• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • callimero
    germany skrev 2012-12-15 12:04:56 följande:
    TACK! Ha, ha, jag får snart skrivkramp!
    Jag har fått ett plus och ska bara våga släppa taget om det tyngre grejerna jag har på ryggen och bara ta med mig de lätta grejerna som ger mig frid i sinnet Solig....Grjen är att det tar nog ett bra tag innan jag är där, men jobbar på det :)
    Skrivkramp och skägg Flört men vad gör det? Helt fantastiskt, jag hoppas få läsa om den där läkarens reaktion när du rullar in med vagn och bevisar motsatsen till hans prognos!
  • Vi 5

cff, varm kram till dig som känner dig ledsen nu! Du delar med dig av intressanta och jobbiga tankar om hur olika tillskott och läkemedel kan samverka eller  påverka varandra, så som länken om kortison och DHEA och så tankar om l'arginin. Jag funderar också mycket på det med hur de påverkar varandra och förstår verkligen dina funderingar. Fast jag sett studierna om melatonin så har jag efter mycket velande och tankar och funderingar valt att bara hålla fast vid DHEA nu när det närmar sig IVF. Just av den anledningen du skriver hur samverkar de eg. ?! Jag har ju ätit DHEA sedan i juni och vill utvärdera det ordentligt för mig. Förutom det så lade jag till Q10 100mg för ett par månader sedan (och det är mycket för att jag tror det är bra för maken, och det är lättare at få honom att äta det om jag tar det också ) sedan äter jag en B-vitamin komplextablettoch i övrigt bara de vitaminer jag alltid tagit, folsyra, omega-3 och mitt val kvinna. 
    Sedan är det ju jobbigt när vänner som varit i ungefär samma situation som en själv har det så mycket lättare än en sjä'lv och påminner en så mycket om det man själv vill ha. Det brukar alltid svida lite extra när man precis får höra sådant, sedan brukar det tack och lov lägga sig lite tycker jag. Jag hoppas även du fick lite mer hopp av att läsa Germanys glada nyhet idag!  

• Vi 5

MsBoring, så jobbigt med alla tvära kast, hoppas det lugnar sig lite innan jul och  att du inte mår alltför dåligt av nedregleringen! Jag är glad att de verkar ta väl hand om dig på kliniken och att de är noga med att e ska kunna följa dig noga denna behandling.

Mba12, vad trist att det inte verkar bli äl denna månad, eller kan den ändå komma sent?  Låter som en klok läkare som tar till sig det som cff kommer med och som kan resonera öppet om vad man vet och inte vet i denna komplcerade djungel. JAg har också funderat på det där med långa och korta protokollet vid ätande av Prasteron/DHEA. Det är ju lite märkligt nog så (som cff lade in en länk om) tt man faktiskt kört långa protokollet i studier där de behandlar med Prasteron/DHEA och det verkar ju där ändå ge positiv  effekt. Det har inte  rapporterat om något behandlingsprotokollen och de fortsätter ju med DHEA fram till ev. plus.Samtidigt låter det ju teoretiskt som att det borde vara bättre med korta protokollet.  

Själv går jag och grämer mig lite över mina tidigare inlägg och hoppas att jag inte trampade någon på tårna när jag uttalade mig lite tufft om den där läkarens negativa uttalanden om DHEA på sin hemsida. Jag ber i så fall om ursäkt!   

• germany

Vi 4 - Jag har väääldigt svårt att tro att du gjort någon upprörd eller så med ditt tidigare inlägg om den där läkaren som utalade sig som han gjorde om DHEA. 
    Har alltid tyckt du verkat vara en genuint snäll tjej som alltid vill allas bästa. Hjärta

• Vi 5

germany, tack, det känns lite bättre när du skriver det. Tänker att de ju finns en del läkare i trådarna och att det lät som att jag drog alla över en kam, men det var inte så jag menade. Jag hoppas iaf att ni "känner" mig tillräckligt väl för att veta att jag inte menade något illa.
    Och åh vad jag önskar att du om ett år kan visa upp en liten knoddis för den läkaren! Det borde verkligen få gå vägen, och det är ju absolut störst sannolikhet att det gör det nu, du har procenten på din sida nu!!!
    Själv känner jag att jag på ett sätt börjat ge upp, jag tror att min ålder nu är för hög och att det ju inte lyckats hittills och mina ägg verkar kassa, så jag tror inte på det längre, men börjar som tur är litegrann att kunna förlika mig med tanken på att det var så här det blev, och tror att jag kommer kunna gå vidare även om det alltid kommer svida i mig av längan efter fler barn. Samtidigt som jag känner denna uppgivenhet, så känner jag en liten hoppfull tanke om att jag ju ätit DHEA i 6 mån nu och de första tre kan man ju räkna bort (för då har det inte hunnit ha någon inverkan), men efter det har det varit 3 st chanser, och om man tänker att jag skulle ha ökat chansen så att jag är nere på en 36-37 åringsnivå så är väl snitttiden att lyckas bli gravid närmare ett år, och då är ju tre månader väldigt kort tid för att hinna lyckas och jag borde utifrån det kunna vara hoppfull i ett år till  Vet inte om ni fattar hur jag menar, men det är iaf lite hoppfullt tänkande för mig. Och då kommer dina 7 månader som ett prefekt stöd för den tanken.  

• mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-15 13:25:04 följande:
    MsBoring, så jobbigt med alla tvära kast, hoppas det lugnar sig lite innan jul och  att du inte mår alltför dåligt av nedregleringen! Jag är glad att de verkar ta väl hand om dig på kliniken och att de är noga med att e ska kunna följa dig noga denna behandling. Mba12, vad trist att det inte verkar bli äl denna månad, eller kan den ändå komma sent?  Låter som en klok läkare som tar till sig det som cff kommer med och som kan resonera öppet om vad man vet och inte vet i denna komplcerade djungel. JAg har också funderat på det där med långa och korta protokollet vid ätande av Prasteron/DHEA. Det är ju lite märkligt nog så (som cff lade in en länk om) tt man faktiskt kört långa protokollet i studier där de behandlar med Prasteron/DHEA och det verkar ju där ändå ge positiv  effekt. Det har inte  rapporterat om något behandlingsprotokollen och de fortsätter ju med DHEA fram till ev. plus.Samtidigt låter det ju teoretiskt som att det borde vara bättre med korta protokollet.   Själv går jag och grämer mig lite över mina tidigare inlägg och hoppas att jag inte trampade någon på tårna när jag uttalade mig lite tufft om den där läkarens negativa uttalanden om DHEA på sin hemsida. Jag ber i så fall om ursäkt!   

Du trampade inte alls nån på tårna som andra har skrivit. Du försöker som några andra dela med dig dem fakta som du hittar och det uppskattar jag och tror det är många som gör det. Ja, läkaren är bra läkare och man får bra sevice, det "enda" nackdelen är att han är dyrt! Ditt inlägg om ålder har jag inte förstått riktig ;) Är du 36-37 år och du tycker du är gammal?! :) Tror jag har missförstått ;) Annars vad ska jag säga!?! Jag är verkligen trött på denna resa, det är verkligen jobbig:( Kram
  • linköping68

Germany: blir lika varm i hjärtat när jag även läser  här om ditt plus. Hjärta Gläd dig varje dag pt detta fina och underbara. Du är gravid!

• Vi 5

mba12, tack för dina ord, så skönt att du inte tycker att jag uttryckt mig klumpigt! Jag snurrade kanske till det med min beskrivning av chanser, hopp och ålder. Jag är alltså 41, men i min positiva vision så tänker jag att DHEA kankse kan göra mina ägg och chanser lite yngre, så då tänkte jag mig att man kanske skulle våga hoppas på några år yngre och drog till med 36-37 år, det var alltså helt taget ur luften och bara en önskedröm Drömmer

• mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-15 21:56:09 följande:
    mba12, tack för dina ord, så skönt att du inte tycker att jag uttryckt mig klumpigt! Jag snurrade kanske till det med min beskrivning av chanser, hopp och ålder. Jag är alltså 41, men i min positiva vision så tänker jag att DHEA kankse kan göra mina ägg och chanser lite yngre, så då tänkte jag mig att man kanske skulle våga hoppas på några år yngre och drog till med 36-37 år, det var alltså helt taget ur luften och bara en önskedröm

Hahaha nu är jag med med ditt resonemang ;) Om mina ägg är runt 36-37 år gamla då har jag kanske nån chans! ;) Kram tjejen
  • Missne

Germany: Stort grattis till plusset . Det är ju fanstastiskt. Blir så glad för din skull, samtidigt som det inger hopp för oss andra att vi kan lyckas på egen hand. Kram

Vi4: Jag tycker inte heller att du uttryck dig klumpigt eller trampat någon på tårna. Det här är ju ett forum där man ska kunna lyfta sina tankar och teorier.

Apropå det så drog jag ju ner från 50 till 25 mg DHEA efter att testosteronet var för högt. Senaste provet visade också att testosteronet nu sjunkit från 2,7 till 1,5 och är alltså nu under 1,8 som var gränsvärdet enligt läkaren för kvinnor. Det känns skönt. När jag var där på provtagning visade det sig också vid VUL att jag hade två stora äggblåsor (en i varje äggstock) som kunde släppa när som helst:, vilket var ovanligt enligt läkaren. Tvillingchans alltså i naturlig cykel. Kanske det också beror på DHEA? Så nu går jag och hoppas.... Han tog även TSH-prov och det visade sig ha stigit rejält sen sist till 3,7 vilket är ganska högt. Har legat runt 2 förut, max 2,4. För att bli gravid brukar man ju säga att man ska ligga under två, men min läkare menar att det tvistar man om och att vissa hävdar att så länge det är under 4 så är det ok . JA ja, vet inte om jag vill äta Levaxin ändå, men tråkigt om det ska strula till det istället....