• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    cff skrev 2013-01-21 14:31:03 följande:
    Vad kul, då ligger vi i fas. Jag väntar på ok från min läkare, tror jag kommer att börja stimulera på onsdag morgon (började nedreglera med Suprefact-sprutor 9e januari). Jag kommer denna gång att återgå till ett av mina ”gamla” protokoll med 300 puregon och 150 menopur.

kan man nedreglera med sprutor!!? hade jag ingen aning om! Hur kommer det sig att du gör det *nyfiken.

Skulle va spännande att veta vad du jobbar med som är så duktigt på att hitta fakta och räkna på olika saker, du känns som ett uppslagsverk ibland {#emotions_dlg.flower}

Hoppas du får sätta igång på onsdag!! kram
  • susmar72

Var på vul idag. 2 blåsor 12 mm, 3 st mindre. Slemhinnan såg fin ut. Tog blodprov, hemläkare skulle höra av sig imorgon om fortsatta plan.

• Bambi2

Älva - Vad spännande och grattis till superfertila PCO-äggstockar! Jag är verkligen inte sjukvårdsutbildad heller men du har alla symptom på PCO man kan ha; över 20 antralfolliklar sammanlagt, som ligger som ett pärlband, högt AMH högt upp i åldern, lång menscykel med fr.a. långsam follikelfas, och du är lättstimulerad. Jag tyckte t.o.m. att 225 ie Gonal f var lite högt med dina värden och utifrån vad du har berättat och det är bra att dosen sänks. Det måste kännas härligt att ha så många folliklar; - det brukar räcka med betydligt färre! Den dubla tur som många PCO-kvinnor har när de blir lite äldre, är att de inte bara har många ägg, utan ofta också bättre kvalitet på äggen. Därför finns det inget självändamål att försöka få ut så många ägg som möjligt, eftersom det då finns stor risk att bli överstimulerad.

• Älva1973
    Bambi2 skrev 2013-01-21 21:40:18 följande:
    Älva - Vad spännande och grattis till superfertila PCO-äggstockar! Jag är verkligen inte sjukvårdsutbildad heller men du har alla symptom på PCO man kan ha; över 20 antralfolliklar sammanlagt, som ligger som ett pärlband, högt AMH högt upp i åldern, lång menscykel med fr.a. långsam follikelfas, och du är lättstimulerad. Jag tyckte t.o.m. att 225 ie Gonal f var lite högt med dina värden och utifrån vad du har berättat och det är bra att dosen sänks. Det måste kännas härligt att ha så många folliklar; - det brukar räcka med betydligt färre! Den dubla tur som många PCO-kvinnor har när de blir lite äldre, är att de inte bara har många ägg, utan ofta också bättre kvalitet på äggen. Därför finns det inget självändamål att försöka få ut så många ägg som möjligt, eftersom det då finns stor risk att bli överstimulerad.
    Tack, vad glad jag blir av dina ord Solig
    Men samtidigt får jag lite dåligt samvete när ni är så många som kämpar för att få en bråkdel av vad jag tydligen har. Jag har ju inte vetat hur det sett ut förrän nu egentligen. Men det är ju inte säkert att alla folliklar innehåller ägg, speciellt inte de små rackarna.

Så min oro är ju att jag ska svälla upp som en val och fyllas med vätska med allt man läser om nu när jag googlar. Eller så är jag orolig att jag får massor med små och inga växer till sig fullt ut. 

Min slemhnna var 10 mm och så tjock har jag inte haft på länge vad jag vet om. Men det syntes tydligen en sorts vätskespalt, såg ut som ett mellanrum mellan de två slemhinneväggarna. Jag frågade och hon sa att det inte var något farligt eller som skulle störa.
    Pippi70 skrev 2013-01-21 14:49:06 följande:
    Jag fick klartecken från kliniken! Börjar med sprutorna på lördag.
    De ändrade min dosering lite, igen.. 375 menopur och 150 gonal-f.
    Äntligen:))))
    Lycka till med sprutstarten. Vad innebär en blandning av Menopur och Gonal-f?
    susmar72 skrev 2013-01-21 21:40:09 följande:
    Var på vul idag. 2 blåsor 12 mm, 3 st mindre. Slemhinnan såg fin ut. Tog blodprov, hemläkare skulle höra av sig imorgon om fortsatta plan.
    Låter spännande!! Nu är det nära för dig med Glad

• cff
    Susmar - skönt att du nu har 2 som nått 12 mm - när de är så stora brukar de nästan säkert fortsätta växa och bli mogna. De mindre bör också hinna ikapp, men det är alltid en lättnad när några når just 12 mm tycker jag.

MsBoring - jag fick välja om jag ville spruta eller spreja nedregleringen och valde då sprutandet (även om det ju blir många sprutor totalt) eftersom man då bara behöver göra det en gång om dagen (jag tycker det är svårt att hålla koll på exakta tider under dagen och det är jobbigt att hela tiden bära med sig mediciner) och så behöver jag inte vara rädd för att en förkylning skall göra så att nässprejen inte tar (jag vet inte om det kan vara så, men vet att jag skulle vara orolig över det). Det är tredje gången jag nedreglerar med sprutor och jag tycker det fungerar jättebra.
    Jag jobbar med ekonomi Glad och har alltid gillat siffror. Men jag gillar också väldigt mycket andra saker. Drivs både av en nyfikenhet och vilja att lära mig och att förstå, och av en önskan att dela med mig och hjälpa andra. Jag tycker ju faktiskt att den här resan är spännande, även om jag såklart önskat att den skulle vara både rakare och kortare.  

Pippi - super. Jag brukar behöva lite fler sprutdagar än många andra så kanske vi får ÄP nästan samtidigt :). Mitt är prelbokat till den 9e februari. Tyvärr kommer min läkare vara borta på semester så det blir en vikarie igen.. Känns sådär eftersom mina erfarenheter av vikarier vid ÄP och ET tyvärr är riktigt, riktigt dåliga.
  • Pippi70

Tror de planerar ÄP på mig den 8/2 el 11/2 eftersom de inte gör ÄP på em helg i Falun.

Detta ska bli väldigt spännande!!

Kanske jag med kan bidra med lite erfarenhet sedan:) och en solskenshistoria:)

Är så tacksam för alla ni som delar med er med både kunskap, erfarenheter och tankar!

Utan er hade jag gått in i detta som en blind höna.. Nu har jag gjort allt jag kan för att få de bästa förutsättningarna för mig, och det mesta har jag snappat upp här!

Ätit prasteron i 3 mån, bostat mig med D , C oB12 vitaminer, omega 3, tränat lagom men regelbundet, gått ner några kilo:) och förberett mig mentalt med en klar o färdig plan för ÄD.

Och idag så är det internationella kramdagen, så KRAM på er!!

• Bambi2

Hej alla. När jag kom hem efter jobbet, sent idag, möttes jag av ett brev från mammografienheten där jag hade varit på min första rutinkontroll, som alla blir kallade till vid 40 år och 3 månader. Jag måste tillbaks för "kompletterande bilder". Först tänkte jag att bilderna kanske inte var tillräckligt bra och bara behöver tas om. Men så står det att besöket kan ta 3 timmar! Tankarna skenar iväg och jag ska såklart ringa dem imorgon. Men min första tanke var att det skulle innebära slutet på mina IVF'er och alltså inget barn om jag skulle behöva behandlas för något avvikande i brösten. Och så börjar jag fundera på hur hormonstimuleringarna påverkar brösten och dhea... och eventuell cancerrisk. Tror ni IVF-stumuleringen kan ha påverkat brösten så att mina körtlar ser annorlunda ut just efter? Jag fick ju väldigt svullna bröst under hela stimuleringen.

• myran6801

Bambi2, jag råkade ut för exakt samma sak som du vid min första rutinkontroll (mammografi) strax efter min första ivf. Jag blev jätte orolig och fick komma samma dag som jag fick brevet. Det visade sig att jag hade några ofarliga cystor som de tömde på innehåll och efter ordentlig genomgång av brösten så kunde jag gå hem. De har ju inga tidigare bilder att jämföra med så då de ser ngt så tar de det på största allvar och kollar det. Jag är övertygad av att hormonerna jag stoppade i mig var orsaken till cystorna för jag hade ont i brösten just vid stimuleringen. Hoppas det går bra! Kram

• Bambi2

Tack Myran! Då kanske jag kan sova lite lugnare i natt. Det låter ju logiskt det du skriver, fast mina bröst har blivit som innan IVF'en igen, d.v.s. inte spända men fasta. Känner inga knutor. Ska försöka få en tid innan den de gav mig.