• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Lillstoran härligt att ni är förberedda! Kul också att du hittar sammanhang du trivs i.

Germany, har du fått tid till vul, hur länge är det kvar? Tack för att du skrev allt du/ ni gjort denna gång. intressant. En intim fråga som du inte behöver svara på, du skrev att ni kanske slutat upp för tidigt ibland vid hemmaförsöken, var det inte så denna gång?

Här verkar det vara något knas med äl, brukar vara mellan dag 13-14 inland dag 12 men nu är det dag 16 och ännu inget omslag el temphöjning.Har aldrig haft så sen äl och inte heller hittills cykel utan äl i alla 32 cykler jag tempat
    Lite trist när det på vul såg fint ut, och ännu mer trist då det ska bli IVF i nästa cykel och dels hela tidsplaneringen riskeras och dels diskussioner om att det är bättre att ha haft äl i cykeln innan. Håll gärna tummarna för omslag i dag eller i morgon

• myran6801

Hej, jag har en karta + lösa i en burk DHEA över från dhea.com om någon vill ha. Inboxa mig så kan jag skicka dem.

Kram Myran

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-24 10:57:37 följande:
    Lillstoran - Jag är i vecka 6. Allt är alltså väldigt tidigt och allt kan hända. Jag tar inget för givet då jag knappt kan ta in att jag fått ett plus!  Tar en dag i taget och skulle bara vilja veta om det finns ett tickande hjärta eller ej. Låååånga dagar kan jag lova fram tills jag får göra VUL...... Jag kommer nog inte vilja lämna mina favorittrådar då jag fått så mkt stöd och hjälp av så många fina människor och kan jag bara ge något tillbaka så vill jag göra det tills vi alla till slut kanske lyckas. (Alla nya som strömmar till allt eftersom finner nog varandra och jag tror att hjälp alltid kommer att finnas så länge trådarna lever vidare.) Sedan så lär det väl kanske bli så att man förr eller senare lämnar FL mer eller mindre eller helt,  beroende på vilken väg livet leder. Men jag är inte där än i allafall Gällande 40-tråden så tyckte jag faktiskt jättemycket om den, så jag lämnade inte den pga att den inte var något för mig utan av en helt annan anledning.   15 Januari!! Du är snart mamma! Vilken lycka!

Jag är - jätteglad - för din skull! Försöker läsa dina inlägg även om jag ibland skummar igenom dem p g a längd. Förstår att du tar en dag i sänder, så kände jag också rätt så länge. Det var först efter RUL jag berättade på jobbet. Det är bara 4 personer förutom sambon som vet om att jag gjort IVF. Mamma, en barndomskompis, 2 vänner i Stockholm. Svärföräldrarna vet inget. Har inte ens talat om på Face Book att jag är gravid - alla nära vänner plus omgivningen vet ju om det - men för många andra kommer det nog som en total överraskning. Har varit med om det själv, fick "helt plötsligt" veta att en kompis från studietiden blivit mamma och att andra fått barn genom att dessa personer lagt ut bilder på nyfödda barn på Face Book. Det har kommit som en total överraskning! Lyckades hemlighålla IVF för arbetsgivaren, lyckades få tiden 8.30 hela tiden så det var aldrig någon som märkte något. Alla utom jag verkar blogga, lite sent nu men jag förstår att alla vill vara anonyma eller ha en lösenordsskyddad blogg. Är mån om mitt privatliv och vill skydda min "ibtegritet" helt enkelt. Gör du VUL hos din ordinarie gynekolog? När blir det? Håller alla tummar för dig! Är också kvar i alla trådar utom 40 + tråden som jag droppat för att jag känt att de inte varit något för mig. Dock för att säga - sanningen - så är resultaten helt annorlunda i andra IVF trådar som IVF på Sahlgrenska, RMC i Malmö, IVF i Linlöping, IVF på Ackis i Uppsala etc. Om någon inte tror mig så är det bara att gå till tråden och läsa själva. Folk verkar helt ha missat att det finns en - anledning - att inget landsting gör IVF på personer över 40 år och att svenska kliniker har åldersgräns på 42 år. Jag har många gånger undrat om CFC som kör IVF upp till 45 år skulle rekommendera / agera dessa behandlingar (frånsett åldern men andra faktorer som spelar in för att lyckas) om det var skattebetalarna som fick betala för personer vars chanser är väldigt små eller obefintliga. Jag är väldigt tacksam mot Karolinska (Huddinge för er som inte vet att det är samma sak), men jag kan samtidigt förstå att ledningen resonerar som de gör. Får man ägg till frysen kan man hålla på i evighet eftersom det inte räknas som ett försök, men annars får man inte starta en ny behandling när man fyllt 40 år. Resonemanget är väl detsamma att ingen klinik säljer 3 - pack till personer över 39 år. Har märkt att flera personer helt har "försvunnit" när de slutligen fått barn, kämpat länge och varit med i trådar under längre tid. Det verkar som när de väl har fått barn så får de helt andra saker att tänka på och har inget intresse att hänga i trådarna längre. Men jag tycker det är så kul att jag har svårt att hålla mig härifrån! Gott Nytt år!
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-25 08:21:43 följande:
    Lillstoran härligt att ni är förberedda! Kul också att du hittar sammanhang du trivs i. Germany, har du fått tid till vul, hur länge är det kvar? Tack för att du skrev allt du/ ni gjort denna gång. intressant. En intim fråga som du inte behöver svara på, du skrev att ni kanske slutat upp för tidigt ibland vid hemmaförsöken, var det inte så denna gång? Här verkar det vara något knas med äl, brukar vara mellan dag 13-14 inland dag 12 men nu är det dag 16 och ännu inget omslag el temphöjning.Har aldrig haft så sen äl och inte heller hittills cykel utan äl i alla 32 cykler jag tempat Lite trist när det på vul såg fint ut, och ännu mer trist då det ska bli IVF i nästa cykel och dels hela tidsplaneringen riskeras och dels diskussioner om att det är bättre att ha haft äl i cykeln innan. Håll gärna tummarna för omslag i dag eller i morgon

En nyfiken fråga (du behöver inte svara om den är för personlig). Den gången ni fick barn genom Carlanderska genom IVF - märkte du någon skillnad under ruvningen, symptom etc. mot de gånger det inte gått vägen? Jag har svårt att svara på detta då jag bara körde 1 ggr. Har dock en klasskompis som har 7 barn och hon har aldrig under alla sina graviditeter (normal väg) haft symptom. Hon har idag en son på 7 veckor och vi är lika gamla 40 år. Sista gången tog det dock flera månader även för henne att bli gravid. I alla 7 graviditeter har hon dessutom blött i början som en enkrona. Så symptom varierar. Jag har varit gravid 3 ggr, alla gånger har symptomen varit olika men inte dykt upp förrän v. 6. Märkte du något tidigt på Carlanderska? Lycka till inför kommande behandling !
  • Vi 5

Lillstoran, helt ok att fråga Jag har varit gravid naturligt 3 ggr innan jag gjorde IVF. Första gången blev blev ma i v14, men det gick snett först rätt sent så jag hade mkt symptom den gången med. Var yr, ömma bröst och illamående redan innan bim.

De två gånger jag fått barn (vårt första barn omkom i en olycka) har jag mått ännu sämre redan från start. När jag blev gravid på Carlanderska hade jag symptom i några dagar men redan v5 var de nästan borta och jag var därför nästan helt säker på att det skulle sluta med mf, vilket det gjorde i v9.

Men nu ser jag att du frågade om ruvningen och jag kände nog ingen skillnad den första veckan, men andra kände jag mig "svullen" om magen och brösten och hade ilvärk, dessutom hög jämn temp, (högre än vanligt eft äl), men jag trodde då att det var fr progesteronet, för det var första gången jag provade det. De andra två försöken, på CvL som misslyckades, har jag inte känt så mkt. Lite runt dag 7-9, men då har man ju som högst eget progesteron och det är säkert mest förhoppningar.

Kan tillägga att jag aldrig blödit en droppe under mina grav. Första ma fick jag lite bruna flytningar v12, andra mf var det konstaterat innan det kom igång. Långt inlägg från mobilen, hoppas det går att läsa.

• germany
    Vi 4 skrev 2012-12-25 08:21:43 följande:
    Lillstoran härligt att ni är förberedda! Kul också att du hittar sammanhang du trivs i.

Germany, har du fått tid till vul, hur länge är det kvar? Tack för att du skrev allt du/ ni gjort denna gång. intressant. En intim fråga som du inte behöver svara på, du skrev att ni kanske slutat upp för tidigt ibland vid hemmaförsöken, var det inte så denna gång?
    God fortsättning!
    Har du fått ÄL utslag än? Hoppas!

Jag har inte möjlighet att få komma på vul förrän runt den 8 januari. Känns jättejobbigt att vänta....Vill bara veta om det finns något litet som börjat ticka inne i min mage. Usch, de här allra första veckorna i graviditeten fram till vecka 12 måste vara den värsta tiden. Att leva i ovisshet förutom plus på stickan och utebliven mens.

Ingen fara att du frågar för intima saker Glad, du frågar dessutom så fint :)
    Vi har fått kämpa mot slutet av våra mysperioder för att "få till det" då det faktiskt har blivit så att det blivit ren och skär verkstad....tyvärr. Så det har liksom fått räckt när vi fått till det innan ÄL samt samma dag som jag fått utslag på ÄL test och så dagen efter och någon enstaka gång kanske ytterligare en dag efter.

Denna gång så glömde vi bort att få till det dagen efter ÄL, men vi körde på dagen därpå och så ytterligare en dag. Har ingen aning om det har en bidragande orsak att det blev ett plus denna gång. Men jag har läst att äldre kvinnor kan få ÄL senare än vad ÄL test egentligen visar på. Ingen aning faktiskt, men helt klart så ska man inte förkasta att mysa till det såväl en tid innan ÄL och så fortsätta åtminstone några dagar efter ÄL.
    Vi har kört på varannan dag.

God fortsättning till alla era andra också Hjärta
  • Vi 5

Tack Germany, vi har också jättesvårt att få till det vid hemmaförsöken tyvärr. Ffa maken tycker det är jobbigt med pressen och vi har fått vara glada om vi lyckats två gånger vid äl. Jag försöker därför ha så bra koll som möjligt på äl och försöker tima de 2 försöken till dagen med äl-omslag och dagen efter, som verkar vara äl-dagen för mig för dagen efter stiger tempen.
    Jag har dock till skillnad från dig hört att vi äldre oftast är ute försent, att äl kan komma tidigare, typ direkt efter äl-omslag, och att äggen lever kortare tid, så att vi därför ofta inte hinner med om vi väntar till äl-omslag på stickan. Intressant att det är olika bud, jag önskar att vi hade fixat varannan dag och fortsatt någon dag efter äl med.
    Ja, jag fick faktiskt nästan full utslag igår och det ihop med alla mina vanliga symptom och att stickan visade neg i dag gör att jag tror att äl blev igår el idag, jag får se om tempen går upp imorgon. Hurra för det! Vilken lättnad.

Fy så länge att vänta till den 8e. Ja, jag tror absolut att det är den jobbigaste väntan. Jag påminner om att den största sannolikheten helt klart är att det kommer att bli en bebis för er.

• Liv73
    SkrattandeÅh Germany STORT GRATTIS! Under sker Solig Vi ska aldrig aldrig sluta hoppas och tro. 
    Jag förstår så väl din oro, man får precis som du gör, ta en dag (ibland en minut) i taget. Tiden går sakta men säkert framåt. 

Jag är inte så aktiv här men har fått hem mitt DHEA från dhea.com. Microniserat 25 mg.

Ni som fått Prasteron på recept från Falun, fick ni med någon bipacksedel med biverkningar?

På min pappas sida finns en del hjärt-kärlsjukdom och jag vill inte gärna äta något som ökar risken för proppar.

Finnar, plitor och håravfall kan jag leva med....tror jag Cool

Skulle gärna ta ett s-DHEA för att få koncentrationen men tror inte min vårdcentral ställer upp på detta, kan ju knappast säga att jag beställt hem piller från USA Skäms  

Vi 4, förstår precis det där med kämpiga hemmaförsök. Vad tror du om heminsemination...så "slipper" ni ligga och mannen kan slappna av. Runka i burk och du inseminerar dig med spruta så kan ni ägna er åt att ligga när ni båda vill och har lust. 

God fortsättning!

• mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-26 17:01:39 följande:
    Tack Germany, vi har också jättesvårt att få till det vid hemmaförsöken tyvärr. Ffa maken tycker det är jobbigt med pressen och vi har fått vara glada om vi lyckats två gånger vid äl. Jag försöker därför ha så bra koll som möjligt på äl och försöker tima de 2 försöken till dagen med äl-omslag och dagen efter, som verkar vara äl-dagen för mig för dagen efter stiger tempen. Jag har dock till skillnad från dig hört att vi äldre oftast är ute försent, att äl kan komma tidigare, typ direkt efter äl-omslag, och att äggen lever kortare tid, så att vi därför ofta inte hinner med om vi väntar till äl-omslag på stickan. Intressant att det är olika bud, jag önskar att vi hade fixat varannan dag och fortsatt någon dag efter äl med. Ja, jag fick faktiskt nästan full utslag igår och det ihop med alla mina vanliga symptom och att stickan visade neg i dag gör att jag tror att äl blev igår el idag, jag får se om tempen går upp imorgon. Hurra för det! Vilken lättnad. Fy så länge att vänta till den 8e. Ja, jag tror absolut att det är den jobbigaste väntan. Jag påminner om att den största sannolikheten helt klart är att det kommer att bli en bebis för er.

Har också hört som du att äldre kvinnor kan få äl tidigare (12 timmar efter utslag) än vad som står på äl-stickor (24-36 timmar). Men det är vad man tror! 22:a på morgonen fick jag utslag(kollade med vanlig äl-stav) vid 17-tiden försökte vi, och även 20:e på kvällen. Alla känningar i magen och äl-sekret försvan dagen efter alltså 23:e och fick ingen gladgubbe då testade jag med Clearblue :( frågan är om jag hade äl över huvudtaget!!! (Min akupunktör sa till mig att det är många tjejer som får utslag på äl bara 1 dag, därför ska man testa sig ofta och tätt!) Vi var på verkstad även på Julafton. Och detär som ni säger, inte rolig alls varken för han eller mig! Vet inte om vi skaförsöka ikväll med!?! Liv73 hade aldrighört talas om heminsemination! Det var nytt, tack för tipset! Har nån annan här försökt detta? Germany det är inte långt kvar, snälla rara tänk inte på det, vet att det är lättare att säga, titta på filmer (det gör att jag flyr från verkligheten ibland), läs böcker, fixa en spa dag hemma med fot och ansiktbehandling. Jag älskar sånt ;) Jag måste erkänna tjejer att jag har syndat, har druckit några klunkar rött vin på julafton och även ikväll...Det var gott. Är det stor synd?
  • mba12

Jag skäms men jag har gjort :( Min homoepat sa till mig att när ni har sex ska ni se till att ni "har sex"! Det är viktig att ni är riktig tända och varma för blodförsköljning! Den biten är svårast tycker jag eftersom det är schemalagd sex!