• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Lillstoran nu får du läsa vad jag skrev!

"Det finns andra som är mycket tydliga på att lägga fram sina åsikter gång på gång att "Sverige är efter" och " i förhållande till CFC m.fl. som lär vara så "fantastiska" och aldrig misslyckas. Om alla lyckades där så skulle ingen välja någonannan klinik. Dessa kommetarer sticker också folk i ögonen, särskilt när det inte går att bevisa att CFC lyckats bättre än Karolinska"

Detta känner jag inte alls igen från den här tråden att någon uttryckt detta. Jag vet att det förekommit i andra trådar men inte här, därför är det väl inget vi heller behöver dra i denna tråden?

• Tuvalina

DHEA, DHEA, DHEA.

Vet ni, jag har tappat extremt mycket hår sen jag börjat igen. En månad har jag knaprat 75 mg om dan och håret faller och faller. Jätteläskigt

• callimero
    Tuvalina skrev 2012-12-06 15:53:12 följande:
    DHEA, DHEA, DHEA.

Vet ni, jag har tappat extremt mycket hår sen jag börjat igen. En månad har jag knaprat 75 mg om dan och håret faller och faller. Jätteläskigt
    Hm, vad mysko. Jag har mest läst om ökad hårväxt? Men det kanske bara gäller ställen där man ej önskar det som tex i ansiktet...
  • PimPim1

Skrattande Ni är för rara alla här hehe.Tungan ute 

Trist att du tappar hår Tuvalina.. jag har också knaprat 75 mg men märker inget alls på håret.. Kan det inte vara det vanliga höst/vinter fällningen?

• Lillstoran
    callimero skrev 2012-12-06 15:42:24 följande:
    Nu är jag off-topic igen, sorry.

Måste bara tillägga att jag givet inte är nöjd med CFC denna gång. Tyvärr har jag inget annat val. Orkar inte skriva i en tråd jag inte hör till om Sophiahemmet så jag tar det här och hoppas ingen tar illa upp. Efter 8 försök där a´ 35.000:- per gång så anser jag inte de håller måttet med den stelbenta attityd vi mötte. Ett ÄP där tog aldrig hela 30 min och vid ET använde de aldrig ultraljud, de bara förde in embryona på känn. CFC visar tydligt med UL var det hamnar i livmodern. Jag vet inte hur många studier om autoimmuna problem, dhea, miljön i livmodern, spermiernas betydan osv jag kom med - de bara förlöjligade mig och viftade bort det. Så har CFC inte gjort ivarjefall.

Finns missnöje på alla kliniker såväl utomlands som i Sverige. Barnmorskan sa till mig när vi skulle välja förlossningsklinik (var vi ville göra kejsarsnitt), att hon haft patienter som varit missnöjda på i stort sett varje sjukhus i hela Stockholm.

Själv skulle jag gärna testa DHEA om jag i framtiden skulle vilja ha fler barn (vilket jag inte tror jag kommer att hinna med för att vara realistisk, blir 41 år 2013). Skulle gärna kunna göra IVF och äggplock igen, då jag aldrig fick de kraftiga biverkningar eller ont vid äggplock som många andra fått, som gör processen jobbig. Kostnaden är den största nackdelen.  

Dock skulle jag - aldrig - utsätta mig för att göra äggplock, priming etc. obedövat eller utan morfin. Tycker det är respektlöst av kliniken och helt vansinningt. Såvida man inte kommit på idén själv som patient, vilket är en annan sak. Skulle stått på mig och krävt morfin etc. Hade blivit rasande Demon.

Har en kompis som precis tvingat sig till att bli lagd på narkos i samband med ett ryggmärgsprov, bara för att det ska göra djävulskt ont på SöS. Orkar man bara vara tillräckligt obekväm så får man som man vill. Hann de ens bedöva och bedövningen hann verka om det tog 3 minuter kan man verkligen fråga sig. 

Jag gillar inte saker som gör ont, men alla är vi olika. Äpple     

Tror dock på DHEA, Q 10 etc. Det är ju något i preparaten då Livsmedelsverket i vart fall beträffande Q10 avråder från att fortsätta så fort man blir gravid.     
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-12-06 15:53:12 följande:
    DHEA, DHEA, DHEA.

Tappade också mycket i början när jag åt men tycker det blev bättre efter ett tag. Hoppas det blir så för dig med. Kommer du ihåg hur det va sist??
  • cff

Tuvalia - när jag under några veckor ökade min dos från 75 till 100 så började jag tappa mer hår igen (jag tappade en hel del hår i början när jag började med DHEA, men tyckte att det lugnade sig sen). Har dock om något en ännu tjockare man (dvs hår, inte herre) än tidigare så det märks främst på att duschsilen måste tömmas dagligen Skrattande

• Tuvalina

Tappade inte alls hår i somras när jag åt men då åt jag 50 mg/dag den mesta tiden. Jag hade jättetjockt hår när jag gifte mig och nu när jag var till frissan så reagerade hon verkligen över att mitt hår försvunnit.

Skönt ändå att höra att det är fler som tappar hår så det inte är en udda företeelse :-0