där då hela 3 gratisförsök ingick.
    Har inte hört något om hur det blev med de nya förslagen om även vi som bor i de landsting där de är snåla numera kommer att köra 2 eller 3 gratisförsök. Jag hoppas det för andra som kommer efter. Det underlättar en hel del att man har några gratisförsök på sig innan man själv tvingas bekosta kalaset.

Jag tvivlar på att du vinner något på att äta DHEA då du verkar ha helt normala värden.
    Men be gärna om att få ta ett DHEA-s prov så får du svart på vitt om du har brist på hormonet eller om du ligger bra till inom ref.värdet.

Finns aldrig någon anledning att laborera med kroppen om det inte är nödvändigt.
    Många gånger kan det skapa obalans och det är inte det vi är ute efter när vi väljer att ta tillskott utan att föraöka balansera kroppen och återfå som i detta med DHEA ett helt normalt värde och inte ett skyhögt värde eller ligga kvar på det väldgit låga värde som många av oss som äter DHEA nog har.
    Dessvärre så tror jag det är få som verkligen kollar upp sitt DHEA värde och det är lite synd. Det är inte alls svårt att få remiss på provet bara man har en bra läkare samt lägger fram sitt önskemål om prov på ett bra sätt.

Invänta du ditt nya AMH prov innan du tar beslut om hur du ska göra.
    Däremot så kan du göra andra saker redan nu som att äta rätt och nyttigt.
    Bort med alla transfetter, socker osv osv (finns mängder du kan göra för att boosta kroppen)

Får jag fråga vilken klinik du går hos?