• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Missne
    Vi 4 skrev 2012-12-15 22:40:53 följande:
    Missne, åh det låter ju toppen med två fina ägg och bättre värden, dubbelchans alltså  Jag är minns inte hur det var för er, finns det några hinder för att prova på egen hand? Om inte så hoppas jag på att ni får gott om chanser nu

Ja, även om jag är luttrad efter 8 års försök och otaliga IVFer så hoppas jag denna månad. Dels eftersom det var dubbelchans och dels då jag fick veta om att jag skulle ägglossa på undersökningen så att vi kanske prickade in ordentligt i tid. Det visade sig nämligen att det inte blev utslag på ÄL-testet förrän dagen efter att jag kände äl. Har hört förut att det kan vara så på äldre kvinnor så att det kan vara för sent med sex när väl testet ger utslag. Dessutom var det här mycket tidigare än det brukar, natten mellan dag 11 och 12. Brukar annars vara ca dag 14. Kanske har jag försökt för sent tidigare??

Det finns inga kända hinder för oss att bli gravida på egen hand, vi är oförklarligt barnlösa. Men något är uppenbarligen fel även om man inte hittat problemet eftersom det inte funkat på 8 år.
  • germany

Lillstoran - Ok, men då är det alltså inga prover som tas för alla nygravida utan det var en speciell situation för dig?

Missne - Himla roligt att du har dubbelchans denna månad! Jag håller tummarna för dig!

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-17 06:27:43 följande:
    Lillstoran - Ok, men då är det alltså inga prover som tas för alla nygravida utan det var en speciell situation för dig? Missne - Himla roligt att du har dubbelchans denna månad! Jag håller tummarna för dig!

Ja. Anledningen var missfallet och den bakomliggande sköldkörtelshistoriken. Om du vill kan jag lägga ut vilka prover Karolinska tog, men det var T3, T4, TPO-AK, TRAK samt merparten av de där immunologiska proverna som räknats upp i Aten tråden. Jag kopierade ett gammalt inlägg, skrev ut det sedan jämförde jag med de prover Karolinska tog. I det stora hela var det exakt samma prover. Har en tjej i en annan tråd som de tog prover som skickades till London. Så visst kan sjukhusen göra detta på ovanliga prover.
  • germany

Lillstoran - Eftersom du fick ta dom så går det nog, men tror det kan vara svårt ändå att få ja till flertalet av dessa prover om man då inte har en väldigt bra anledning till att lägga fram sin önskan om att få ta dessa prover.
    I bland kan det vara svårt att ens få ta ett enda prov såsom tex TSH.
    Du hade tur som hamnade hos en endokrinolog som verkade riktigt bra.

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-17 06:58:47 följande:
    Lillstoran - Eftersom du fick ta dom så går det nog, men tror det kan vara svårt ändå att få ja till flertalet av dessa prover om man då inte har en väldigt bra anledning till att lägga fram sin önskan om att få ta dessa prover.
    I bland kan det vara svårt att ens få ta ett enda prov såsom tex TSH.
    Du hade tur som hamnade hos en endokrinolog som verkade riktigt bra.

Jag kan lägga ut alla dessa prover jag tog.

Kan jag få återkomma sent ikväll? Är inte hemma nu och jag måste titta på pappret jag fick från Karolinska Sjukhuset. Men som tidigare nämnt, det är majoriteten av de proverna som förekommer i Aten tråden.

Jag har haft samma endokrinolog tidigare. Endokrinologen var inne på att kroppens egna immunförsvar kan vara så starkt att det angriper embryot. Precis som vid donationer. Kroppen stöter ifrån sig något som är främmande. Det är dock inte säkert att det var anledningen. Det går inte att bevisa att det var så.

Intyget från läkaren som genomförde skrapningen på SöS hjälpte till också. Där stod ju uttryckligen vilka prover som skulle tas och att de skulle tas i tidig graviditet. Givietvis var det ingen som motsatte sig det. Varken på Karolinska eller på MVC. Det är skillnad att ha ett intyg från läkare, som skriver att man ska ta prover i tidig graviditet än att komma med det själv.

• alynda

Germany! Stort grattis!

Jag har inte hunnit uppdatera mig på allt som hänt i denna mkt aktiva tråd, men jg hoppas på fler med goda nyheter :)

Själv har jag just fått en blödning efter mitt första IVF :( Det är väl inte kört ännu, men mycket talar för att det inte blev ngt av denna gång.

Jag höll ju på och bytte DHEA-dos lite fram och tillbaka för att balansera effekt och biverkningar, men låg mestadels på 50-dos i de ca 2 månader jag tod det innan IVF. Hur som helst blev jag överstimulerad av behandlingen, undrar om det kan ha berott på DHEA? Jag sade inget på kliniken om att jag tagit tillskottet, var rädd att det skulle fördröja behandlingen, men kanske jag borde fått lägre dos Puregon baserat på det? hur som helst blev det som till en början såg mycket lovande ut inget vidare. Fick 13 ägg vid plock, 8 befruktade och 7 som odlades t blastocyster. På dag 5 fanns en fin blastoscyst som jag fick o 5 embryon som kommit på efterkälken och skulle odlas en dag till. Mycket goda chanser att få ett par till frysen trodde kliniken, men det blev 0!  :(  

Eftersom jag inte hunnit ta DHEA så länge så tänker jag att tillskottet (i kombo m lätt PCO som upptäcktes under utredning) bidrog till att det blev så många ägg, men att det inte hunnit få effekt på kvaliteten. Om det blir ett nytt försök vet jag inte hur jag ska göra m DHEA. Å ena sidan tror jag på effekten, å andra sidan har beiverkningarna inte varit att leka med. Främst är det bukfetman som oroar mig, är redan kraftigt överviktig men magen är synbart större än innan kuren. Det är ju inte heller bra för fertiliteten och blir det inget barn av detta är en permanent gravidmage ingen kul påminnelse om denna resa.

• Lillstoran
    alynda skrev 2012-12-17 12:40:14 följande:
    Germany! Stort grattis!

Jag har inte hunnit uppdatera mig på allt som hänt i denna mkt aktiva tråd, men jg hoppas på fler med goda nyheter :)

Själv har jag just fått en blödning efter mitt första IVF :( Det är väl inte kört ännu, men mycket talar för att det inte blev ngt av denna gång.

Jag höll ju på och bytte DHEA-dos lite fram och tillbaka för att balansera effekt och biverkningar, men låg mestadels på 50-dos i de ca 2 månader jag tod det innan IVF. Hur som helst blev jag överstimulerad av behandlingen, undrar om det kan ha berott på DHEA? Jag sade inget på kliniken om att jag tagit tillskottet, var rädd att det skulle fördröja behandlingen, men kanske jag borde fått lägre dos Puregon baserat på det? hur som helst blev det som till en början såg mycket lovande ut inget vidare. Fick 13 ägg vid plock, 8 befruktade och 7 som odlades t blastocyster. På dag 5 fanns en fin blastoscyst som jag fick o 5 embryon som kommit på efterkälken och skulle odlas en dag till. Mycket goda chanser att få ett par till frysen trodde kliniken, men det blev 0!  :(  

Eftersom jag inte hunnit ta DHEA så länge så tänker jag att tillskottet (i kombo m lätt PCO som upptäcktes under utredning) bidrog till att det blev så många ägg, men att det inte hunnit få effekt på kvaliteten. Om det blir ett nytt försök vet jag inte hur jag ska göra m DHEA. Å ena sidan tror jag på effekten, å andra sidan har beiverkningarna inte varit att leka med. Främst är det bukfetman som oroar mig, är redan kraftigt överviktig men magen är synbart större än innan kuren. Det är ju inte heller bra för fertiliteten och blir det inget barn av detta är en permanent gravidmage ingen kul påminnelse om denna resa.

Grattis till en fin skörd!

Läste på RMC s hemsida att snittet är 9 ägg. Om jag inte helt missminner mig så sa det 10 ägg som snitt på Karonlinska. Det är ju dock inte kvanliteten utan kvaliteten som avgör. Bra dock om det blir ägg till frysen. Om man vill ha syskon senare i livet. De äggen i frysen åldras ju inte på samma sätt. Håller med om att det känns snopet med 13 ägg och 8 befruktade, men inget till frysen. 50 procent av paren enligt Karlinska får ägg till frysen.

Intressant om DHEA enbart påverkar kvaliteten eller också ger fler ägg än man skulle fått utan att ha tagit DHEA?

Optimalt är väl att få ut 5 - 15 ägg. Om jag förstått rätt så är för många ägg inte bra heller, utan kvaliteten blir ofta sämre om det blir för många ägg.
  • Gaaaa

GRATTIS GERMANY!!!

Som sagt detta är ju allas dröm här inne ååååå vad roligt

• Kvinna72

Hej och Ett Stort GRattis Germany!!! Hjärta ÅÅÅÅa vad härligt att läsa detta, finns knappt inte ord att beskriva! Jag har inte varit inne här på  FL på några dagar så jag antar att jag har en hel del att läsa igenom. Det är ju full rulle nu i Jultid.
    Jag själv har inte fått min mens på över två månader. Helt otroligt! Fattar inget. Jag har varit hos gyn och det ska inte vara några konstigheter. Jag har även varit iväg och tagit en hel del nya prover som jag få svar på torsdag då jag ska på återbesök hos min gyn (hemortsläkare för Falun). Alla prover har jag inte kunnat att ta då de ska vara på en speciell cykeldag men hel del blev det ändå. Vi som hade tänkt att sätta igång med ett ivf försök efter nyår men nu står allt stilla då mensen inte vill komma igång : (
    Jag har ätit dhea ca 4 månader (juli-nov.75mg) men beslöt mig för att sluta efter 4 månader. Ingen aning om det är rätt eller fel men vi få väl se vad prover och svar säger på torsdag då jag även få svar på dhea-s provet.

Nehe, lite bråttom här men ville bara kika in och kolla läget. Stort GRattis Germany! Vi hörs snart!
    Kram alla andra också - nu kämpar vi på för fullt!      

• Lillstoran

Här är proverna Karolinska tog på mig i början av graviditeten.

- P - Glukos
    - B - Leukocyter
    - B - Erytrocyter
    - B - EVF
    - B - HbA1c (IFCC)
    - B - Hemoglobin
    - Erc(B) - MCV
    - Erc(B) - MCH
    - Erc(B) - MCHC
    - B - Trombocyter
    - S - TSH
    - S - T4(fritt)
    - S - T3(fritt)
    - S - TRAK
    - S - TPO-ak 

Majoriteten av dem fanns på den print som jag tog ut från Aten tråden. Finns ett fåtal ytterligare som inte kan tas i Sverige, utan måste skickas. Karolinska kan också skicka vissa speciella prover till London för ytterligare utredning. Finns även privata kliniker som man kan ta de prover man önskar i Stockholm.

Ett tips är således att först ta proverna på Karolinska och sedan åka till Aten och komplettera med de prover som inte går att ta i Sverige.