• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Mba12 hur är det med dig då? Kram

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-05 08:50:20 följande:
    Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna. Germany, tack ska kolla sen. MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige.
  • germany
    mba12 skrev 2012-12-05 21:38:26 följande:
    Tack Germany att delade med dig infon om DHEAn och länken du skickat. Håller tummarna för dig för nästa försök Miss B. heja heja, håller tummarna, hoppas det går hela vägen nu Anemon, önskar dig samma sak, hoppas att det går hela vägen nu och du lyckas nu Vi4 hår går det för dig? Hoppas det är bra med dig CFf, du ska vara jätte glad att ditt AMH går uppåt! Tack att du delar med dig så mycket info. Du och Germany är 2 utav många pärlor i detta tråd. Kram tjejer♥
    God morgon! Vad roligt att se dig här igen, och även du är en pärla som lätt platsar i det långa pärlhalsbandet! Hjärta
     Men förstår dig att du tillfälligt lämnat FL för en välbehövd paus där kanske barntankarna lättare då kan få vila. Men glad att du finns kvar, skriver till dig via inbox nån dag när jag får tid att sitta en längre stund vid datorn.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-12-05 22:57:10 följande:

Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått varför en del väljer CFC. Det är rent ut sagt ologiskt om man bor i Stockholm. Som tidigare nämnt alla kringkostnader, kan knappast bli billigare än att välja en klinik i Stockholm. Det är skillnad om man bor i Malmö eller Skåne. Sedan allt krångel med att få recept översatta. Har läst i flera trådar att personer fått betala recepten själva. Hur tänker man?! Jag kan förstå om man är singel om det inte finns något annat alternativ. Dessutom språksvårigheter. Det känns tryggare att gå på en klinik där personalen talar svenska. Dessutom ger de inte gärna morfin om man inte - uttryckligen - kräver det. Skulle aldrig falla mig in att göra ett äggplock igen utan hela paketet bedövning med lugnande mediciner och allt därtill. Det ska vara så kraftigt bedövat att man inte känner något. Jag hade så mycket bedövning i kroppen att jag inte mindes något av händelsen. Morfinet gör att sticket av bedövningasprutan inte känns. Att Sverige skulle vara så "efter" som en del påstår - det stämmer säkert i vissa avseenden men statistiskt sett ( vilket spelar avsevärt stor roll i val av klinik) så håller den svenska IVF vården hög kvalitet. 35 procent i snitt mot 25 procent i Europa. Att fler skulle lyckas på CFC än på Karolinska Sjukhuset eller på Sahlgrenska tror jag inte heller på. Då får ni bevisa det för mig. Folk glömmer att många lyckas på de här "kassa" klinikerna i Sverige som är så "efter". Om jag kulle göra om allt i framtiden hade jag i första hand tagit en klinik i Stockholm - varför ska jag åka längre när det finns kliniker i Stockholm. Det låter väldigt ologiskt i mina ögon. Jag hade velat ha en klinik som håller mig i handen, inte en klinik där man till större del får klara sig själv som CFC vad jag har läst. Jag hade tänkt som Vi 4 och Miss Boring och valt klinik i Sverige.
    Jag tycker det är bra att du har en  så egen stark känsla på vad just du tycker är vettigt & rätt gällande det som rör IVF kliniker. Var och en av oss är helt olika som personer och i tycke & smak och ingen av oss kan tänka, känna, besluta exakt som den andre, därför så tycker jag det är jätteviktigt att försöka respektera varandra i allas våra val.

Jag kan tydligt läsa vad du tycker och det bör respekteras. Jag kan även hålla med dig i vissa saker som du skriver. Däremot så känns det som om du inte riktigt respekterar andras val. Självklart så ska vi hjälpa varandra fram i denna barnverkstad men kanske inte ifrågasätta varandras beslut.

Jag menar alltså inte att det är fel att argumentera för något som kanske är bättre, men det är också bättre att bolla lite fint med bollen och rulla den sinsemellan istället för att skjuta rakt på. Det gör mindre ont.

Hoppas du inte tar illa upp, jag antar att du ändå bara vill alla väl och att du kanske bara blir lite ivrig att lägga fram dina åsikter men att de då tyvärr kan tolkas på ett sätt som kan sticka i andras ögon, men jag tror ändå inte att det är din avsikt.

Hoppas din graviditet rullar på fint annars och att du mår bra. När är BF?
  • Gaaaa

Jag har gjort 3 försök på Carlanderska. Tänker inte snacka skit för att det inte lyckades för mig. MEN efter att man hänger här så har jag förstått att man får olika vård beroende på vilken läkare man har.
    Som när jag frågade min om DHEA så var det såååå dumt och man visste ingenting, sedan läser man här att en annan läkare skriver ut det inga problem. Det är bara så att vissa är mer oroliga/rädda än andra med förändringar..

Samtidigt så går det frammåt. TSH värdet sänkte de efter bara några månader vi varit inskrivna. Och nu tar de AMH på alla.

Jag vänder mig utomlands denna gången för att vi har stor chans att få tillbaka pengarna och faktiskt kunna påverka vilka läkemedel man ska ta.

Min upplevelse är att alla mina läkare har gått på gammal rutin. Och den ville de inte ens bryta när jag inte fick äggblåsor, då höjdes ju bara dosen!        

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-06 07:00:28 följande:
    Jag tycker det är bra att du har en  så egen stark känsla på vad just du tycker är vettigt & rätt gällande det som rör IVF kliniker. Var och en av oss är helt olika som personer och i tycke & smak och ingen av oss kan tänka, känna, besluta exakt som den andre, därför så tycker jag det är jätteviktigt att försöka respektera varandra i allas våra val.

Jag kan tydligt läsa vad du tycker och det bör respekteras. Jag kan även hålla med dig i vissa saker som du skriver. Däremot så känns det som om du inte riktigt respekterar andras val. Självklart så ska vi hjälpa varandra fram i denna barnverkstad men kanske inte ifrågasätta varandras beslut.

Jag menar alltså inte att det är fel att argumentera för något som kanske är bättre, men det är också bättre att bolla lite fint med bollen och rulla den sinsemellan istället för att skjuta rakt på. Det gör mindre ont.

Hoppas du inte tar illa upp, jag antar att du ändå bara vill alla väl och att du kanske bara blir lite ivrig att lägga fram dina åsikter men att de då tyvärr kan tolkas på ett sätt som kan sticka i andras ögon, men jag tror ändå inte att det är din avsikt.

Hoppas din graviditet rullar på fint annars och att du mår bra. När är BF?
    Germany - jag försäker bara förstå hur folk tänker    när de gör sina val. Ibland förstår jag helt enkelt inte logiken i förhållande till hur jag själv hade resonerat och vad som är vettigt i realiteten. Mycket av det jag skriver ligger det dessutom något i. Det är inte så att det är helt grundlöst det jag skriver.

Det är ytterst få som gör IVF första gången och bor i Stockholm som väljer att åka till Köpenhamn. Jag har aldrig hört talas om någon.

Den viktigaste parametern är hur kliniken har lyckats i förhållande till andra kliniker. Det är det enda som finns att gå på. Hittade den länken Vi 4 hänvisade till med en tabell.

Resonemanget om Falun kan jag köpa då de är berömda för sin långtidsodling och frysteknik (om man är en kandidat för detta). Jag gissar att långtidsodlingen är anledningen att många åker dit från Stockholm. 

Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska.

Vi är inbokade på Karolinska på planerat kejsarsnitt den 15 januari 2013, i e 5 dagar före BF. Det finns inte någon medicinsk anledning, men jag har valt planerat kejsarsnitt för att det känns tryggare och bland dem som gjort båda ska planerat kejsarsnitt vara bättre och mer skonsamt. Jag är inte alls rädd, min kollega valde också planerat kejsarsnitt (25 % i Stockholm och högst i landet). Hon hade ont i 1 vecka sedan har hon inte känt något alls. Det är en praktisk och skonsam "genväg" i förhållande till en vanlig förlossning. Ju äldre man är ju lättare är det att få igenom ett planerat kejsarsnitt. Jag behövde inte sitta och förklara mig på någon Auroraklinik.

Vad händer med dig? Tråkigt att det inte gick denna gången - blir det Falun en gång till? Så länge läkaren inte sätter stopp så finns det ingen anledning att ge upp. Finns ju de som har lyckats efter många försök {#emotions_dlg.flower}.

• Lillstoran
    Gaaaa skrev 2012-12-06 10:17:27 följande:
    Jag har gjort 3 försök på Carlanderska. Tänker inte snacka skit för att det inte lyckades för mig. MEN efter att man hänger här så har jag förstått att man får olika vård beroende på vilken läkare man har.
    Som när jag frågade min om DHEA så var det såååå dumt och man visste ingenting, sedan läser man här att en annan läkare skriver ut det inga problem. Det är bara så att vissa är mer oroliga/rädda än andra med förändringar..

Samtidigt så går det frammåt. TSH värdet sänkte de efter bara några månader vi varit inskrivna. Och nu tar de AMH på alla.

Jag vänder mig utomlands denna gången för att vi har stor chans att få tillbaka pengarna och faktiskt kunna påverka vilka läkemedel man ska ta.

Min upplevelse är att alla mina läkare har gått på gammal rutin. Och den ville de inte ens bryta när jag inte fick äggblåsor, då höjdes ju bara dosen!        
    Att vända sig utomlands om man kan få ersättning dvs. pengarna tillbaka är ett - substantiellt - skäl för att göra det. Den föklaringen köper jag fullständigt, men det är en helt annan sak. Det visste jag dock inte att man fick. Förutom vid ÄD.

• Gaaaa
    Lillstoran skrev 2012-12-06 10:28:06 följande:
    Att vända sig utomlands om man kan få ersättning dvs. pengarna tillbaka är ett - substantiellt - skäl för att göra det. Den föklaringen köper jag fullständigt, men det är en helt annan sak. Det visste jag dock inte att man fick. Förutom vid ÄD.

Det är väldigt nytt, jag var tvungen att ringa försäkringskassan för att få det bekräftat för jag hittade det enbart på en sida på nätet.
    Men det är ju också en chansning man kan ju få avslag..

• Lillstoran
    Gaaaa skrev 2012-12-06 10:32:33 följande:

Det är väldigt nytt, jag var tvungen att ringa försäkringskassan för att få det bekräftat för jag hittade det enbart på en sida på nätet.
    Men det är ju också en chansning man kan ju få avslag..

Spännande och lycka till !{#emotions_dlg.flower}. Detta visste jag inte om. Dock vid ÄD vad jag förstått ?!
  • mba12

Tack Miss B. jag mår hyfsad bra

Lite kort om mig;
    Jag har kört akupunktur hos en ny akupunktör sen augusti (har kört sedan April).
    Har träffat en homeopat efter misslyckat IVFen och har ätit homeopat mediciner sen dess.

Igår i det stormiga vädret var jag hos homeopaten. Efter undersökningen sa hon "...det har hänt en hel del med dig!!..."
    Första gången jag var hos henne såg hon att ena äggstocka mår inte bra, den är spänd sa hon (jag sa ingenting till henne innan, hon såg det själv!). Högra äggstocka är i viloläge och har inte fungerat sen februari.
    Hon sa, den mår MYCKET bättre, och lite annat som hon såg att det är bättre nu!

Sen var jag hos akupunktören, hon sa att jag har bättre energi i livmodern! Det är första gången jag hörde detta från henne! Hon har alltid sagt att jag har dålig energi!
    Hon tyckte inte att jag skulle göra IVF förra gången eftersom kroppen var inte i balans och livmodern hade dålig energi. Lite svårt att begripa men nu när jag har facit i handen skulle jag ha lyssnat på henne.
    Hon rekommenderar att jag får vänta till feb.

Av homeopaten fick jag annan medicin som jag ska fortsätta med ett tag till och fortsätta att få akupunktur och zonterapi behandlingar tills min läkare kommer tillbaks den 20e feb.

Angående DHEA funderar jag på att sluta med den! Dels för att jag har mycket sömn problem, jag har mycket ont i brösten några dagar innan mensen kommer (det känns lite läskig). Dels att jag är reumatiker och har läst att man ska vara försiktig med DHEA som reumatiker. Ska rådgöra med min läkare nästa fredag även om jag vet att jag inte får nån vettig svar!

Ps. ska göra HSG-undersökning på Sophia Hemmet på måndag. På fredag ska träffa min läkare, spännande att se vad han ser på högra äggstocka.

Kram