• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Älva - du har rätt, ditt AMH verkar vara lite väl högt. Det kan vara en indikation på något som heter PCOS - men jag vet inte om det kan betyda något annat också. Hursomhelst, du skall absolut inte äta DHEA (DHEA rekommenderas till de som har få ägg, vilket korrelerar med lågt AMH).

Om det visar sig att du har PCOS tycker jag du skall googla på Inosotol som jag läst skall vara bra för de som har PCOS (allra bäst skall det vara med en kombination av myo-inositol och D-chiro-inositol vara: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22774396).

Tyvärr vet jag inte vad man bör tänka på om man har högt AMH - kanske finns det en tråd här på FL om det. 

• mba12
    cff skrev 2012-12-20 23:03:51 följande:
    Mba - härligt att din högra ÄS börjat vakna till liv (lustigt, för mig var det också min högra som somnat - men som ju också återuppstod :).  Som jag förstått det bör du inte få mens förrän du haft ÄL trots att denna är försenad. Jag har googlat runt lite och hittade en sida som beskrev det som att om man inte haft ÄL (och därmed inte får uppbyggnaden av Progesteron från corpus luteum och sen ett fall av progesteron-nivån när ingen implantation sker - det är detta fall som gör att mensen kommit igång) så fortsätter slemhinnan att bygga på sig "i evighet" tills den "can no longer maintain itself" och då stöts den ut. Därför tycker jag du skall räkn amed att du hinner få ÄL innan mensen kommer (och när du väl fått ÄL så bör du inte få mens på ca 14 dagar eftersom du då får ett corpus luteum som producerar progesteron).      "When ovulation doesn't occur, progesterone is not produced, however estrogen-induced endometrial accumulation continues indefinitely.  Progesterone normally balances the effects of estrogen.  As a result of this unopposed estrogen, shedding of the thickened endometrium is irregular, happening when it can no longer maintain itself.  This pattern is known as estrogen breakthrough bleeding, which results in delayed and unusually heavy periods.  A pattern more commonly experienced by peri-menopausal women is estrogen withdrawal bleeding.  As estrogen levels decline in the peri-menopause, the endometrium develops inadequately.  In this case, irregular shedding results in spotting between periods, or light, frequent, and/or short menstruation."    

TACK för du la ner tidoch googlade om det ♥ Jag inboxar dig.
  • Älva1973
    cff skrev 2012-12-20 23:48:38 följande:

Älva - du har rätt, ditt AMH verkar vara lite väl högt. Det kan vara en indikation på något som heter PCOS - men jag vet inte om det kan betyda något annat också. Hursomhelst, du skall absolut inte äta DHEA (DHEA rekommenderas till de som har få ägg, vilket korrelerar med lågt AMH).

Om det visar sig att du har PCOS tycker jag du skall googla på Inosotol som jag läst skall vara bra för de som har PCOS (allra bäst skall det vara med en kombination av myo-inositol och D-chiro-inositol vara: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22774396).

Tyvärr vet jag inte vad man bör tänka på om man har högt AMH - kanske finns det en tråd här på FL om det. 

Nä jag har uteslutit DHEA för min del, detta tack vare er här inne också. Ni har ju läst på en hel del och testat mycket och jag har läst mig till era goda råd. Jag har som själv försökt diagnostisera mig, men gör inget utan att veta att det är bra för mig. Det enda jag experimenterat med är ju lite naturmedel såsom rosenrot, efamol och agnus castus för att få mer regelbunden mens. Men nu äter jag bara efamol. Jag tror att rosenroten gjorde att jag fick kraftigare ÄL för nu känner jag ju inte av den och den lyser med sin frånvaro.
    Jag tyckte det var intressant med ett så högt AMH-värde, men samtidigt blir man ju orolig att det ska vara något negativt.
    Tack för ditt svar, jag ska googla vidare Solig 
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-12-20 19:35:38 följande:
    Germany - extra stort grattis till dig! Mba och Vi 4 - lycka till när ni kör igång. God jul och gott nytt år! Kan nog inte hålla mig härifrån utan tittar in under julhelgerna. Jobbat min sista dag idag, kommer inte att jobba på ett års tid. Dock inte helt bestämt hur länge jag ska vara mammaledig.
    Tack (igen) :) Och önskar dig God Jul & Ett Gott Nytt År också.
    Tror nog att det blir lugnare med inlägg under julen, men sammanstråla en liten stund tror jag vi alla kommer att göra under julhelgen Solig.

Skönt att du nu inte behöver jobba på läääänge. Njut av ledighet! Fast med en liten bebis så kanske det blir mer än ett heltidsjobb ändå :)
  • Rita70

Tack alynda för svar ang gyn. Jag har kotaktat Sibylleklíniken, dehade docks inte tid förrän i februari. Någon som har varit där och vet vad det kostar med undersökning och provtagning?
    Jag har också kontaktat Fridhemsplans Gynekologmottagning, där kostar det 1075 per undersökning och ca 1500 för proverna. Någon som har några erfarenheter från dem?

• germany
    Anemon skrev 2012-12-20 17:51:17 följande:
    Har ändå varit lite orolig över DHEA och hur det verkar då jag på sista IVFn bara fick fram två ägg (dock ok kvalitet) och sista 3 veckorna haft mycket mer biverkningar och urkasst AMH
    Var idag och och gjorde VUL och spolade äggledarna...8 antrala folliklar trots det jassa värdet och fin slemhinna. Så några fler ägg ska jag banne mig värpa innan jag funderar på att ge upp!
    Men nu siktar jag på att göra en Germany
    Var det inte DHEA, spolning och misslyckad IVF försök och sedan härligt plus på egen hand......nu har jag samma ingredienser så nu satsar jag på att slå oddsen också! Grattis i den här tråden också Germany.

Skickar julkramar till er alla!
    Men det var ju inte illa med 8 folliklar och fin slemhinna. Du ska absolut få ut några fina ägg som till slut kommer att bli bebis, det tummar vi på! :)

Jo, jag gjorde först HSG röntgen (den öppnade upp ena äggledaren som det fanns visst motstånd i från början. Den andra äggledaren ansågs vara stängd). Sedan blev det lite senare en HSS för att utesluta myom.....Sedan började jag på eget bevåg med låg dos av kortison cykeln innan IVF. Vid IVF så åt jag kortison från sprutdag 1 och forsatte också i låg dos även efter att jag misslyckats. Ville inte sluta när min egen ÄL kom så jag åt ytterligare och slutade helt några dagar innan jag plussade.

Hade sista tiden också lagt till Omega -3 och ökat D-vitamindosen ytterligare lite samt så åt jag mkt nötter för att naturligt få i mig E-vitamin. Sedan mådde jag allmänt bra! Var pigg & hade energi och kände mig för första gången på länge riktigt GLAD. Så kroppen kanske var i bra balans ändå tack vare både mediniering och att jag vilat mig i form.

Julkram till dig också! Tänk att det faktiskt snart är jul....fattar inte vart tiden tar vägen?!

• germany
    Soligmba12 skrev 2012-12-20 21:35:58 följande:
    Hej tjejer, har varit hos läkaren idag och gjorde VUL. CD19 idag, 2 folliklar på vänstra 14 och 11 mm och han såg EN follikel på HÖGRA SIDAN :D . Högra äggstocken håller på att vakna, det var vad min homeopat sa till mig förra vecka!! Hon såg det förra veckan! Var hos läkaren förra vecka också men han såg ingenting. Jag är glad bara för den skull :) Att högra ÄS håller på vakna, trodde aldrig att det skulle hända! Slemhinna var 7mm, vet inte hur tjock den ska vara vid ÄL. Han sa vi ska försöka varannan dag fram till nästa vecka. Men ÄL är mycket försenad :( Det verkar att jag får ÄL samtidig med mens :(
    Är det sant? Men vad härligt att höra! Ditt jobb har nog gett resultat! Trägen vinner!
    Absolut att ni får mysa på nu varannan dag och gör det så länge ni orkar. Du kan aldrig veta hur kroppen tänker och agerar, så kör på!

Jag börjar undra om jag och min man har slutat för tidigt då vi inte orkat "få till" det mera efter att glad gubbe visat sig på ÄL test samt 1 dag efter och någon enstaka gång ytterligar en gång....Sedan har vi fått nog om jag ska vara ärlig och nästan pustat ut att "äntligen är jobbet avklarat för denna gång" :)

PS: Vad glad din homeopat ska bli

• germany

Älva - Rätt beslut att inte äta DHEA.
    Ang. PCOS så borde inte din läkare ha sett om du har det när du gjorde undersökning?
    Men håller med om att du har ett riktigt högt AMH! Men inte sagt att det behöver innebära problem.
    Ang. AMH så är nog vi alla här mest insatta hur det är att ha ett lågt sådant.

Tror det kommer att lösa sig för dig!
    Hoppas du tittar in här även om DHEA inte är något för dig. Vill väldigt gärna höra hur det går för dig.
    Lycka till! 

• Älva1973
    germany skrev 2012-12-21 10:10:04 följande:
    Älva - Rätt beslut att inte äta DHEA.
    Ang. PCOS så borde inte din läkare ha sett om du har det när du gjorde undersökning?
    Men håller med om att du har ett riktigt högt AMH! Men inte sagt att det behöver innebära problem.
    Ang. AMH så är nog vi alla här mest insatta hur det är att ha ett lågt sådant.

Tror det kommer att lösa sig för dig!
    Hoppas du tittar in här även om DHEA inte är något för dig. Vill väldigt gärna höra hur det går för dig.
    Lycka till! 
    Tack, vad gullig du är som svarar Solig
    jag har förstått att det är lågt AMH som gäller för DHEA...och nu fick jag ju veta att jag har ett högt värde. Nej hon såg inte det. Jag såg inte heller de klassiska pärlbanden med äggen. Jag frågade dessutom speciellt om det. Tror inte hennes VUL-maskin är den senaste på marknaden för bilden var bättre på sjukhuset när jag var där för mitt missfall i somras.

Jag lovar att titta in och berätta hur det går. Kommer inte vara så aktiv i övrigt när jag inte ska använda DHEA eller har lågt AMH. Men ett problem har jag trots allt.

Lycka till nu till er andra och ha en underbar jul och nyår Tomte 
  • MissBoring

Jag har aldrig kollat mitt AMH så jag skulle kanske inte heller ätit från första början... jaja alltid lär man sig nått =/ när jag började läsa så förstod jag det som att det inte va någon fara för att det ändå fanns i kroppen... Klart man inte ska överäta nått men... kanske därför min slemhinna produserades fast den inte skulle för jag hade för mycket DHEA i kroppen.. jaja nu har jag ju iaf slutat för en bra stund sen så jag hoppas det inte förstört mina chanser nått mer.

God jul till er alla! Tomte