• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Inlägget ovan var till dig Älva 1973.
    Kanske blev lite fel också såg jag när jag skrev att du inte vinner något på att äta DHEA.....Allt beror ju på om du har lågt värde naturligt i din kropp nu. Men vore jag du så skulle jag faktiskt inte testa med DHEA tillskott förrän du har provat en IVF behandling och ser resultatet där.
    Vi som använder DHEA har nog många haft misslyckade försök bakom oss och därför ser oss om efter möjligheter att förbättra vårt resulat genom att prova olika tillskott.

Får du till ett bra IVF resultat så menar jag att det finns ingen anledning att ändra på det vinnande konceptet.

• germany

Callimero - Jag har nu läst länken du gav om DHEA.
    Enligt den så bör man alltså inte äta DHEA om man har dålig ovariell reserv....vilket jag då har och säkert de flesta av oss här i tråden Förvånad. Dock så vet jag inte vad jag ska tro då de flesta studier jag har läst tyder på att DHEA verkligen är bra.

Hur tänker du / ni andra när ni läser detta? Kan vi kanske diskutera detta tillsammans istället för att vända och vrida på det var och en för sig hemma, grubbla & fundera och ev komma fram till något "bra" som gör att man kan ta ett beslut som känns bra i ens maggrop (för stunden)....menefter det ändå inte är något klokare i ens beslut.
    Håhåjaja, har man inte problem redan så letar man hela tiden upp en massa nya och allt pga denna barncirkus!

Jag hade en länk för någon dag sedan och jag har varit inne på att följa rekomendationen där, dvs att äta DHEA tills ett normalt DHEA värde uppnåtts och sedan trappa ner och när jag varit fri frå preparatet i 1 vecka så ska jag ta nytt DHEA-s prov för att se att nivån fortfarande ligger inom ref.värdet.

Hur ser ni på att använda DHEA eller ej under sprutperioden?

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-06 20:16:53 följande:
    Missne - Det verkar som om du är en av de personer som faktiskt inte alls behöver DHEA tillsatt i form av tillskott.
    Har du tagit något DHEA-s prov innan du började med preparatet samt nu när du tagit testosteron?

Det är jättesvårt detta med att veta hur kroppen fungerar och vad som ställer till vad och vad som hjälper....men det är bara att prova sig fram och därefter kunna bilda sig en uppfattning om vad våra kroppar mår bra av (inte det lättaste minsann).

Ser fram emot att få höra vad dina provsvar visade, det kan hjälpa oss andra i våra funderingar kring tex dosering.

Min tanke är att nu i December använda mig av min remiss där DHEA-s prov ingår, men vill vänta 1-2 veckor till.
    Tror jag dessutom ska försöka få ta testosteron också då det känns bättre att veta istället för att fundera & grubbla kring hur ens hormoner "mår" :)

Tack för din info.

cff - Du har tagit testosteron om jag minns rätt. Hur visade dina provresultat?

Lillstoran - Jag ska höra mig för lite om Q10, vill inte blanda alltför mycket på en och samma gång utan att veta hur det påverkar det ena och det andra. Kanske kan vara värt att pröva sen, om det blir fler misslyckade IVF (vilket jag verkligen hoppas att det inte blir....)

Callimero - Ska läsa din länk vid tillfälle, tack för den så länge.

Miss B- Du sprayar på? Hoppas det går bra. Du ska se att tiden går fort och att du snart är i gång med sprutorna Glad.

Tuvalina - Inboxar dig 
    Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om att "blanda" olika mediciner.

Nu när jag tänker efter så köpte jag 3 burkar för priset av 2 (eller något liknande). Ursäkta om jag inte minns men det var nästan 1 år sedan.

De tillskott jag också tog var:

Levaxin 125 mg - alltså relativt hög dos som sedan sänktes till 100 mg. Mitt TSH värde låg initialt på 3,0, T4 (styr underfunktion tror jag) låg på 8. Även om 8 ligger inom referensintervall så bör värdet vid fertilitet vara minst 12. I anledning av TPO-ak antikroppar om över 600 så satte endokrinologen in Levaxin. Därefter har han följt mig under hela graviditeten och jag lämnar regelbundet prover för att justera dosen. Men så såg det ut initialt. Vid tidpunkten när jag lyckades låg TSH under 0,5 och T4 på 12.  

Folsyra - Apotekets 1 ggr / dag.

D - vitamin - Karolinska Sjukhusets studie flytande extra stark engångsdos samt löpande Apotekets 1 ggr / dag.

Multivitamin Kvinna - Apotekets 1 ggr / dag.

E - vitamin - Apotekets 1 ggr / dag.

Omega 3 - köpt på internet (hade i och för sig inget med fertilitet att göra. Min mamma som är 80 år tar detta). 4 tabletter /dag.

Järntablettter - som sambon fick då han är blodgivare. 1 ggr / dag.

Q 10 - hälsokostaffär. Tror det var 2 ggr / dag.

Jag vet faktiskt inte om det är bra att blanda allt detta. Dock så endokrinologen uttryckligen att Järntabletter eller uppblandat järn (som Mitt Val Kvinna) inte fick tas tillsammans med Levaxin. Jag delade upp allt på morgon och kväll. 

• Lillstoran

Jag blev gravid med DHEA (Prasteron)

Den här tråden hittade jag! Har dock inte lyckats lära mig hur man länkar trådar så där snyggt.   

• germany

Lillstoran - Tror inte du blandade för mycket tillskott då du blev gravid Glad.
    Jag skulle testa allt möjligt bara jag hade mera tid på mig....men jag känner tiden snurrar för fulla muggar och det känns aldrig bra att börja laborera med något nytt i samband med IVF. Och jag har då gjort 4 fulla IVF på 1 år....var egentligen bara i sommar som jag fick ett längre uppehåll, men då började jag med Prasteron och ville inte blanda in något mer nytt. Men forska och leta vidare kan jag alltid göra, utifall att jag vill prova något nytt som kanske kan förbättra mina chanser.

Men det finns också ett andra alternativ inom en snar framtid för mig och det är ÄD, vilket jag hoppas en hel del på. Men än är jag inte där.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-07 09:53:32 följande:
    Lillstoran - Tror inte du blandade för mycket tillskott då du blev gravid Glad.
    Jag skulle testa allt möjligt bara jag hade mera tid på mig....men jag känner tiden snurrar för fulla muggar och det känns aldrig bra att börja laborera med något nytt i samband med IVF. Och jag har då gjort 4 fulla IVF på 1 år....var egentligen bara i sommar som jag fick ett längre uppehåll, men då började jag med Prasteron och ville inte blanda in något mer nytt. Men forska och leta vidare kan jag alltid göra, utifall att jag vill prova något nytt som kanske kan förbättra mina chanser.

Men det finns också ett andra alternativ inom en snar framtid för mig och det är ÄD, vilket jag hoppas en hel del på. Men än är jag inte där.

Germany - generellt tror jag inte vitaminer är farliga att blanda (med undantag av Levaxin och järn som jag nämnde, järn förtar effekten av Levaxinet). Finns personer som tar alla möjliga vitamintillskott som inte ens försöker bli gravida.

Däremot hade jag haft mer respekt för Q10 - DHEA - Inofolic - Prednisolon - Trombyl - Fragmin i kombination. Så många preparat som faktiskt är receptbelagda.

Hur slår detta, kan det rent av försämra att ta allt detta i kombination ?! Jag vet faktiskt inte, kan finnas någon som vet bättre.

Om jag inte helt missminner mig så fanns det en person som hettte Mamma Gås som skrivit om detta i någon tråd, och som nu är gravid.

• germany

Lillstoran - Pred, trombyl, fragmin är en vanlig kombination vid IVF och som jag har tolkat mina läkare så hjälper det i allafall mer än det skadar. Annars skulle inte vi få allt detta utskrivet av våra läkare. Men som med all medicin så finns det biverkningar, men biverknignarna kan jag ta bara det ger något tillbaka i gott syfte, dvs en graviditet.

Det jag syftade på att jag inte törs blanda hur mycket som helst var inte de vanliga vitaminerna såsom d-vitamin, omega osv utan preparat som jag inte alls är lika insatta i såsom tex som du själv anger tex Inofolic och så en massa homeopatmedel som jag är övertygad kan hjälpa, men som inte känns så lägligt att köra huller om buller tillsammans med en massa annat och detta i samband med stimulering. Det kan ofta ta ett tag innan tillskott ger effekt och det känns som om jag aldrig hinner börja förrän där är nya planer för IVF.
    Du kan verkligen skatta dig lycklig som slipper genomgå detta om och om igen, för det är ingen lätt situation och inga lätta beslut man tar gällande taga preparat eller ej + en massa annat som gör situationen väldigt jobbig.

Ja, Mamma Gås tog både DHEA, Inofolic, Melatonin samt kortison och fick sitt bästa resultat någonsin. Det var väldigt roligt att få ta del av hennes resultat minns jag.

Melatonin försöker jag numera få i mig naturligt via valnötter & körsbär som ska innehålla riktigt bra mängd med melatonin. Känns bättre att försöka få i sig en del saker naturligt via kosten än att köra allt på kosttillskott. 

• callimero

Ja Germany, det är sannerligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! Om någon av er går i Falun får ni hemskt gärna ta upp detta och återkomma med vad de säger då de mig veterligen är den enda kliniken i Sverige som intresserat sig för detta. Vi gjorde några försök där men då hade de inte tagit del av studierna. Har frågat min gyn som är samarbetsläkare med bla Falun och Carl von Linné men han ville inte riktigt uttala sig. Samma på CFC.

Älva, jag håller med Germany, har du inte gjort IVF innan - testa en normal behandling först annars blir det svårt att dra några slutsatser om det inte skulle fungera. Vilket jag hoppas det gör!

• germany
    callimero skrev 2012-12-07 10:41:09 följande:
    Ja Germany, det är sannerligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! Om någon av er går i Falun får ni hemskt gärna ta upp detta och återkomma med vad de säger då de mig veterligen är den enda kliniken i Sverige som intresserat sig för detta. Vi gjorde några försök där men då hade de inte tagit del av studierna. Har frågat min gyn som är samarbetsläkare med bla Falun och Carl von Linné men han ville inte riktigt uttala sig. Samma på CFC.

Älva, jag håller med Germany, har du inte gjort IVF innan - testa en normal behandling först annars blir det svårt att dra några slutsatser om det inte skulle fungera. Vilket jag hoppas det gör!
    Nä, verkligen inte lätt att veta vad man ska tro med allt Rynkar på näsan. Och ju mer man läser desto mer förvirrad kan man lätt bli. Fast jag har en ganska bra känsla ändå kring att börja trappa ned DHEA då jag nu ätit det i hela 6 månader.

Jag har faktiskt mailat min läkare i Falun i dag och när denne svarar så ska jag sedan lägga fram länken som du gav och höra vad som sägs kring det. Men jag ville inte lägga svaret i munnen på henne när jag ställde frågor gällande min kommande IVF och bla då äta DHEA eller ej. Men när läkaren svarat på frågorna så ska jag absolut ge läkaren artikeln så denne får säga sin mening kring det hela.

Tror att många faktiskt inte alls vet hur DHEA fungerar och därför får vi så tröga svar....Min utredningsläkare som är överläkare och fertilitetsläkare visste inte ens vad DHEA var för nåt?!.....Det säger ganska mycket att de vet alldeles för lite kring DHEA.
  • cff
    Missne skrev 2012-12-06 19:50:55 följande:
    Mycket intressant. Jag blev ju av med ägglossningen och mensen efter jag ätit DHEA 50 mg i två månader. När jag drog ner till 25 mg så tog det bara ca 5 dagar innan jag fick äl. När jag blev av med äl så krävde jag att få göra undersökning  och ta prover på bl a testosteron eftersom jag misstänkte att mina testeronhalter ökat och var orsak till utebliven äl. Mycket riktigt fick jag några veckor senare svar på proverna att mitt testosteron låg på 2,7 när man som kvinna inte ska ha högre än 1,8! Ganska mycket för högt alltså!!! Även mitt TSH hade blivit högt (2,7) och mitt AMH hade minskat drastiskt på de 4 månader som jag ätit DHEA (från 0,7 till 0,2 på 4 månader). Sen dess har jag fortsatt med 25 mg i 1,5 månad och idag har jag varit och tagit nya prover för att se om testosteronet har sjunkit när jag sänkt dosen. Jag är mycket skeptisk till att fortsätta men vi bestämde att jag skulle avvakta med beslutet tills vi fått alla provsvar.
    Missne - Vilket lab gjorde analysen? På Karolinska lab är referensvärdet för S-Testosteron för kvinnor att det skall vara nder 2,7... http://www.karolinska.se/karolinska-universitetslaboratoriet/sidor-om-pta/analysindex-alla-enheter/kemi/anvisning/?a=9281
    Jag har som högst haft 2,6 (mätt 12 timmar efter senaste DHEA-tabletten), men det har inte ökat sedan dess. Det verkar korrelerat med hur många timmar sedan jag ätit senast DHEA, så visst kan det finnas en risk att det ligger över 2,7 precis efter DHEA-intaget.