• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Cice, stort grattis. Allt jag har läst är att sluta vid plus.

Jag måste förträngt du gjort ivf nu =\ hur långt har du kommit?

• cff

Cice - stort grattis! Härligt!

I alla studier slutar de med DHEA vid ett bekräftat plus. Jag tror det saknas forskning om hur DHEA-tillskott kan påverka ett foster och att man är orolig för at de ökade nivåerna av könshormoner man får om man äter tillskott kan påverka fostret om man fortsätter under själva graviditeten.

Någon skrev i någon tråd att fostret själv producerade tillräckligt med DHEA för sin egen utveckling, men jag vet inte om det finns forskning om det.
    Själv kommer jag att sluta så snart jag får (vilket jag förr eller senare kommer att få Glad) plus.  

• Tuvalina

Cice - stort grattis! Var det genom IVF du blev gravid alltså? Väldigt roligt att höra! Äter du prednisolon, trombyl och tar fragmin nu?

Älva, önskar dig lycka till i morgon med!

Vi4, Hur mår du?

Cff - vilken bra inställning du har! Förr eller senare kommer vi få ett plus. Vi får hålla fast vid den tron!

Själv håller jag på att bli alldeles tokig då jag tappar mer och mer hår. Äter ju endast 25 mg prasteron nu per dag men håret fortsätter att falla av. Det känns tungt. Mitt hår är så mycket min personlighet. På tisdag ska jag till fertilitetsmottagningen. Ska då be henne ta lite prover, testosteron bland annat, kanske kan hon ta DHEA-s med..
    Efter min förra mens som var jättekonstig så har inte min temp gått ned. Jag har fortsatt haft ömma bröst och mensvärk hela tiden. Ett tag fick jag nästan upp hoppet att jag skulle vara gravid men har nu insett att det måste blivit något överslag av progesteronet. Jag är torr i slemhinnorna som fnöske... östrogenet verkar ha fått sig en törn.
    Jag måste se till att ordna upp det här innan april då vi förhoppningsvis får åka till Åbo för ÄD.

Jag skulle aldrig ätit pergotime. Det var det som ställde till det tror jag.

• Cice

Tack tack för att gratulationer.

MissBoring, jag hade ET  i  vecka 2 i januari.  

Tuvalina, det var gn IVF. Ja, jag  tar Fragmin o jag äter trombyl,prednisolon, Vitamin D o E, Omega3, Epa glandin och efamol , mm.

Älva, lycka till med ÄP .         

• Cice
    MissBoring skrev 2013-01-26 12:08:30 följande:
    Cice, stort grattis. Allt jag har läst är att sluta vid plus.
    Jag måste förträngt du gjort ivf nu =\ hur långt har du kommit?

MissBoring,

Nej du har inte förträngt ngt, jag har bestämt för ett tag sedan, för  att inte skriva ngt om mina behandlingar på FL .

Det känns bättre så...  

Hur går det för dig ?   Tack för du har hjälpte mig på FF. Det var mkt snällt av dig   {#emotions_dlg.flower}.

• Anemon

Cice så underbart, stort grattis till graviditet! Du ger hopp till oss övriga i tråden.

• Vi 5

Cice, stort grattis! Jätteroligt att du har lyckats. Jag säger som cff att allt jag läst och hört är att sluta direkt med DHEA vid plus. Man vet inte hur det kan påverka embryot/fostret. Det finns också sådant som tyder på att vissa könshormoner kan vara skadliga, tex för mkt testosteron i början kan ha samband med ökad risk för autism. Stort grattis!

Anne, frågan är om det tappade håret då verkligen beror på Prasteron? visst började det sen höst och du hade väl redan ätit det en period utan att tappa hår? Bra om du får det undersökt iaf. Jag tror inte den höjda bastemperaturen behöver betyda något i sig. Den kan variera cykel till cykel och kan bero på allt från innetemperatur, träning osv. Det viktiga är att den stiger vid äl. Min har intressant nig också varit högre än vanligt, det är nog dels för att jag tempar ca 45 min senare än vanligt, men funderar också på om det kan vara det varmare täcket jag bytt till nu när det varit så kallt.

• MissBoring
    Tuvalina skrev 2013-01-26 13:05:06 följande:
    Själv håller jag på att bli alldeles tokig då jag tappar mer och mer hår. Äter ju endast 25 mg prasteron nu per dag men håret fortsätter att falla av. Det känns tungt. Mitt hår är så mycket min personlighet. På tisdag ska jag till fertilitetsmottagningen. Ska då be henne ta lite prover, testosteron bland annat, kanske kan hon ta DHEA-s med..
    Efter min förra mens som var jättekonstig så har inte min temp gått ned. Jag har fortsatt haft ömma bröst och mensvärk hela tiden. Ett tag fick jag nästan upp hoppet att jag skulle vara gravid men har nu insett att det måste blivit något överslag av progesteronet. Jag är torr i slemhinnorna som fnöske... östrogenet verkar ha fått sig en törn.
    Jag måste se till att ordna upp det här innan april då vi förhoppningsvis får åka till Åbo för ÄD.

Jag skulle aldrig ätit pergotime. Det var det som ställde till det tror jag.

Usch det där låter inte alls bra. Både torr i slemhinnorna och håret som ramlar. Skönt du ska iväg på tisdag. Ge dig inte utan dom måste ju kolla vad som händer med dig!! Kram
  • MissBoring
    Cice skrev 2013-01-26 17:28:01 följande:

MissBoring,
     Hur går det för dig ?   Tack för du har hjälpte mig på FF. Det var mkt snällt av dig   {#emotions_dlg.flower}.

Tack jag ruvar på för fullt och hoppas att det är någon/några som vill stanna kvar Solig
    Det va så lite Glad 
  • Älva1973

Tack snälla för alla lyckönskningar i morgon. Har legat hela dagen i sängen nu och bara längtar tills det ska bli över. Det spänner och trycker massor. Fick som tur var göra lite behov tidigare i förmiddags, men det var ju trögt som sagt. Nu är det bara 13 timmar kvar så är det över och nästa fas inleds. 

Tänk vad man utsätter sig för, och ni alla som kämpat så många omgångar, jag beundrar er massor Solig