• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Tack Lillstoran!

Jag googlade lite på testerna och klistrar in resultaten nedan för det fall någon annan också är nyfiken: 

Testerna "B-Leukocyter" till "B-Trombocyter" på din lista brukar med ett samlingsnamn kallas blodstatus. Från wikipedia: "ett vanligt förekommande blodtest som rutinmässigt används för att få en övergripande status av olika celler i blodet"  så dessa är förmodligen ganska lätta att få remiss på även från VC. Min endokrinolog tog bl.a. dessa prover när jag kom dit pga att mitt DHEA-S låg under referensintervallet.

P - Glukos testas framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet (i vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret). Jag har tagit det testet i samband med vanliga hälsotester.

S-TRAK (S-TSH-receptor-antikroppar (Ig)) och  S-TPO-ak (S-Tyreoideaperoxidas-antikroppar (Ig)) mäter båda antikroppar relaterade till sköldkörteln.

• cff

Många av oss som äter DHEA tar ju också kortison i samband med IVF. Det slog mig idag - när jag surfade runt - att DHEA är en anti-Glukokortikoid (se t.ex.  gluhttp://www.cenegenicsfoundation.org/library/library_files/Anti_glucocorticoid_effects_of_dehydroepiandrosterone__DHEA_.pdf

Skulle det kunna betyda att om vi tar DHEA under IVFet så riskerar det att minska effekten av kortisonet? Någon som har några tankar om detta?

• MissBoring

Jag kommer inte ihåg vårt jag läst det men jag har läst att jag inte skulle ta inflammations nedsättande i samband med dhea. Undrar om det kan ha varit Tuva som skrev om det?

• hemulen

Men Germany!!! Åh, vad underbart fantastiskt! Stort, stort grattis till hemmaförsöks- Plus ! Du är SÅ värd det efter allt kämpande och påhejande av alla andra!

Har inte läst i tråden på länge men skickar tumhållning, kämparglöd  och kramar till alla som behöver!

• Tuvalina

Jag har inte skrivit det. DHEA i samband med Trombyl potentierar effekten av Trombyl. Det är nog det du tänker på missB!

• Vi 5

Cff, jag vågar inte svara på det men tanken är intressant och viktig.

• Vi 5

Just nu är jag glad, var på planeringsmöte inför IVF i jan. Bad att få vul nu i vanlig cykel, dag 9. Hade 9 folliklar på Hö och Ca 5 på vä. Livmodern fin och bra slemhinna. Dessutom sa hon att CvL beräknade att mina chanser var 10-20% nu, förra gången 15-25. Det är ju bra med tanke på att jag är över 41. Så just nu är jag glad

• Rita70

Hej finns det någon här som har tips på gyn i Stockholm som kan hjälpa till vid IVF i Danmark? Planen är att göra en IVF på CFC i januari. Den gyn jaghar haft tidigare vill inte hjälpa mig för att det är så minimal chans att vi lyckas. Jag har högt FSH, lågt amh och har åldern emot mig, jag fyller 43 i februari. Så jag är väl medveten om att vi har små chander. Men jag känner att jag inte är fördig med IVF ännu, utan vill göra det en sista gång innan vi ev går vidare till ÄD.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-18 13:34:31 följande:
    Just nu är jag glad, var på planeringsmöte inför IVF i jan. Bad att få vul nu i vanlig cykel, dag 9. Hade 9 folliklar på Hö och Ca 5 på vä. Livmodern fin och bra slemhinna. Dessutom sa hon att CvL beräknade att mina chanser var 10-20% nu, förra gången 15-25. Det är ju bra med tanke på att jag är över 41. Så just nu är jag glad

Kul jag håller tummarna! Det var Carlanderska om jag inte missminner mig, i Göteborg. Har aldrig varit där faktiskt, men Göteborg är min gamla hemstad.