• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Mikki, håller med cff om att det ska vara microniserat. Jag har också köpt på DHEA.com, de verkar seriösa.

cff, hur mår du nu? Tänker på att du hade det jobbigt nyligen...

Anne, grattis i efterskott!  

Germany, låter klokt att försöka ta en dag i taget, men förstår att det blir många långa dagar. Hoppas julen och födelsedagen kan distrahera lite.Och ja, jag blev verkligen glad, men så kommer tankarna smygande, tänk om det innebär att det blir en sämre cykel cykeln efter denna som verkar bra. Försöker dock bortse från dessa tankar.

Lillstoran, du minns rätt

Tack alla för glada tillrop!           

• alynda
    Rita70 skrev 2012-12-18 14:18:49 följande:
    Hej finns det någon här som har tips på gyn i Stockholm som kan hjälpa till vid IVF i Danmark? Planen är att göra en IVF på CFC i januari. Den gyn jaghar haft tidigare vill inte hjälpa mig för att det är så minimal chans att vi lyckas. Jag har högt FSH, lågt amh och har åldern emot mig, jag fyller 43 i februari. Så jag är väl medveten om att vi har små chander. Men jag känner att jag inte är fördig med IVF ännu, utan vill göra det en sista gång innan vi ev går vidare till ÄD.

Min kompis var på Mamma Mia inför singel-insemination i Danmark. Hon är dock lite yngre så jag vet inte hur de ställer sig till ålders-faktorn. Mitt tips är annars att kolla med den eller de kliniker i Danmark ni tänkt vända er till om de har samarbete med läkare i Sthlm eller i alla fall namn på någon som brukar ha hand om deras patienter.
  • Anemon

Har ändå varit lite orolig över DHEA och hur det verkar då jag på sista IVFn bara fick fram två ägg (dock ok kvalitet) och sista 3 veckorna haft mycket mer biverkningar och urkasst AMH
    Var idag och och gjorde VUL och spolade äggledarna...8 antrala folliklar trots det jassa värdet och fin slemhinna. Så några fler ägg ska jag banne mig värpa innan jag funderar på att ge upp!
    Men nu siktar jag på att göra en Germany
    Var det inte DHEA, spolning och misslyckad IVF försök och sedan härligt plus på egen hand......nu har jag samma ingredienser så nu satsar jag på att slå oddsen också! Grattis i den här tråden också Germany.

Skickar julkramar till er alla!

• Lillstoran

Germany - extra stort grattis till dig! Mba och Vi 4 - lycka till när ni kör igång. God jul och gott nytt år! Kan nog inte hålla mig härifrån utan tittar in under julhelgerna. Jobbat min sista dag idag, kommer inte att jobba på ett års tid. Dock inte helt bestämt hur länge jag ska vara mammaledig.

• cff

Anemon - äter du d-vitamintillskott? Kan vara värt att testa dina d-vitamin-nivåer (vanligt blodprov på VC). I en studie på 34 kvinnor så fann de att AMH-nivåerna varierade upp till 62% över året (det går ned under vintern när vi får mindre sol). Jag beskriver kort studien i inlägg 2925 i Framgångshistorier trots lågt AMH.

• mba12

Hej tjejer, har varit hos läkaren idag och gjorde VUL. CD19 idag, 2 folliklar på vänstra 14 och 11 mm och han såg EN follikel på HÖGRA SIDAN :D . Högra äggstocken håller på att vakna, det var vad min homeopat sa till mig förra vecka!! Hon såg det förra veckan! Var hos läkaren förra vecka också men han såg ingenting. Jag är glad bara för den skull :) Att högra ÄS håller på vakna, trodde aldrig att det skulle hända! Slemhinna var 7mm, vet inte hur tjock den ska vara vid ÄL. Han sa vi ska försöka varannan dag fram till nästa vecka. Men ÄL är mycket försenad :( Det verkar att jag får ÄL samtidig med mens :(

• Älva1973

Hej igen tjejjer. Tänkte höra om det är ok att jag sticker in en liten fråga om AMH-värdet. Jag antar att ni tagit det några gånger.

Jag är lite bekymrad över mitt resultat eftersom det inte ligger inom det normalvärde som anges. I dag fick jag provsvaret. Nu hade jag ett S-AMH på 9,3. Är det rimligt. Kan man ha för högt värde och vad innebär det då?

Jag är ju ändå 39 år så jag förstår inte riktigt hur jag kan få den siffran annat än om det är något fel med provet. Har tagit det två gånger och förra provet visade ett resultat på 12. Därför fick jag ta om det. 

• cff

Mba - härligt att din högra ÄS börjat vakna till liv Glad(lustigt, för mig var det också min högra som somnat - men som ju också återuppstod :). 

Som jag förstått det bör du inte få mens förrän du haft ÄL trots att denna är försenad. Jag har googlat runt lite och hittade en sida som beskrev det som att om man inte haft ÄL (och därmed inte får uppbyggnaden av Progesteron från corpus luteum och sen ett fall av progesteron-nivån när ingen implantation sker - det är detta fall som gör att mensen kommit igång) så fortsätter slemhinnan att bygga på sig "i evighet" tills den "can no longer maintain itself" och då stöts den ut. Därför tycker jag du skall räkn amed att du hinner få ÄL innan mensen kommer (och när du väl fått ÄL så bör du inte få mens på ca 14 dagar eftersom du då får ett corpus luteum som producerar progesteron).

"When ovulation doesn't occur, progesterone is not produced, however estrogen-induced endometrial accumulation continues indefinitely.  Progesterone normally balances the effects of estrogen.  As a result of this unopposed estrogen, shedding of the thickened endometrium is irregular, happening when it can no longer maintain itself.  This pattern is known as estrogen breakthrough bleeding, which results in delayed and unusually heavy periods.  A pattern more commonly experienced by peri-menopausal women is estrogen withdrawal bleeding.  As estrogen levels decline in the peri-menopause, the endometrium develops inadequately.  In this case, irregular shedding results in spotting between periods, or light, frequent, and/or short menstruation."

• cff

Älva, det låter som att du kan ha fått ditt värde i pmol/L (dubbelkolla med din läkare, be också att få en kopia av provsvaret - då får du ett papper där det också står ett referensintervall, dvs en förklaring av vad som är normala nivåer.

Om du har ett värde i pmol/L kan du dividera din siffra med 7,14 för att få värdet i mikrog/L vilket är den enhet folk tänker på man säger att man har en dålig äggreserv om AMH är lägre än 0,7.

• Älva1973
    cff skrev 2012-12-20 23:06:46 följande:
    Älva, det låter som att du kan ha fått ditt värde i pmol/L (dubbelkolla med din läkare, be också att få en kopia av provsvaret - då får du ett papper där det också står ett referensintervall, dvs en förklaring av vad som är normala nivåer.

Om du har ett värde i pmol/L kan du dividera din siffra med 7,14 för att få värdet i mikrog/L vilket är den enhet folk tänker på man säger att man har en dålig äggreserv om AMH är lägre än 0,7.
    Tack för att du svarar Glad
    Jag lägger in en bild på labbsvaret. jag fick en kopia i brevet. Jag har sagt att jag vill veta alla siffror eftersom jag är lite "siffernörd".

Jag ska ringa och prata med sköterskan och höra om jag kan få lite mer förklaring. I morgon ska jag även lämna ett nytt progesteronprov för att se om jag ägglossat. Jag gjorde ett VUL på CD16 och då såg jag många äggblåsor i båda äggstockarna. De såg inte ut att ligga på rad heller. I den vänstra fanns de som var större. Slemhinnan var då 6mm. Nu tror jag inte något ägg släppt ännu, är på CD 22 idag.