• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • callimero

Blir intressant att höra vad du får för svar Germany!

Jag blev väldigt paff över hur lite läkarna på Sophiahemmet var insatta i nyheter inom IVF. Det var inga artiklar från Hemmets Journal jag kom med utan studier och forskning från seriösa källor och ivf-konferenser. Tycker de hade en sorgligt proppmätt attityd. CFC är den klinik som varit mest på hugget gällande nya rön, Falun därefter. Sen har de alla nack- och fördelar.

När jag läser på symptomen för dhea-brist så stämmer alla in men det kan lika gärna bero på slitaget av att befinna sig i barnlöshetshelvetet under alla dessa tunga år:
    www.womentowomen.com/adrenalhealth/dhea-naturalandsupplementation.aspx
    www.livestrong.com/dhea-for-women/

Jag köpte dessa i USA som är en mix av örter och dhea:
    reviews.vitacost.com/4595/18826/country-life-dhea-complex-for-women-60-vegetarian-capsules-reviews/reviews.htm
    Har inte tagit mer än i några veckor så svårt att veta om någon effekt.

• callimero

Håller med dig i dilemmat att försöka förena stressen med att hinna försök innan det är för sent med det faktumet att man aldrig får tillräcklig tid att utvärdera tillräckligt mellan försöken. Med facit i hand önskar jag jag haft en tillförlitlig och fråmåtblickande läkare vid min sida så kanske dessa 13 försök lett till ett plus i slutändan då mina värden alltid sett toppenfina ut. Så något annat är det förutom åldern. Ivarjefall när jag startade vid 40.

• Tuvalina

Nu är jag nästan i upplösningstillstånd vad gäller DHEA! I den artikeln som Callimero hittat så menar ju den läkaren att DHEA kan vara direkt skadligt om man har låg ovariell reserv!! Alla andra studier menar ju att det är bra med DHEA vid låg ovariell reserv!! Är det någon som haft tid att läsa artikeln noga och ser vad läkaren grundar sina åsikter på?

Eftersom jag håller på att tappa nästan hela håret så är jag nu snart redo att ge upp DHEA...

• Bambi2

Cff- tack för förtydligande kring Dhea och Ket 7! Nu förstår jag.

Lillstoran- Hur lyckades du få en starkare engångskur av D-vitamin ordinerat? Jag har för låga värden och bad om den där starkare, flytande engångsdosen men eftersom min läkare inte visst ngt om det fickjag den inte.

Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...

• callimero

Tror detta är den enda kritiska artikel jag läst so far. De flesta är ganska enigt positiva men jag fick mig ivarjefall en funderare. Ska läsa igenom noggrannare när jag får ork, just nu tar jag nog det lilla lugna ett tag och kör d-vitamin och omega3. Kanske en låg dos på 25 men jag skulle nog helst vilja få mina värden testade först. Problemet är att få någon att göra det, min husläkare verkar helt avig.

• germany
    Bambi2 skrev 2012-12-07 13:30:23 följande:
    Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...
    Jag har också tänkt detsamma som det du skrivit.

Har läst en hel del studier där det står att DHEA hellre ska hjälpa kvinnor med ovariell reserv....Tror att det är bäst att inte tro på precis allt vi läser utan försöka ha tilltro till att inte ens fertilitetsläkare skulle skriva ut preparatet till höger och vänster om det ger helt galen effekt och det utan att ens ta prover såsom testosteron samt dhea-s innan vi påbörjar med preparatet (fast det tycker jag faktiskt är helkonstigt att inte Falun tex gör....de hade dessutom haft mer att gå på när de sedan utvärderar de som ätit preparatet).

Däremot så tror jag att det efter några månaders användande faktiskt kan vara värt att ha ett längre uppehåll innan man ev startar upp igen med DHEA. Men förhoppningsvis ska vi inte behöva se åt något preparat så småningom då vi ju ska bli gravida inom det närmsta året :)

Men jag måste säga att det är inte konstigt att man blir helnojig när man dyker på information och studier som inte alls överensstämmer med det man först trodde.....en helt normal reaktion. Men den lägger sig ganska snart och då kan man lättare ta beslut som känns vettiga igen.

Jag börjar mer och mer fundera på om det är bäst att skita i allt och bara allmänt leva sunt med bra kost, motion, sömn osv. Alla dessa tillskott och äta eller ej äta kan ju få en galen för mindre (så du är stundvis inte ensam Tuvalina om din frustration)

Nu ut i vinterlandskapet och boosta lite energi och få rosiga kinder samt sist men inte minst promenera bort dåliga stressendorfiner Tungan ute 
  • Mamma gås
    Lillstoran skrev 2012-12-07 10:02:12 följande:

Germany - generellt tror jag inte vitaminer är farliga att blanda (med undantag av Levaxin och järn som jag nämnde, järn förtar effekten av Levaxinet). Finns personer som tar alla möjliga vitamintillskott som inte ens försöker bli gravida.

Däremot hade jag haft mer respekt för Q10 - DHEA - Inofolic - Prednisolon - Trombyl - Fragmin i kombination. Så många preparat som faktiskt är receptbelagda.

Hur slår detta, kan det rent av försämra att ta allt detta i kombination ?! Jag vet faktiskt inte, kan finnas någon som vet bättre.

Om jag inte helt missminner mig så fanns det en person som hettte Mamma Gås som skrivit om detta i någon tråd, och som nu är gravid.

Hon finns fortfarande kvar men är inte så aktiv längre, råkade dock svänga in här för jag tänkte kika hur ni har det Skrattande 
    Det stämmer, jag blandade hejvilt! Både vitamintillskott och receptbelagda läkemedel. Körde Inofolic, melatonin, DHEA, Prednisolon, Trombyl och Fragmin. De två sistnämnda kom in vid ET och då åt jag fortfarande Prednisolonet, de andra preparaten hade precis tagit slut då.
    Men som jag sagt tidigare, detta funkade på mig å det ä ju inte säkert att det funkar för alla. Mina äggresultat förbättrades oerhört mkt.

Hade 18-20 äggblåsor de tre första försöken men det fanns bara ägg i ca av dem + att äggen var av dålig kvalitet så det var i snitt 2-3 som befruktades som de kunde sätta in. Till det fjärde försöket boostade jag med allt och då hade jag fortfarande 20 äggblåsor men då fanns det ägg i 19 av dem, 16 befruktades och 15 levde fortfarande på dag 5. Nu har jag en som växer i mig och sex stycken i frysen. Jag och även läkarna i Falun har svårt att tro att detta är en slump. Tilläggas bör oxå att jag var två år äldre jmf med när jag började IVF-resan.

Jag hoppas så innerligt att ni underbara kämpande kvinnor som är här ska få ett lyckat resultat.

Stooor, stor kram till er Hjärta       
  • Mamma gås

Skulle ju säga det oxå germany - jag tänker på dig ofta och undrar hur det är med dig Hjärta

• Vi 5

Skriver lite kort om länken som Callimero la in, jag känner igen den från fertilitetsguiden son Zin lagt upp, i mina ögon verkar han faktiskt inte veta vad han pratar om, det är ju just den androgyns effekten man vill åt, se cff's länk. Det finns ju också flera studier som tyder på just att de som har DOR har effekt av det, både de som har de pga ålder (som jag) och de som har det fast de är yngre, och de senare svarar än bättre på DHEA. Det finns även djurstudirr

• Vi 5

Råkade skicka medan jag skrev,
    ...djurstudier som tyder på samma effekt. Detta verkar vara positiv effekt på graviditetschanser oavsett vilken nivå man har av DHEA innan, har dock inte hittat någon studie där de undersöker individuella variationer beroende på nivå från början vilket jag skulle undersökt om jag vore forskare.

Det som skulle kunna negativt är just om man har PCO och höga testosteronnivåer från början som höjs över de rekommenderade när man tillför DHEA, man vet dock inte om de med PCO höjer testosteronnivårr om de tar DHEA, det är dn spekulation, kroppen kan ju välja att omvandla det på olika sätt.

Jag undrar faktiskt lite vad det är för läkare som lägger ut sådan information som han verkar ha fått om bakfoten, det stämmer i vart fall inte med de resultat man visat i studier som publicerats i granskade tidskrifter! Jag blev lite upprörd redan första gången jag läste det. Sedan ska man komma ihåg att det är nytt forskningsområde där mkt ännu är oklart.